Wie waakt onderweg over je?

De nieuwe ŠKODA Superb grossiert in veiligheidssystemen die voorheen enkel voorbehouden waren aan hele dure luxewagens. Deze maatregelen maken van de Superb een zeer veilige auto, standaard uitgerust met Electronic Stability Control (ESC) en Multi Collision Brake, zodat uw auto niet onbedoeld doorrijdt na een aanrijding. In de EU-landen beschikt de Superb ook standaard over Front Assist met City Emergency Brake, elektronische bandenspanningscontrole, zeven airbags en XDS+, een geavanceerd elektronisch systeem dat het sperdifferentieel kan blokkeren als dat nodig is.





                                                                                                          Driver Activity Assistant


                                                                                                                                                              Door het constant monitoren van je stuurgedrag,
                                                                                                                                                              kan het systeem zien of je vermoeid raakt.

                                                                                                                                                              De elektromechanische stuurbekrachtiging stuurt
                                                                                                                                                              informatie over je stuurbewegingen naar het
                                                                                                                                                              systeem, dat deze informatie vergelijkt met je
                                                                                                                                                              normale rijgedrag en de typische eigenschappen
                                                                                                                                                              van vermoeid gedrag.

                                                                                                                                                              Is dat laatste het geval, dan adviseert Driver
                                                                                                                                                              Alert om rust te nemen

Front Assist

Front Assist is een veiligheidssysteem dat waarschuwt bij een dreigende aanrijding, en remt als een aanrijding niet meer te vermijden is. Hiermee blijft de schade beperkt.

Front Assist werkt met een radarsensor in de grille die voortdurend zicht houdt op de afstand tussen jou en het verkeer voor je.

Als de afstand te klein wordt of als er een botsing dreigt, dan grijpt het systeem automatisch in.

Dit ingrijpen kent vier niveaus:
√ een visuele waarschuwing dat de veilige afstand is overschreden,
√ een akoestisch en visueel waarschuwingssignaal,
√ een automatische, kortstondige remingreep,
√ automatisch remmen om een botsing te vermijden of de ernst van het ongeval te minimaliseren.

Blind Spot Detect

Blind Spot Detect houdt de dode hoeken van je Superb in de gaten en helpt je om op een veilige manier van rijstrook te wisselen. Twee radarsensoren in de achterbumper scannen constant het gebied naast en achter de Superb, tot op 20 meter afstand.

Wanneer het systeem voertuigen in de dode hoek naast of achter je auto opmerkt, begint er een led-symbool in de buitenspiegel te branden. Als je toch richting aangeeft in de richting van dat voertuig, begint het LED-symbool te knipperen om je te waarschuwen.

Blind Spot Detect is actief vanaf 10 km/u.

Crew Protect Assist

Deze functie coördineert de veiligheidssystemen die de risico’s voor de inzittenden zo beperkt mogelijk moet houden als er iets mis gaat. 

De nieuwe ŠKODA Superb heeft twee uitvoeringen van het Crew Protect Assist-systeem. Dat hangt af van de andere features die in de auto geïnstalleerd zijn:

  1. Het basissysteem spant de voorste veiligheidsgordels aan bij ernstig overstuur of onderstuur. Het sluit ook automatisch de zijruiten en het schuifdak om te voorkomen dat vreemde voorwerpen het voertuig binnendringen.
  2. Het uitgebreide systeem werkt met radar aan de voorzijde. In dit geval kan het systeem de auto laten anticiperen met de sensoren van de Adaptive Cruise Control (ACC).




Lane Assist


Deze functie grijpt in wanneer je onbedoeld
afdwaalt van je rijstrook. Het systeem is
actief bij snelheden boven de 65 km/h,
zolang de wegmarkeringen herkenbaar zijn.
Als je gewoon je richtingsaanwijzer
gebruikt, grijpt het systeem natuurlijk
niet in.

Traffic Jam Assist

Traffic Jam Assist zorgt voor meer comfort en veiligheid bij files en stapvoets rijdend verkeer.

Dit systeem werkt samen met de Adaptive Cruise Control en Lane Assist. In geval van een file helpt Lane Assist de auto op de rijstrook te houden bij snelheden onder de 60 km/h. Als de Adaptive Cruise Control ook is ingeschakeld, stuurt, remt en accelereert de auto zelf, ongeacht hoe druk het op de weg is. Dit kan overigens alleen als je het stuur in handen hebt.

Emergency Assist

Emergency Assist grijpt in als de bestuurder onwel raakt

Als de auto enige tijd geen stuurbewegingen of andere tekenen van leven bij de bestuurder waarneemt, klinkt er een waarschuwingssignaal. Reageert de bestuurder daar niet op, dan volgt een korte stuurbeweging. Als de bestuurder dan nog steeds niet reageert, wordt de Superb automatisch tot stilstand gebracht en worden de alarmlichten ingeschakeld.

ESC met Multi-Collision Brake

De nieuwe ŠKODA Superb beschikt over een speciaal remssysteem dat in werking treedt na een ongeval. Want soms, als een auto betrokken is bij een botsing en de airbags zijn geactiveerd, rijdt hij door en kan hij een ander ongeval veroorzaken.

Dit is het moment dat de Multi-Collision Brake ingrijpt en de auto tot stilstand brengt. De Multi-Collision Brake werkt samen met het elektronisch stabiliteitssysteem (ESC).





                                                                                                           Snelheidsbegrenzer


                                                                                                                                                                Zoals de naam al doet vermoeden, beperkt deze
                                                                                                                                                                functie de maximale snelheid van de auto. Je kan
                                                                                                                                                                zelf aangeven welke topsnelheid dat is, zolang het
                                                                                                                                                                maar tussen de 30 en 210 km/h ligt. In
                                                                                                                                                                tegenstelling tot cruise control die een ingestelde
                                                                                                                                                                snelheid aanhoudt, bepaal je zelf je rijsnelheid
                                                                                                                                                                totdat je de ingestelde topsnelheid bereikt.

                                                                                                                                                                Om veiligheidsredenen schakelt deze begrenzer
                                                                                                                                                                automatisch uit als je het gaspedaal helemaal
                                                                                                                                                                indrukt (kick-down).

Vergroten
  • Blik op de snelweg

    In de snelwegmodus (vanaf 90 km/h) werpen de slimme koplampen hun blik vooral ver vooruit. De lichtbundels zijn asymmetrisch - je krijgt het meeste licht precies daar waar het nodig is.

  • Een weidse blik

    Dit zijn de koplampen in buitenwegmodus: intens licht waarmee je perfect vooruit kijkt. Ook de bermen worden goed uitgelicht - niets hoeft je te ontgaan.

  • Dat licht goed!

    De Bi-xenon koplampen zorgen voor perfecte uitlichting van de weg. Doordat ze meedraaien met de stuurbeweging, verlichten ze bovendien de bocht die voor je ligt - goed bedacht en perfect uitgevoerd. De LED-dagrijverlichting zorgt ervoor dat je altijd goed zichtbaar bent. Ofwel: perfect zien en gezien worden. 

  • Stads licht

    Dit is dé verlichting voor in de stad. De lichtbundels zijn kort en breed - daardoor zie je ook voetgangers tijdig. Deze vorm van verlichting komt in actie bij snelheden tussen de 15-50 km/h.

  • Gebundelde kracht

    Bij kort bochtenwerk en lage snelheden, bijvoorbeeld op kruisingen en parkeerplaatsen, komen ook de mistlampen in actie. Hun lichtbundels draaien mee met de stuurbeweging. Zo kun je ook 'om de hoek kijken'!

SKODA-Superb-Veiligheid-Smart-Light-Assist






Smart Light Assist zorgt voor een optimale verlichting in alle verkeerssituaties, wat ten goede komt aan de veiligheid.

De verlichting van de Superb past zich constant aan aan de situatie. De Smart Light Assist kan automatisch de hoek van de lichtbundel aanpassen en een deel van het grootlicht maskeren.

Dus als de speciale camera tegenliggers en auto’s voor u in de duisternis registreert, wordt een deel van de lichtbundel vanzelf naar beneden gericht. Zo profiteer je van het grootlicht zonder dat je andere bestuurders verblindt.

Dit systeem schakelt automatisch het grootlicht uit en weer aan.

De multifunctionele camera herkent tegenliggers en auto's voor je in het donker, waarna Light Assist automatisch de lichtbundel naar beneden kantelt.

Light Assist past vanzelf het gebruik van het grootlicht aan. Als het donker genoeg is en je rijdt harder dan 60 km/h, dan schakelt het systeem vanzelf het grootlicht in. Stuit je onderweg op een auto voor je of op een tegenligger, dan worden de koplampen automatisch gedimd. Je wilt anderen niet verblinden.

Airbags en impact bescherming

Om de bestuurder en passagiers optimaal te beschermen tegen letsel, herbergt de ŠKODA Superb tot 9 airbags, die permanent in contact staan met de automatische 3-puntsgordels en de speciale hoofdsteunen.

Tot 9 airbags

Het hoofddoel van airbags, in samenwerking met je veiligheidsriemen, is te voorkomen dat de inzittenden in aanraking komen met harde onderdelen van het interieur. En om de gevolgen van een dergelijk contact tot een minimum te beperken.

Airbags voorin

De bestuurder wordt beschermd door een airbag die gemonteerd is in het stuurwiel. De bijrijder heeft zijn eigen airbag die in het dashboard is gemonteerd. Deze airbag is in- en uit te schakelen.

Knie-airbag voor bestuurder

De airbag voor de knieën is ontworpen om de benen van de bestuurder te beschermen bij een frontale botsing. Deze airbag bevindt zich onder de stuurkolom.

Zij-airbags voorin

De zij-airbags in de voorstoelen beschermen de borstkas en het bekken van de bestuurder en de bijrijder bij een zijwaarste botsing.

Zij-airbags achterin

De passagiers achterin worden beschermd door hun eigen zij-airbags.

Gordijn-airbags

Gordijn-airbags dekken het raamgebied af en de binnenkant van de auto, vanaf de raamstijl voor tot aan de raamstijl achter. Deze airbags beschermen de hoofden van alle passagiers in de auto.

Ankerpunten kinderstoeltje

Met de Isofix-ankerpunten op de achterbank kan je een kinderstoeltje beter verankeren dan met alleen de autoriemen. Isofix-ankerpunten in de voorstoelen zijn ook mogelijk. Je kan ook met de ankerpunten in de bagageruimte een kinderstoeltje fixeren als je gebruik maakt van het TopTether-systeem.

Voordeurlampjes

Het lijkt een onnodig detail, maar de veiligheidslampjes bij de voordeur zorgen echt dat je veiliger de auto kan verlaten. Simpelweg omdat fietsers en auto's nu ook in het donker kunnen zien dat je het portier opent en de auto gaat verlaten.

1/1

Andere veiligheidsvoorzieningen

De nieuwe ŠKODA Superb gaat over onvoorwaardelijke veiligheid. Behalve de veiligheidsvoorzieningen die we al hebben genoemd, zijn er nog vele andere veiligheidsvoorzieningen beschikbaar. Standaard óf als optie:

ABS zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren bij een noodstop of bij remmen op een gladde ondergrond.
XDS + helpt je bij scherpe bochten en zorgt ervoor dat de auto zich neutraal gedraagt bij sportiever bochtenwerk. De besturingselektronica simuleert in feite een zelfblokkerend differentieel om de tractie en het rijgedrag te verbeteren in de bochten. Daarom kan de Superb de bochten veel zekerder en natuurlijker nemen dan voorheen.
Braking Assist helpt bestuurders met remmen in noodsituaties waarbij je een noodstop moet maken. Dit kan de remweg aanzienlijk verminderen.
De Bandenspanningscontrole houdt je te allen tijde op de hoogte van de bandenspanning.
MSR voorkomt het blokkeren van de aangedreven wielen. Dit kan optreden als je 'op de motor' remt op een glad oppervlak.
De Bergop Controle helpt bestuurders om bergop veilig weg te rijden. Het systeem schakelt in op hellingen van vijf graden of meer. Dit betekent dat je zonder gebruik van de handrem bergop weg kan rijden zonder dat de auto naar achter rolt of afslaat.
ASR zorgt voor een vlotte start en acceleratie op gladde oppervlakken zonder dat de wielen gaan spinnen.
Knipperende remlichten verlagen de kans op een kop-staartbotsing, vooral bij het afremmen voor files op de snelweg of onverwachte objecten op de weg.
EDL helpt bij het accelereren of rijden in de bergen met geringe tractie onder één van de aangedreven wielen.