Leusden,
01
maart
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

13 baanbrekende veranderingen in 125 jaar ŠKODA

13 baanbrekende veranderingen in 125 jaar ŠKODA

Samenvatting

Het succes van ŠKODA is voor een groot deel te danken aan de bereidheid om te veranderen. In 125 jaar tijd onderging het bedrijf uiteenlopende transformaties. Dit zijn de 13 grootste veranderingen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1895 – Van fietsen repareren tot fietsen bouwen

Slotenmaker Václav Laurin en boekverkoper Václav Klement delen een passie voor fietsen. Ze willen hun eigen fiets gaan bouwen, met de beste materialen, van hoogwaardige kwaliteit, duurzaam en toch betaalbaar. Ze beginnen vlak voor de kerst van 1895 met vijf medewerkers in een kleine reparatiewerkplaats in Mladá Boleslav. Slechts een jaar later wordt hun droom werkelijkheid. Ze verkopen vijf modellen van de SLAVIA-fiets, gemaakt door 21 werknemers. Dit is nog maar het begin van de talloze nieuwe modellen die zullen volgen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1899 – Na de fietsen komen de motorfietsen

Al snel verkopen Václav Laurin en Václav Klement een breed scala aan fietsen, van speciale kinder- en damesmodellen, tot tandems en zelfs driewielers voor het transport van goederen. Maar ze willen meer. Daarom maakt trapkracht in 1899 plaats voor een kleine benzinemotor. De ideale plaatsing van de motor heeft wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk komt technicus Laurin met het antwoord: op het onderste deel van het frame. Klanten kunnen kiezen uit twee motoren: met 1,25 of 1,75 pk. 

1905 – Van twee naar vier wielen

Op het hoogtepunt van het motorfietstijdperk beginnen LAURIN & KLEMENT aan een revolutionaire volgende stap: hun eigen auto. Het lichte en snelle model heet L&K VOITURETTE A en wordt aangedreven door een eenlitermotor met twee cilinders. Zijn topsnelheid bedraagt 40 km/h. Het is een gouden greep, want de VOITURETTE A verkoopt goed in binnen- en buitenland. Niet veel later ontwerpen de techneuten ook auto’s met viercilindermotoren en zelfs luxe achtcilinders. De modellen van L&K zorgen zowel voor winst in de portemonnee, als op het circuit.

1925 – Verder onder een andere naam: ŠKODA

Na twee decennia van groei, wordt het bedrijf opgeschrikt door de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. De economie stort in, en de binnenlandse markt verandert enorm. Die krimpt van 53 miljoen inwoners in de tijd van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk, naar de nieuwe republiek Tsjechoslowakije met een vijfde van de bevolking. Tot overmaat van ramp heeft brand de fabriek beschadigd. Dit doet het bedrijf besluiten om een strategisch partner te zoeken. LAURIN & KLEMENT gaan uiteindelijk in zee met de mechanische engineering groep ŠKODA. De gevleugelde pijl in het logo symboliseert snelheid en vooruitgang – een goede match voor de autobouwers in Mladá Boleslav.

1929-1

1929 – Auto’s bouwen op een productielijn

Van 1927 tot 1929 wordt de basis gelegd voor efficiënte productielijnen. ŠKODA profiteert van standaardisatie, met onderdelen die in meerdere auto’s gebruikt worden. Daarnaast doet in de productie ook specialisatie zijn intrede, waarbij werknemers zich toeleggen op een bepaalde handeling. De modernste productielijn van Tsjechoslowakije is gebaseerd op een Amerikaans idee. Hij is bedoeld voor een nieuwe generatie ŠKODA-modellen. Vlak na de ingebruikneming volgt de beurscrash op Wall Street. Dat het bedrijf niet instort, zoals met veel concurrenten gebeurt, is de danken aan de uitgebreide transformatie en de vooruitziende blik die daarbij hoort. Na een paar jaar komt ŠKODA sterker uit de crisis. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1934 – Ruggengraatchassis vervangt ladderchassis

Het moderne productieproces zorgt ervoor dat de capaciteit en de efficiëntie van de fabriek omhooggaan. De logische vervolgstap is de ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie auto’s. Het vooruitstrevende ontwerp zorgt voor een forse gewichtsbesparing. Dit scheelt honderden kilo’s aan grondstoffen en zorgt voor andere voordelen, zoals een lager brandstofverbruik, minder bandenslijtage, een lagere prijs en betere rijeigenschappen. De ŠKODA POPULAR, RAPID, FAVORIT en SUPERB worden gebouwd op een nieuw ruggengraatchassis. Dit vervangt het oude laddervormige frame. Starre assen maken plaats voor onafhankelijke wielophanging, standaard op zelfs de goedkoopste modellen van het merk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1952 – Het houten carrosserieframe wordt van staal

In 1952 wordt een groot obstakel voor echte massaproductie weggenomen. Na bijna een halve eeuw hangen de houtbewerkers hun gereedschap aan de wilgen. Het houten carrosserieframe van de auto maakt plaats voor een metalen frame, gemaakt van geperste plaatdelen die aan elkaar worden gelast. Deze techniek wordt voor het eerst gebruikt in de ŠKODA 1200. Hier ging een ontwikkelingsperiode van vier jaar aan vooraf. Na de personenauto’s zijn de lichte bedrijfswagens aan de beurt, waaronder de ambulances van ŠKODA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964 – De motor komt achterin te liggen

In maart 1964 wordt een nieuw, hypermodern gedeelte van de fabriek in Mladá Boleslav geopend. Dit maakt het mogelijk om de jaarlijkse autoproductie op te krikken van circa 40.000 naar 100.000 stuks. De auto zelf is ook compleet nieuw van opzet. Het klassieke ontwerp met de voorin geplaatste verbrandingsmotor die de achterwielen aandrijft via een lange cardanas, maakt plaats voor een compacter, simpeler en lichter ontwerp. Hierbij ligt de motor achter in de auto. De ŠKODA 1000 MB is geboren. Onder de voorklep is ruimte voor je bagage. Dat er meer kilo’s op de aangedreven wielen rusten, komt van pas bij het bergop rijden in de sneeuw. Het concept met de motor achterin blijft tot 1990 in productie.

1987 – Een compleet nieuw concept

We overdrijven niet als we zeggen dat 1987 een revolutionaire verandering heeft gebracht. Met zijn moderne ontwerp, voldoet de nieuwe ŠKODA FAVORIT aan de eisen van zelfs de meest veeleisende klanten. Het model volgt de moderne trend van de motor voor in de auto en voorwielaandrijving. Dit maakt het gemakkelijk om uiteenlopende carrosserievarianten en motoren uit te brengen. De FAVORIT hatchback bijt het spits af, gevolgd door de FORMAN-stationwagon en de praktische PICK-UP. ŠKODA ontwikkelt de auto zelf, al wordt het wel ondersteund door specialisten van Porsche en het Italiaanse designhuis Bertone. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1991 – ŠKODA wordt onderdeel van Volkswagen

In 1991 komt een einde aan de grote ommezwaai van 1945, toen ŠKODA een staatsbedrijf werd. Na de Tweede Wereldoorlog gebeurde dit met veel bedrijven in Tsjechoslowakije. Na de val het IJzeren Gordijn in 1989, komt hier verandering in. Volkswagen - op dat moment de grootste autofabrikant in Europa - doet het beste bod en belooft dat ŠKODA zijn Tsjechische karakter én zijn eigen ontwikkelingsafdeling mag behouden. De overeenkomst wordt op 16 april 1991 ondertekend. In de daaropvolgende negen jaar wordt Volkswagen volledig eigenaar. Tegen die tijd produceert ŠKODA al ruim 2,5 keer zoveel auto’s als voor de privatisering. 

2009-2-1

2009 – Van stationwagon tot SUV

ŠKODA reageert op de populariteit van Sports Utility Vehicle of kortweg SUV, met de ontwikkeling van de geweldige en succesvolle YETI. Hij wordt in het voorjaar van 2009 onthuld. Qua techniek is hij gebaseerd op de populaire OCTAVIA-lijn, om precies te zijn op de verhoogde OCTAVIA SCOUT. De YETI wordt opgevolgd door de huidige SUV-modellen: de ŠKODA KODIAQ, KAROQ en KAMIQ. Bij het ontwikkelen van SUV’s kan ŠKODA putten uit jarenlange ervaring – al in 1966 werkte het bedrijf mee aan een project waaruit de robuuste ŠKODA TREKKA rolde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 – Van analoge auto’s naar digitale techniek

ŠKODA onderwerpt de hele onderneming in 2016 aan een digitale transformatie. Dit heeft betrekking op het productieproces en de auto’s zelf, maar ook op slimme mobiliteit. Daarom wordt ŠKODA AUTO DigiLab opgericht. Dit zijn creatieve hubs in Praag, Beijing, Tel Aviv en Pune (India), die nieuwe bedrijfsmodellen en mobiliteitsoplossingen onderzoeken en ontwikkelen. Op deze manier transformeert ŠKODA zich van een massaproducent van auto’s naar een aanbieder van uiteenlopende mobiliteitsdiensten. 

2019 – Welkom plug-in hybrides en elektrische auto’s

Al sinds 1899 worden in Mladá Boleslav verbrandingsmotoren ontwikkeld en gebouwd. In 2019 gaat ŠKODA elektrisch, met de lancering van de SUPERB iV en de CITIGOe iV. Een heel speciale gebeurtenis in de geschiedenis van het bedrijf. Dit is het startpunt van de geleidelijke elektrificatie van het complete modellenaanbod. Zo komt van de nieuwe ŠKODA OCTAVIA ook een plug-in hybride en wordt in 2020 het eerste volledig elektrische model op basis van het MEB-platform onthuld: de ŠKODA ENYAQ. Tussen 2019 en eind 2022 zal ŠKODA meer dan tien geëlektrificeerde modellen introduceren.

Lees ook: Bekijk de elektrische toekomst van ŠKODA