Leusden,
13
oktober
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Accu, elektromotor, laadpoort. Wat zit wáár in de SUPERB iV?

Accu, elektromotor, laadpoort. Wat zit wáár in de SUPERB iV?

Samenvatting

Hou jij van puzzelen? De technici van ŠKODA zijn er beregoed goed in: ze wisten behalve de verbrandingsmotor ook een elektromotor en zijn accupakket in de plug-in hybride SUPERB iV te passen. We laten zien hoe de puzzel in elkaar zit.

De SUPERB iV is de plug-in hybride versie van ŠKODA’s vlaggenschip. Zijn verbrandingsmotor krijgt hulp van een krachtige elektromotor die gevoed wordt met stroom uit een fors accupakket. Hiermee rijdt de hightech SUPERB tot 56 kilometer elektrisch. Anders dan een gewone hybride, kun je een plug-in hybride opladen bij een laadpaal of een gewoon stopcontact. Je hebt zelf in de hand hoeveel elektriciteit en dus hoe weinig brandstof de SUPERB iV verbruikt.

Vanzelfsprekend heeft de SUPERB iV een boel extra onderdelen aan boord, te weten de elektromotor, het accupakket en de laadpoort in de grille waarmee je ‘m oplaadt. De componenten zijn met elkaar verbonden door tig meter oranje stroomkabels en worden aangestuurd door een regelunit.

Brandstoftank maakt plaats voor accupakket

Het accupakket van de SUPERB iV heeft een capaciteit van 13 kWh en weegt 135 kilo. Het gevaarte wordt via de onderkant in de auto geplaatst en zit vervolgens veilig opgeborgen onder de achterbank. Dat klinkt simpel genoeg, ware het niet dat hier normaal gesproken de brandstoftank zit. Om plaats te maken voor het accupakket, werd de 50-litertank naar achteren verplaatst - boven de achteras. De kofferbak blijft opvallend ruim: de SUPERB iV is leverbaar als hatchback en als stationwagon, met respectievelijk 485 en 510 liter bagageruimte.

218 pk onder je rechtervoet

De SUPERB iV wordt aangedreven door een 1.4 TSI benzinemotor met 156 pk vermogen en 250 Nm trekkracht. De verbrandingsmotor zit waar je ‘m verwacht: onder de motorkap. De elektromotor (115 pk en 330 Nm) zit hier ook, verdekt opgesteld tussen de benzinemotor en de automatische transmissie. Zo kan hij de verbrandingsmotor ondersteunen of de aandrijving volledig overnemen.

Zetten beide motoren samen hun schouders eronder, dan heb je 218 pk onder je rechtervoet. Dat gebeurt zodra je de Sport-stand inschakelt, of wanneer je het gaspedaal diep intrapt. De motoren kunnen ook samenwerken om zo zuinig mogelijk te rijden. Het resultaat is een CO2-uitstoot van minder dan 35 g/km en dus betaal je slechts het halftarief voor de wegenbelasting. Om zo’n lage uitstoot te realiseren, moet je wel het accupakket regelmatig opladen. Bij een laadpaal of wallbox duurt dit 3.30 uur, bij een gewoon stopcontact doet-ie er 6 uur over.

Opladen en energie terugwinnen

Net als een volledig elektrische auto, zoals de ŠKODA CITIGO e iV, wint de SUPERB iV energie terug bij het uitrollen. Stroom voor de elektromotor hoeft dus niet altijd uit het stopcontact te komen. In een menu op het dashboard kun je bijhouden hoeveel remenergie je bij elkaar sprokkelt. Dat kan verslavend werken. De fervente puzzelaar kent dat gevoel. 

De productie van de SUPERB iV is vorige maand begonnen. ŠKODA’s eerste plug-in hybride wordt gebouwd in het Tsjechische Kvasiny en komt begin 2020 in Nederland op de markt.

Lees ook: Bekijk de elektrische toekomst van ŠKODA