Leusden,
13
november
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Beste reizigers: de ŠKODA-trein rijdt binnen op spoor 1

Beste reizigers: de ŠKODA-trein rijdt binnen op spoor 1

Samenvatting

Zag je een trein gevuld met nieuwe ŠKODA’s voorbij denderen? Hij begon zijn lange reis bij de fabriek in Kvasiny of Mladá Boleslav. Beide locaties hebben kilometers spoor waarop groene locomotieven af en aan rijden. Zo gaat het eraan toe.

Wij gaan op de koffie bij Jiří Cee, hoofd logistiek. Elke dag rijden tientallen treinstellen met nieuwe auto’s langs zijn kantoor. Er komen ook wagons met grondstoffen voor de fabrieken in Rusland voorbij. In weer andere treinen zitten onderdelen voor auto’s, bestemd voor de assemblagefabrieken in Oekraïne en Kazachstan.

Elke dag 200 treinstellen vol nieuwe ŠKODA’s

ŠKODA vervoert veel auto’s via het spoor. 56 procent van de dagelijkse productie in Tsjechië, wordt per trein geëxporteerd. Elke dag vertrekken acht treinen vanuit Mladá Boleslav en nog eens zes vanuit Kvasiny. Dat zijn 200 treinstellen gevuld met gloednieuwe auto’s, elke dag weer. Vanuit Mladá Boleslav alleen, worden jaarlijks meer dan 350.000 auto’s geëxporteerd in meer dan 34.000 wagons. “Zouden we al die treinstellen aan elkaar koppelen, dan is de trein ruim 900 kilometer lang. Dat staat gelijk aan de afstand tussen Mladá Boleslav en Parijs”, rekent Jiří Cee ons voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee groene EffiShunter-locomotieven

Op het spoor bij de fabriek in Mladá Boleslav gebeurt van alles. Spoorwegmedewerkers loodsen lege wagons eerst naar het rangeerterrein en zorgen er daarna voor dat ze beladen worden. Zodra een complete trein is samengesteld, kan hij vertrekken. ŠKODA’s spoorwegennet bij de fabriek is ongeveer 20 kilometer lang en heeft zeven spoorwegovergangen. Er rijden twee moderne EffiShunter-locomotieven die elk 1400 ton aan vracht kunnen trekken. Zelf wegen ze 72 ton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De prachtige grijs met groene locomotieven zijn nog maar een jaar oud. Ze voldoen aan de strengste uitstootnormen en zijn 50 procent zuiniger dan hun voorgangers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 sporen in Mladá Boleslav

De locomotieven opereren op zeven sporen op het fabrieksterrein in Mladá Boleslav. Voltooide auto’s worden ingeladen op vijf sporen, de overige twee zijn bestemd voor wagons met auto-onderdelen voor assemblage in buitenlandse fabrieken. In elk treinstel passen acht tot twaalf auto’s. Ze worden stuk voor stuk stevig vastgezet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De treinen vertrekken in vier verschillende richtingen. Naar Polen, Italië en Slovenië gaan relatief kleine aantallen. Vanuit Slovenië gaan auto’s per schip naar Griekenland en het Midden-Oosten. Veruit de meeste nieuwe ŠKODA’s worden naar Duitsland vervoerd. Vanuit havens in Noord-Duitsland vertrekken vrachtschepen naar Mumbai, Shanghai of Oran (Algerije).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toekomst van de ŠKODA-trein

In de toekomst zullen nog meer auto’s via het spoor vervoerd worden. Treinen zijn nu eenmaal beter voor het milieu dan vrachtwagens. Maar verdere groei laat nog even op zich wachten, want er zijn niet genoeg wagons, machinisten en locomotieven voorhanden. Tevens is de capaciteit van het spoorwegennet beperkt. Toch heeft de groene ŠKODA-trein een rooskleurige toekomst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook: In deze ŠKODA-fabriek bouwen 1000 mensen 0 auto’s