Leusden,
01
november
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

De ŠKODA OCTAVIA G-TEC rijdt op hutspot

De ŠKODA OCTAVIA G-TEC rijdt op hutspot

Samenvatting

Wil je schoner rijden, maar toch een auto met een verbrandingsmotor? Kies voor de OCTAVIA G-TEC! Die rijdt op aardgas én op biogas, dat wordt gemaakt van aardappelen, uien en winterpeen – de ingrediënten voor hutspot.

Je neemt plaats achter het stuur van de OCTAVIA G-TEC en start de motor. Hoe goed je ook luistert, aan het motorgeluid alleen kun je niet afleiden of de auto op gas of benzine loopt. De boordcomputer verklapt het antwoord: het CNG-verbruik wordt niet in liters, maar in kilo’s uitgedrukt.

Als je goed kijkt, zie je dat het instrumentenpaneel twee brandstofmeters heeft. De een is voor de gastank met CNG, de ander voor de kleine tank met benzine. De auto loopt alleen op benzine wanneer de omstandigheden daarom vragen: als je de motor start na het tanken van gas, als de buitentemperatuur onder de -10 graden Celsius zakt, of als de gastank zo leeg is dat de druk minder dan 11 bar bedraagt.

17,33 kilo gas brengt je 500 kilometer ver

De ŠKODA OCTAVIA G-TEC wordt aangedreven door een 130 pk sterke 1.5 TSI-benzinemotor die ook op CNG loopt. Door veelvuldig op aardgas te rijden, valt de CO2-uitstoot ongeveer 25 procent lager uit. De G-TEC stoot ook veel minder stikstof (NOx) uit.

In de gastank gaat 17,33 kilo gas, goed voor een actieradius van 500 kilometer volgens de WLTP-cyclus*. In combinatie met de kleine benzinetank van 9 liter, loopt de actieradius nog verder op. Zoals je op de doorkijkplaat kunt zien, bestaat de gastank eigenlijk uit drie reservoirs die naast elkaar onder de achterbank en de vloer van de kofferbak liggen. De bagageruimte blijft fors: 455 liter voor de OCTAVIA HATCHBACK en 495 liter in de OCTAVIA COMBI.

Aard- of biogas tanken is gemakkelijk en lijkt op het tanken van benzine. Je sluit een vulpistool aan en na een paar minuten is het klusje geklaard. Deze handige kaart laat zien waar in Europa je CNG kunt tanken. Nederland en Tsjechië gaan behoorlijk gelijk op, met ongeveer 200 CNG-stations in beide landen. Duitsland en Italië spannen de kroon met respectievelijk 835 en 1385 vulpunten. Ga je nu naar een land met weinig CNG-stations zoals Denemarken, dan kun je altijd terugvallen op de benzinetank. 

Bioafval veranderen in biogas en elektriciteit

Aardgas is relatief schoon, maar je bent helemaal goed bezig als je op biogas rijdt. Dit wordt gemaakt met behulp van natuurlijke grondstoffen. Vandaag zijn we in de buurt van Wenen bij een biogascentrale met een eigen vulstation. Op een bordje lezen we dat onze gastank wordt gevuld met paardenmest. Niet letterlijk, natuurlijk. Eerst worden er verschillende industriële processen op losgelaten om de paardenmest, aardappelen en afgedankte groenten zoals winterpeen en uien in biogas te veranderen.

De mensen die bij de biogascentrale werken, benadrukken dat de centrale geen voedsel verwerkt. De gebruikte groenten zouden nooit in de schappen van de supermarkt zijn beland, omdat ze niet door de kwaliteitskeuring komen. Het is afval dat anders zou worden weggegooid. Hetzelfde geldt voor de gepelde maïskolven, overgebleven aardappelen en stukken suikerbiet.

Dit bioafval is perfect om biogas van te maken. Het gaat in enorme tanks, waarna er bacteriën op worden losgelaten. Al snel komt er methaan vrij en dat wordt gefilterd met koolstoffilters. Er zijn verschillende processen om verontreinigingen zoals zwavel (methaan uit uien is zwavelrijk) of CO2 te verwijderen. Dit uitgebreide zuiveringsproces resulteert is een biogas dat voldoet aan de normen voor openbare gasleidingen en voor auto’s die op aardgas rijden.

De installatie in de buurt van Wenen produceert 2.800.000 kilo biogas per jaar, genoeg om de tank van een ŠKODA OCTAVIA G-TEC maar liefst 161.569 keer te vullen. Bovendien wordt een deel van het methaan gebruikt om elektriciteit op te wekken: 5.200.000 kWh op jaarbasis. Daarmee kun je de ŠKODA ENYAQ iV 80 met groot 77 kWh-accupakket 67.532 keer opladen. Heb jij plotseling ook zo’n zin in hutspot? 

Lees ook: ŠKODA G-TEC: de 4 voordelen van rijden op CNG (aardgas)

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

**) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.