Leusden,
28
februari
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

De ŠKODA SUPERB iV opladen met zwaartekracht

De ŠKODA SUPERB iV opladen met zwaartekracht

Samenvatting

Als je met de SUPERB iV door de polder rijdt, sta je er geen moment bij stil hoe goed ŠKODA’s eerste plug-in hybride tot zijn recht komt in de bergen.

Om te laten zien hoe je de ŠKODA SUPERB iV kunt opladen met zwaartekracht, gaan we naar de Ještěd-berg in het noorden van Tsjechië. De 1012 meter hoge berg staat bekend om zijn opvallende televisietoren die in 2000 werd uitgeroepen tot hét Tsjechische gebouw van de twintigste eeuw. 

Stroom terugwinnen met de SUPERB iV

In de video zie je hoe Anna vanuit het pittoreske plaatsje Kryštofovo Údolí naar de top van de Ještěd-berg rijdt. Een snel en zuinig ritje met prachtige uitzichten. Het accupakket van 13 kWh onder de achterbank van de SUPERB iV, geeft ŠKODA’s eerste plug-in hybride een elektrisch rijbereik tot 55 kilometer (WLTP*).

Onder de motorkap van de SUPERB iV vind je een 1.4 TSI benzinemotor met 156 pk vermogen én een 115 pk sterke elektromotor. De elektromotor zit ingebouwd tussen de benzinemotor en de zestraps DSG-transmissie. Zo kan hij de verbrandingsmotor ondersteunen of de auto volledig op stroom laten rijden. De elektromotor kan ook remenergie terugwinnen en daar draait het vandaag om.

Zo werkt regeneratief remmen

Bij regeneratief remmen wordt de voorwaartse beweging van de rollende auto omgezet in elektrische energie. Dan draait de elektromotor andersom en werkt-ie als een dynamo. De opgewekte energie gaat in het accupakket en het rijbereik van de auto neemt toe. Hoeveel rijbereik je erbij krijgt, hangt af van de omstandigheden. Een klein beetje als je de SUPERB iV laat uitrollen voor een stoplicht in Utrecht, of een heleboel als je een 1012 meter hoge berg in Tsjechië afdaalt.

Anna gebruikt de keuzehendel van de automaat om te bepalen hoe krachtig de auto afremt op de elektromotor. Als ze het gaspedaal loslaat in de normale D-stand, vertraagt auto een beetje. In de B-stand wordt het remeffect krachtiger en stopt de SUPERB iV meer energie terug in de batterij. Door slim gebruik te maken van de D- en B-stand, hoeft Anna het rempedaal amper aan te raken. Terug in het dorp is er geen druppel benzine verbruikt en zijn de remmen minimaal belast. In een gewone auto hadden de remmen veel harder aan het werk gemoeten.

Gratis kilometers dankzij ŠKODA iV en zwaartekracht

Hoeveel extra kilometers rijbereik heeft de afdaling opgeleverd? Op de top had Anne een elektrische actieradius van 10 kilometer. Bergafwaarts liep dat op naar 35 kilometer en tegen de tijd dat ze weer beneden in Kryštofovo Údolí was, stond de meter op 48 kilometer. Dat zijn gratis kilometers die ze was misgelopen met een conventionele aandrijflijn. 

De SUPERB iV is trouwens niet de enige ŠKODA die remenergie kan terugwinnen. De plug-in hybride OCTAVIA iV en de volledig elektrische ENYAQ iV beheersen het kunstje ook uitstekend.

Lees ook: ŠKODA SUPERB: nu bereikbaarder dan ooit.