Leusden,
18
november
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Dit hebben Ferdinand Porsche en ŠKODA met elkaar gemeen

Dit hebben Ferdinand Porsche en ŠKODA met elkaar gemeen

Samenvatting

Ferdinand Porsche is een van de iconen in de geschiedenis van de auto. Zijn achternaam is wereldberoemd. Maar wist je dat hij uit Tsjechië komt, net als ŠKODA?

Als je een lijst moet maken met meest invloedrijke mensen in de autogeschiedenis, hoort Ferdinand Porsche daar zeker op. Auto’s die zijn naam dragen zijn al tientallen jaren gewild over de hele wereld. De Volkswagen Kever geldt als zijn beroemdste model. Maar er is ook een onbekende kant van Ferdinand Porsche. Hij heeft Tsjechische roots!

Wat je niet wist over Ferdinand Porsche

Ferdinand Porsche werd geboren in Vratislavice nad Nisou, een Tsjechisch stadje 50 kilometer ten noorden van Mladá Boleslav - de thuisbasis van ŠKODA. De Duitse naam van het stadje was Maffersdorf. In zijn geboortehuis is een expositie te zien, die wordt beheerd door het ŠKODA Museum. Daar kun je nu natuurlijk even niet naartoe vanwege de reisbeperkingen als gevolg van het coronavirus. Maar als je weer mag reizen, is het een perfecte bestemming. 

Wat is er dan te zien in zijn geboortehuis? Het ziet er nu weer precies zo uit als in Ferdinands geboortejaar 1875. De nadruk ligt op zijn eerste Tsjechische levensjaren, die wat minder bekend zijn. Het was helemaal niet zo vanzelfsprekend dat Ferdinand beroemd zou worden met zijn iconische auto’s. Sterker nog, het had zomaar kunnen gebeuren dat hij koperslager (iemand die koper, messing, zink of andere zachte metalen bewerkt) was geworden, net als zijn vader…

Ferdinand sprak geen Tsjechisch met zijn ouders, maar Duits. Zijn oudere broer was omgekomen bij een ongeluk in de werkplaats, dus wilde vader Anton dat Ferdinand de zaak overnam. Maar Ferdinand vond elektrotechniek veel interessanter. Zo maakte hij zelf kleine gloeilampjes aan zijn schaatsen, waardoor hij de held werd van de jeugd in Maffersdorf op de bevroren Nisa-rivier.

Ferdinand ziet het licht

Als puber zorgde Ferdinand er hoogstpersoonlijk voor dat de familie Porsche als eerste in het dorp elektrische verlichting had, in plaats van flikkerende olielampen. Toch bleef vader Anton onverbiddelijk: Ferdinand moest koperslager worden. Ferdinand luisterde naar zijn vader, maar terwijl hij leerling-koperslager werd, volgde hij in het geheim ook lessen in elektrotechniek. In Tsjechië werd dus de basis gelegd voor alles waarmee Ferdinand Porsche beroemd zou worden. 

Op zijn 18e vertrok Ferdinand Porsche naar Wenen. Hij begon met niets, maar vond al snel zijn draai. Ferdinand ging colleges elektrotechniek volgen aan de universiteit van Wenen en was ook succesvol in de liefde. Hij liep Louise tegen het lijf, met wie hij later zou trouwen.

De eerste hybride auto

Zijn doorbraak beleefde Ferdinand toen het Weense bedrijf Lohner Elektrizitätswerke hem vroeg om een ​​elektromotor te maken voor een nieuw automodel. Porsche kreeg al snel een baan bij Lohner.

Porsche was ingenieus: hij bouwde een elektromotor in elk voorwiel van de auto. De Porsche-Lohner Semper Vivus die hij ontwikkelde, had elektromotoren en een accu, maar ook een verbrandingsmotor die als generator diende. Vandaar de naam Semper Vivus, wat ‘altijd levend’ betekent. Eigenlijk was dit de eerste auto met hybride aandrijving, de techniek die nu zo populair is.

In de Porsche-Lohner Semper Vivus reed Ferdinand van Wenen naar zijn geboorteplaats, om Louise aan zijn ouders voor te stellen. Het zou nog dertig jaar duren voordat hij zijn eigen bedrijf oprichtte.

De Porsche-Lohner Semper Vivus in het museum

In het Ferdinand Porsche Birth House-museum staat de Porsche-Lohner Semper Vivus waarmee Ferdinand en Louise hebben gereden. Er zijn drie deelexposities, met als thema de kunst van engineering, mobiliteit en familie. Zo zie je allerlei memorabilia van de familie Porsche en lees je alles over de uitvindingen die Ferdinand deed op Tsjechische bodem. Daar begonnen zijn dromen, die hij later waarmaakte. Het museum is dus nog even gesloten, maar zodra het weer mag, bent u van harte welkom in Vratislavice nad Nisou!

Lees ook: 125 jaar ŠKODA: herken jij alle iconische modellen?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.