Leusden,
21
juli
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Dit is waarom de ŠKODA SCALA vijf sterren scoort

Dit is waarom de ŠKODA SCALA vijf sterren scoort

Samenvatting

Begin deze maand beloonde Euro NCAP de nieuwe SCALA met de maximale veiligheidsscore van 5 sterren. Wij spitten het veertien pagina’s tellende testrapport door en delen de bevindingen, zodat jij met een gerust gevoel achter het stuur zit.

Veiligheid is geen prikkelend onderwerp. We vinden het allemaal belangrijk, maar we moeten de eerste buurman of tante nog tegenkomen die pocht met de Euro NCAP-score van zijn of haar nieuwe auto. Maar laat dat vandaag nou net onze bedoeling zijn: even lekker opscheppen over de topscore van de nieuwe ŠKODA SCALA. Over de hele breedte genomen, doet hij niet onder voor de veiligste auto in het compacte segment: de Mercedes A-klasse.

Euro NCAP test nieuwe auto’s op vier onderdelen. De onafhankelijke instantie toetst de veiligheid van de inzittenden en maakt daarbij onderscheid tussen volwassenen (onderdeel 1) en kinderen (onderdeel 2). Het derde onderdeel betreft kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers en fietsers. Vervolgens worden de veiligheidssystemen van de auto getest en van een score voorzien (onderdeel 4). Aan de hand hiervan wordt de eindscore bepaald.

1. Volwassenen

Weinig auto’s beschermen volwassenen zo goed tijdens een botsing als de ŠKODA SCALA. Hij scoort 97 procent op dit onderdeel, één van de hoogste scores in de geschiedenis van Euro NCAP. Zelfs de Mercedes A-klasse, uitgeroepen tot veiligste gezinsauto van 2018, haalt dat (net) niet. Hoe dat kan? Bij de SCALA bestaat de structuur van het passagierscompartiment voor bijna 70 procent uit extra sterke én speciaal geharde staalsoorten. Bovendien heeft hij grote kreukelzones.

Een geruststellend fragment uit het testrapport: ‘In zowel de zijbarrièretest als de nog zwaardere zijpaaltest, is de bescherming van alle kritieke lichaamsgebieden goed en scoort de auto het volledige puntenaantal’.

2. Kinderen

Kinderen op de achterbank profiteren ook van het extreem sterke passagierscompartiment. De organisatie is vol lof over de crashtestprestaties. Een botsing van opzij incasseert de SCALA perfect. Bij een frontale aanrijding wordt echter 0,1 punt van de maximaal haalbare 24 punten afgetrokken, omdat de bescherming van de nek van de 10-jarige testdummy slechts ‘voldoende’ is. Euro NCAP beoordeelt in vijf gradaties: slecht, zwak, marginaal, voldoende of goed.

De ŠKODA SCALA is uitermate geschikt voor kinderstoelen. ‘De airbag aan de bijrijderskant kan worden uitgeschakeld om een achterwaartse autostoel te gebruiken. De bestuurder krijgt duidelijke informatie verstrekt over de status van de airbag en dat wordt beloond. Alle bevestigingssystemen waarvoor de SCALA is ontworpen, kunnen op de juiste manier in de auto worden geïnstalleerd en gebruikt.’

3. Kwetsbare weggebruikers

Een veilige auto beschermt niet alleen de mensen in de auto, maar ook de mensen daarbuiten. Bij een aanrijding met een voetganger of fietser moet het letsel tot een minimum worden beperkt. De voorbumper beschermt de benen en de motorkap het hoofd. De SCALA is ook goed in het voorkomen van zo’n aanrijding. Dat is te danken aan Front Assist (standaard). ‘Het systeem reageert optimaal op kwetsbare weggebruikers en vermijdt of verzacht aanrijdingen in de meeste gevallen.’

4. Veiligheidssystemen

Elke SCALA beschikt over Front Assist, Lane Assist, gordelverklikkers en een snelheidsregelaar. EuroNCAP is positief over de werking ervan: ‘Het autonome noodremsysteem reageert goed op andere voertuigen tijdens de test op snelwegsnelheden. Een door de bestuurder ingestelde snelheidsregelaar zorgt ervoor dat hij niet te snel rijdt en het rijhulpsysteem voorkomt dat de auto onbedoeld de rijstrook verlaat. In sommige kritieke situaties wordt agressiever ingegrepen.’

Behalve veel veiligheid, biedt de SCALA ŠKODA ook een heleboel opbergvakken en een goede stroomlijn. De gezinsauto snijdt door lucht als een warm mes door boter. Prijzen beginnen bij 21.890 euro en je kunt de SCALA ook private leasen.

Lees ook: ŠKODA breidt SCALA-gamma verder uit