Leusden,
27
juni
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Er zit 34 meter buis in de rolkooi van een rallyauto

Er zit 34 meter buis in de rolkooi van een rallyauto

Samenvatting

Bij het ontwerpen van rallyauto’s zoals de ŠKODA FABIA Rally2 evo, staat veiligheid voorop. Het is de taak van de rolkooi om de coureurs zo goed mogelijk te beschermen.

In een personenauto kun je vertrouwen op talrijke rijhulpsystemen en een half dozijn airbags. Goed voor de veiligheid, maar geen optie voor ŠKODA’s meest sportieve model: de ŠKODA FABIA Rally2 evo. De elektronische systemen zouden op tilt slaan van de enorme G-krachten, de spectaculaire sprongen en de bandenvernietigende grindwegen van het FIA World Rally Championship (WRC).

Geen elektronisch vangnet dus. In plaats daarvan worden coureur en navigator beschermd door stalen buizen, zespuntsgordels, racekuipen met hoofd- en zijsteunen en schokabsorberende deurpanelen van schuim en koolstofvezel.

De rolkooi vangt de hardste klappen op

Als het echt misgaat, bijvoorbeeld een driedubbele koprol door een Fins bos, is het essentieel dat de passagiersruimte van de rallyauto zijn vorm behoudt. Dat is de primaire taak van de rolkooi. Bij de ŠKODA FABIA Rally2 evo doorkruist een buizenstelsel van ongeveer 34 meter lang het interieur. De sterkste buis heeft een diameter van 50 millimeter, de andere zijn 40 of 35 millimeter dik. Het volledige buizenframe weegt 52 kilo.

De zijruiten van de ŠKODA FABIA Rally2 evo zijn gemaakt van polycarbonaat (een transparante en harde kunststof) en ten minste 3,8 millimeter dik. Je kunt ze eenvoudig verwijderen zonder gereedschap. Voor de buizen in de deuropeningen, onder het dak, rondom de voorruit en achter de voorstoelen is alleen naadloos, koudgetrokken koolstofstaal goed genoeg. Belangrijk om te weten is dat de lassers die hieraan werken, een speciale certificering moeten hebben. Het buizenstelsel is trouwens een integraal onderdeel van het chassis. Het maakt de rallyauto veel stijver. 

Zijdelingse impact is het grootste gevaar

Net als bij personenauto’s, schuilt het grootste gevaar in zijdelingse impact. Waar de gewone ŠKODA FABIA is gewapend met sterke B-stijlen, verstevigde deuren en airbags, heeft de rally-FABIA een rolkooi met twee deurbuizen als belangrijkste bescherming tegen een botsing van opzij. Een deel van de energie wordt geabsorbeerd door een deurpaneel van schuim en koolstofvezel.

Zou je een personenauto het chassis van een rallyauto geven, dan doorstaat hij elke gestandaardiseerde crashtest. Maar de carrosserie zou zo weinig vervormen, dat de inzittenden de immense krachten zelf incasseren. En rallyrijders dan? Die zijn beresterk en kunnen veel grotere G-krachten aan dan de gemiddelde automobilist. Bovendien bieden de racekuipen en zespuntsgordels een veel betere bescherming.

Professionele coureurs zitten namelijk vastgeklemd in een op maat gemaakte kuipstoel. Hierdoor kunnen grote delen van het lichaam amper bewegen en dat bevordert de veiligheid. De verplichte zespuntsgordel wordt stevig aangesnoerd. Hoofd- en zijbeschermers voorkomen dat het hoofd gevaarlijke zwiepers maakt tijdens een crash. Bovendien is een nekbeschermer verplicht. Hoe zo’n nekbeschermer werkt, legt rallyheld Jan Kopecký uit in het bericht over zijn rallypak.

Brandblussers voor de coureurs

Als er brand uitbreekt in de ŠKODA FABIA Rally2 evo, kan dat snel gedoofd worden met het ingebouwde blussysteem. Of met een handblusser. De spuitmonden van het blussysteem zijn gericht op de bemanning en bedekken ook de motorruimte met schuim. De brandblussers kunnen aan de buitenkant van de auto geactiveerd worden. Voor de zekerheid gebruikt ŠKODA Motorsport een afwijkende schakelaar. Het zou niet de eerste keer zijn in de WRC-geschiedenis, dat het blussysteem per ongeluk wordt geactiveerd door iemand die enthousiast op de motorkap slaat. 

Lees ook: De geheimen van een rallynavigator