Leusden,
28
november
2018
|
06:00
Europe/Amsterdam

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA – deel 3

Herken de onderdelen van jouw ŠKODA – deel 3

Turbo, koppeling en Engine Control Unit – je zult vast wel eens van deze onderdelen hebben gehoord. Maar weet je ook hoe ze eruit zien en wat ze precies doen? Dit is deel 3 van de Fabia-ontmanteling.

Onder de motorkap gaan allerlei opzienbarende onderdelen schuil, van staal, aluminium, kunststof, rubber en tal van andere materialen. Al meer dan een eeuw proberen technici en ingenieurs deze onderdelen te perfectioneren. Dankzij moderne elektronische systemen, zijn hedendaagse auto’s tot uitzonderlijke prestaties in staat. Bovendien is de verkeersveiligheid er dankzij allerlei nieuwe uitvindingen en ontwikkelingen de laatste tijd er flink op vooruit gegaan.

Dit is deel 3 in een reeks van artikelen (deel 1 en deel 2) waarin we deze onderdelen nader bestuderen.

Engine Control Unit (ECU)

Dit kleine kastje is het brein van de motor. De computer die in het kastje zit krijgt een enorme hoeveelheid data te verwerken van alle sensoren die in de motor geplaatst zijn, zoals de aangezogen lucht en de samenstelling van de uitlaatgassen. Bij een turbomotor is het correct functioneren van de ECU van extra groot belang. Haal je het kastje weg, dan zou de motor niet eens starten.

Turbo

De letter ‘T’ in de motoraanduiding TSI staat voor turbo. Wanneer er uitlaatgassen door het turbohuis stromen, brengen deze een schoepenwiel in beweging. Aan dit wiel is een korte as bevestigd, waarmee in een andere kamer een ander schoepenwiel aan het draaien wordt gebracht, en de aangezogen lucht onder druk naar de motor voert. Op deze wijze kan meer lucht naar de motor worden geleid dan op natuurlijke wijze, resulterend in een hoger vermogen. Van de turbo wordt heel veel gevraagd: de schoepenwielen draaien met meer dan 10.000 toeren per minuut. Zodoende is de smering en de koeling van de turbo van groot belang.

Koppeling

De koppeling is een zeer belangrijk onderdeel, omdat het de motor in verbinding brengt met de versnellingsbak – of de verbinding verbreekt. De koppeling krijgt een enorme hoeveelheid krachten te verwerken, maar kan met een voorzichtige behandeling vele honderdduizenden kilometers mee. De koppeling van de 1.2 TSI-motor heeft een diameter van ongeveer 25 centimeter.

Versnellingen

De versnellingen van de automatische DSG-transmissie zijn mechanische kunststukjes. De tandwielen zijn van een verschillend formaat en staan in verschillende hoeken, maar toch sluiten ze perfect op elkaar aan. Zodoende kan razendsnel van versnelling worden gewisseld.

Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de demontage van een ŠKODA FABIA COMBI 1.2 TSI DSG. De auto is door het Duitse automagazine Auto Bild aan een duurtest van 100.000 kilometer onderworpen