Leusden,
17
februari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Hoe werkt een elektromotor? 5 vragen en antwoorden

Hoe werkt een elektromotor? 5 vragen en antwoorden

Samenvatting

Hoe werkt een elektromotor? En wat zijn de verschillen met een verbrandingsmotor? Hoe betrouwbaar zijn ze? De experts van ŠKODA geven antwoord op 5 prangende vragen.

Het tijdperk van de elektrisch aangedreven auto breekt aan. In 2019 brengt ŠKODA zijn eerste elektrische model op de markt en in 2025 zullen tien modellen een elektromotor hebben. Waaronder de productieversie van de ŠKODA VISION E in 2020. Voor velen is de elektrische auto echter verre toekomstmuziek, een exotisch verschijnsel, één grote ‘ver-van-je-bed-show’. Maar in feite steken elektrisch aangedreven auto’s een stuk eenvoudiger in elkaar dan auto’s met een verbrandingsmotor.

1. Elektromotor versus verbrandingsmotor

Wat zijn de verschillen tussen een elektromotor en een verbrandingsmotor?

De manier waarop energie in beweging wordt omgezet, is totaal verschillend. Bij een verbrandingsmotor wordt energie opgewekt door het verbranden van benzine of diesel, bij de elektromotor worden elektromagnetische krachten opgewekt doordat er elektriciteit door een magnetisch veld stroomt. Een verbrandingsmotor heeft allerlei bewegende onderdelen, zoals de krukas, zuigers en kleppen. De elektromotor zit een stuk eenvoudiger in elkaar. En hij kan ook als generator werken. Wanneer je het gaspedaal loslaat en de auto uit laat rollen, of wanneer je het rempedaal intrapt, wordt de energie die daarbij vrijkomt teruggeleid naar het accupakket.

2. Kracht en acceleratie

Hoe gedraagt de elektromotor zich ten opzichte van een verbrandingsmotor?

Beide motoren ontwikkelen hun krachten op geheel andere wijze. Bij een verbrandingsmotor nemen het vermogen en het koppel toe naarmate het toerental toeneemt. Een elektromotor heeft zijn maximum koppel direct paraat; het neemt af naarmate het toerental toeneemt. Dat houdt in dat een elektrische auto vanuit stilstand heel snel accelereert. Doordat de elektromotor een veel groter toerenbereik heeft dan een verbrandingsmotor, is een transmissie met meerdere versnellingen en een koppeling niet noodzakelijk. De elektrische auto heeft aan één versnelling genoeg om vanuit stilstand naar zijn topsnelheid te accelereren.

3. Vermogen berekenen

Hoe wordt het vermogen van een elektrische auto berekend?

Het berekenen van het vermogen is bij een elektrische auto niet zo eenvoudig als bij een auto met een verbrandingsmotor. In een elektrische auto is het maximum vermogen gebaseerd op zowel de capaciteit van de motor zelf, als op de capaciteit van het accupakket. Op die manier kan de fabrikant verschillende vermogensvarianten aanbieden, door een en dezelfde elektromotor te combineren met accu’s van verschillende capaciteit.

4. Verbruik meten

En hoe wordt het verbruik gemeten?

Met het verbruik van een elektrische auto wordt het aantal verbruikte kilowatts per 100 kilometer bedoeld (kWh/100 km). Net als bij een auto met verbrandingsmotor, geeft de boordcomputer zowel het actuele als het gemiddelde energieverbruik weer. Daarnaast laat het ook zien hoeveel energie er wordt geregenereerd en in het accupakket wordt opgeslagen.

5. Onderhoud en levensduur

Hoe zit het met het onderhoud en met de levensduur van elektromotoren?

Een elektromotor heeft slechts één bewegend onderdeel: de rotor. Zodoende heeft de elektromotor in vergelijking met een verbrandingsmotor veel minder onderhoud nodig. Er wordt geen olie gebruikt, er zitten geen brandstof- en luchtfilter op. Doordat de elektromotor veel meer toeren maakt dan een verbrandingsmotor, wordt wel veel meer gevraagd van de lagering. Maar in het algemeen vereisen elektrische auto’s minder onderhoud dan een auto met een conventionele motor.

Lees ook: De toekomst van elektrisch rijden