Leusden,
26
februari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

In deze rally-outfit gaat Jan Kopecký voor de overwinning

In deze rally-outfit gaat Jan Kopecký voor de overwinning

Samenvatting

Je dénkt te weten wat een rallycoureur draagt, namelijk een race-overall en een helm. Maar weet je ook hoe belangrijk de raceschoenen zijn? En hoe de nekbeschermer precies werkt? Rallyheld Jan Kopecký toont zijn race-outfit.

Liefhebbers van rallysport dromen er ongetwijfeld van om zelf achter het stuur van de ŠKODA FABIA R5 evo te kruipen. Lekker gassen, slippen en reuzesprongen maken. Maar je kunt niet zomaar instappen en wegrijden – je hebt een race-outfit nodig! Dit draagt rallyheld en wereldkampioen Jan Kopecký. Tipje van de sluiter: meneer blieft de beste en duurste raceschoenen.

Race-overall past bij de FABIA R5 evo

Race-overalls worden op maat gemaakt en hebben een persoonlijk ontwerp. Het design past bij dat van de huidige rally-auto. Vorig jaar werd het ontwerp aangepast voor de komst van de nieuwe generatie van de ŠKODA FABIA R5 evo. Elk teamlid heeft vier race-overalls en drie trainingsoutfits om uit te kiezen. Alle teamleden dragen dezelfde handschoenen.

Kopecký draagt de beste en duurste raceschoenen

De coureur heeft veel te zeggen over de schoenen die hij draagt. Hij kiest de hardheid van de zolen, de gebruikte materialen en het type sluiting. De een geeft de voorkeur aan klassieke veters, de ander wil een draaiknop (ook wel BOA-sluiting genoemd).

“Over het algemeen zijn de zolen van raceschoenen erg zacht, zodat we het optimale gevoel met de pedalen krijgen. Het materiaal van de schoenen varieert. Mijn schoenen zijn van zacht leer gemaakt, het zijn waarschijnlijk de beste en duurste die je kunt krijgen. Ik vind het fijn dat het materiaal zo zacht is, de schoenen sluiten perfect aan, maar ze zitten niet té strak. Het nadeel is dat het leer uitrekt na een paar races, en dat je ze daarna zelfs met de draaiknop niet meer goed kunt vastsnoeren. Ik verslijt minimaal twee paar raceschoenen per jaar”, vertelt de Tsjechische kampioen.

Open of gesloten? De ŠKODA-helm is een compromis

Als je een helm gaat kopen, moet je kiezen tussen twee varianten: open of gesloten. “Onze helmen zijn een soort compromis – ze zijn half gesloten. Alleen de fabrikant Stilo gebruikt dit systeem. Veel teams hebben een volledig gesloten helm, maar zonder acrylglas natuurlijk”, legt Kopecký uit.

Wordt de helm op maat gemaakt? “Nee. Al onze teams dragen de standaard helmmaten van Stilo,” lacht Jana Tomanová. Zij is verantwoordelijk voor de kleding van het ŠKODA Motorsport Team. De helm moet voldoen aan de FIA-normen (International Automobile Federation), sommige helmen worden niet geaccepteerd voor de wereldkampioenschappen. Tijdens de technische inspectie mag het homologatielabel dus niet ontbreken. Het team ontvangt de helmen trouwens ongeverfd. Een ontwerper van het ŠKODA Design Team ontfermt zich over het design.

Nek- en hoofdbeschermer heet HANS

Een belangrijk vraagstuk waar rallyteams mee te maken krijgen, is hoe je het hoofd en de nek van de coureur op zijn plaats houdt. Hiervoor is de nekbeschermer uitgevonden. Hij mag niet te strak of te los zitten, hij moet functioneel zijn.

“Het originele HANS-systeem is een soort kraag die op de schouders van de coureur zit en waaraan de helm wordt bevestigd. Het systeem houdt de helm - en dus je hoofd – tegen bij een eventuele botsing. Het voorkomt dat je met je hoofd tegen het stuur klapt en dat je verwondingen oploopt aan je wervelkolom. Natuurlijk kun je je hoofd minder vrij bewegen, maar dat is prima voor bijvoorbeeld circuitraces. Maar rallycoureurs maken gecontroleerde glijpartijen en moeten goed naar beide kanten kunnen kijken. Daarom zitten de riemen losser. Onze versie van het HANS-systeem zorgt niet alleen voor meer hoofdbeweging, het voorkomt ook dat je sleutelbeen breekt als je landt na een sprong. In rally-auto’s moet je nu eenmaal ook rekening houden met impact van onderaf”, licht Kopecký toe.

Lees ook: Springen met een rally-auto? Jij kunt het ook!