Leusden,
09
april
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Lol trappen in de sneeuw met 3 rallyauto’s van ŠKODA

Lol trappen in de sneeuw met 3 rallyauto’s van ŠKODA

Samenvatting

Drie bekende coureurs kruipen achter het stuur van drie spraakmakende rallyauto’s van ŠKODA. Ze racen en driften in de Oostenrijkse sneeuw en zijn als een kind zo blij. Bekijk de video.

Coureurs zijn net mensen. Zij willen ook naar buiten, lol trappen en avonturen beleven. In deze video zetten we Formule 1-legende Hans-Joachim Stuck en rallyiconen Jan Kopecký en Andreas Mikkelsen achter het stuur van drie rallyauto’s van ŠKODA en laten ze los op een sneeuwcircuit in Zell am See, Oostenrijk. De oplettende ŠKODA-liefhebber weet dat we hier ook waren met de nieuwe ŠKODA FABIA.

De rally-ŠKODA’s in kwestie zijn de klassieke ŠKODA 130 RS uit 1975, de moderne FABIA Rally2 evo en een voorproefje van wat de toekomst gaat brengen in de vorm van de elektrische FABIA RE-X1. Het levert spectaculaire beelden op. Hieronder praten we bij met de drie coureurs.

Terugblikken op Monte Carlo-succes met de ŠKODA 130 RS

Zodra je plaatsneemt achter het stuur van de 130 RS, maak je een sprong terug in de tijd. De coureurs vinden dat prachtig. “Het is geweldig om te zien hoe ver onze sport is gekomen. Dat gezegd hebbende, de 130 RS is een leuke en speelse auto. Ik heb echt genoten van de rit”, zegt Mikkelsen. Hij won begin dit jaar de Rally van Monte Carlo in de WRC2-categorie.

Jan Kopecký beschouwt de 130 RS ook als een van de hoogtepunten van 120 jaar ŠKODA Motorsport. “De 130 RS-modellen waren uitstekende auto’s, erg snel en betrouwbaar. In 1977 slaagden Václav Blahna en navigator Lubislav Hlávka erin om eerste te worden in hun klasse en twaalfde overall tijdens de Rally van Monte Carlo. Ik ben er trots op dat Pavel Dresler en ik dit Monte Carlo-succes in 2018 hebben herhaald, door de WRC2-categorie van de wereldkampioenschappen te winnen met de ŠKODA FABIA R5 en op de tiende plaats te eindigen in het eindklassement.”

“Er kwamen veel herinneringen terug. Alsof ik terug naar mijn roots ging: je moet handmatig schakelen, de auto heeft een prachtige atmosferische motor en hij heeft geen stuurbekrachtiging of elektrische assistentiesystemen. Een schitterende ervaring, maar tegenwoordig geef ik de voorkeur aan moderne auto’s. Weet je, mij werd eens gevraagd wat het verschil is tussen racen vroeger en nu. Ik antwoordde dat er maar één verschil is: in mijn tijd was seks veilig en racen gevaarlijk. Ik denk dat dat het perfect samenvat”, lacht Stuck.

Erg leuk: handrembochten met de FABIA Rally2 evo

Dan is het tijd om de moderne auto’s te bespreken. “Ik was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de FABIA Rally2 evo en ik was de eerste die ermee racete”, vertelt wereldkampioen Kopecký. “Het is een van de snelste en meest betrouwbare auto’s in zijn klasse. De resultaten die hij boekt in kampioenschappen over de hele wereld, onderstrepen dat.”

“De auto rijdt goed, het schakelen gaat soepel en de handrembochten zijn erg leuk,” voegt Mikkelsen toe. Hij heeft ervaring met de voorganger, de FABIA S2000. Hiermee won hij de Intercontinental Rally Challenge in 2011 en 2012.

670 pk en 880 Nm: racen met de elektrische FABIA RE-X1

Wat vinden de doorgewinterde professionals van de nieuwe, volledig elektrische rallyauto? Andreas Mikkelsen is heel positief over de FABIA RE-X1: “Hij is snel! De aandrijflijn geeft de auto een enorm vermogen en geweldige rijeigenschappen. Ik word blij van zijn kracht en het accelereren zonder te schakelen. Natuurlijk voel je tijdens het rijden dat-ie iets zwaarder is, maar over het algemeen ben ik zeer aangenaam verrast.”

De FABIA RE-X1 is een creatie van Kreisel Electric, een bedrijf uit Oostenrijk dat met steun van ŠKODA een elektrische versie van de FABIA Rally2 evo heeft gebouwd. De auto is 670 pk en 880 Nm sterk en heeft vanzelfsprekend vierwielaandrijving. Hij weegt 1.300 kilo. Een speciaal aangepast accupakket geeft de elektrische rallyauto een actieradius van 135 kilometer. Dat is genoeg voor de meeste rallyproeven.

“Een fantastische ervaring. Ik heb er echt van genoten om met alle drie de auto’s in de sneeuw te rijden. Ze zijn stuk voor stuk vermakelijk en van allemaal zijn de techniek en prestaties vooruitstrevend voor hun tijd. De 130 RS is een prachtige auto uit vroeger tijden en de FABIA RE-X1 is een moderne elektrische auto. Dus het was heel divers. Als je me zou vragen naar m’n favoriet, dan zou ik niet kunnen kiezen”, sluit Hans-Joachim Stuck tevreden af.

Lees ook: Welke rallytechniek zit in jouw ŠKODA?

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.