Leusden,
28
oktober
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Net zo elegant als 50 jaar geleden

Net zo elegant als 50 jaar geleden

Samenvatting

Dit is de ŠKODA 110 R; een elegante sportcoupé uit 1970. Vijftig jaar later is het achterwielaangedreven model nog altijd om op te vreten.

De geschiedenis van de 110 R begint in 1964 met de lancering van de ŠKODA 1000 MB. Deze vooruitstrevende sedan heeft een zelfdragende carrosserie en de motor ligt achterin. Om de auto te produceren, bouwt ŠKODA nieuwe fabrieken. En wanneer er veel animo uit het buitenland komt, focust ŠKODA alle aandacht op het nieuwe model. Zelfs de productie van de FELICIA cabriolet wordt ervoor stilgelegd. Maar vanuit West-Europa is er vraag naar een sportiever model. ŠKODA geeft hier gehoor aan door tegelijkertijd een opvolger voor de 1000 MB én een tweedeurs coupé genaamd 110 R te ontwikkelen.

Scheuren met het eerste prototype van de ŠKODA 110 R

De ontwikkeling van de 110 R begint in 1966 en in maart 1968 rolt het eerste prototype uit de ŠKODA-fabriek in Kvasiny. De coupé op basis van de 1000 MB krijgt niet alleen een elegant aflopende daklijn, maar ook een schuin liggende voorruit en twee brede portieren zonder raamstijlen. Tijdens testritten op de snelweg in de DDR, haalt hij een topsnelheid van 145 km/h.

Voor de wereldpremière van de 110 R nodigt ŠKODA journalisten van heinde en verre uit. Het evenement vindt plaats in Mladá Boleslav en na de persconferentie gaan de gasten naar een vliegveld in de buurt om daar de sportcoupé aan de tand te voelen.

De ŠKODA 110 R schittert op de grote autobeurzen

Het grote publiek ziet de 110 R voor het eerst met eigen ogen op 5 september 1970 tijdens de techniekbeurs in Brno. Hier stelt ŠKODA drie exemplaren tentoon. Maar het balletje gaat pas echt rollen in oktober 1970, wanneer de 110 R schittert op de autobeurzen van Parijs, Londen en Turijn.

De orders stromen binnen, maar vanwege het politieke klimaat lukt het ŠKODA niet om de productiecapaciteit op te voeren. Tegen het eind van 1970 zijn er slechts 121 stuks gebouwd en de levering aan klanten in het buitenland kan pas in de lente van 1971 beginnen. Vanaf dan ligt de focus vooral op de export: van de 3.000 geproduceerde coupés in 1971, belanden slechts 442 exemplaren in de Tsjecho-Slowaakse showrooms. Aan de 110 R hangt een stevig prijskaartje van 78.000 kronen, in die tijd vergelijkbaar met ongeveer 40 maandsalarissen.

download

Recept voor plezier: weinig gewicht en veel tractie

Voor die 40 maandsalarissen krijg je een sierlijke, 4.155 millimeter lange coupé die wordt aangedreven door een 52 pk sterke viercilinder lijnmotor. Die heeft een cilinderinhoud van 1.107 cc en is uitgerust met een oliekoeler en dubbele carburateurs. In combinatie met een leeggewicht van 880 kilo, zorgt dat voor een opzwepende rijervaring. De sprint van 0 tot 100 km/h in 19 seconden klinkt misschien niet zo spannend, maar 145 km/h aantikken op 14-inch radiaalbanden is dat wel. De 110 R heeft schijfremmen vóór en trommels achter. Aangezien 57 procent van het gewicht van de auto op de aangedreven achterwielen drukt, heeft de sportcoupé een geweldige tractie.

Vanachter het stuur kijk je naar vijf ronde instrumenten en een matzwart dashboard. Of naar een dashboard met houtaccenten, als je in een vroege versie van de 110 R zit. Op de grote toerenteller loopt de naald bij 5.750 tpm in het rood. De snelheidsmeter ernaast is net zo prominent. In het midden van het dashboard zitten drie kleinere klokken voor de oliedruk, de temperatuur van de koelvloeistof en het brandstofpeil. Het stuur heeft twee spaken (net als het nieuwe ŠKODA-stuur). De spaken zijn gemaakt van geperforeerd metaal en lopen naar een rubberen stootblok in het midden. De voorstoelen zijn speciaal ontworpen om goed aan te sluiten op je lichaam. Op de kleine achterbank zit je minder comfortabel.

ŠKODA’s succes in de rallysport begint met de 110 R

De 110 R wordt gebouwd van 1970 tot 1980 en gaat de hele wereld over. Sommige auto’s belanden zelfs in Nieuw-Zeeland, Koeweit en Nicaragua. Dat er internationaal zoveel animo is, dankt de 110 R voor een deel aan de sportieve successen van de race-uitvoeringen. Het bekendste voorbeeld is de legendarische ŠKODA 130 RS, ook wel ‘de Porsche van het Oosten’ genoemd.

In tien jaar tijd zijn er 57.085 exemplaren van de ŠKODA 110 R gebouwd. Die auto’s zijn nu 40 tot 50 jaar oud en goed bewaarde exemplaren zijn gewild en waardevol.

Lees ook: Deze gestroomlijnde ŠKODA bestaat 85 jaar

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.