Leusden,
03
februari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Pas op! Afslaand verkeer! Evolutie van de richtingaanwijzer

Pas op! Afslaand verkeer! Evolutie van de richtingaanwijzer

Het idee is even eenvoudig als doeltreffend: een hulpmiddel dat aangeeft welke kant je op wilt gaan. De afgelopen eeuw is de richtingaanwijzer in vele vormen toegepast. In het ŠKODA MUSEUM bewandelen we tal van zijwegen.

1929: LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110

De eerste auto’s hadden geen richtingaanwijzers. Hun inzittenden hadden er twee. Je liet zien welke kant je op wilde gaan door met je linker- of rechterarm te zwaaien. In 1922 bedacht de Tsjecho-Slovaak Jan Hanuš een richtingaanwijzer voor fietsers, bestaande uit een pijl die met een leren riem was vastgemaakt. In 1929 werd de LAURIN & KLEMENT ŠKODA 110 voorzien van één elektromagnetische pijl, die met een knop op het instrumentenpaneel werd bediend.

1937: ŠKODA POPULAR MONTE CARLO

Enkele jaren later werd de enkele pijl vervangen door een richtingaanwijzer aan beide kanten van de auto, die elektromagnetisch uitklapten. De oudere modellen van LAURIN & KLEMENT konden achteraf van deze extra worden voorzien. In 1939 werden richtingaanwijzers verplicht in ŠKODA’s thuisland.

1964: ŠKODA OCTAVIA COMBI (type 993 C)

Elektrische knipperlichten met oranje glaasjes waren de volgende stap. In eerste instantie werden de clignoteurs los van de koplampen gemonteerd. Voor de bediening werd aan de linkerkant van de stuurkolom een hendeltje gebruikt.

1966: ŠKODA 1000 MB

Aan de voorzijde bleven de richtingaanwijzers van de ŠKODA 1000 MB afzonderlijke onderdelen, aan de achterkant waren ze geïntegreerd in de lichtunits. De bedieningshendel was voorzien van een knop in de vorm van een vlag. Met deze hendel kon je ook de claxon activeren.

1988: ŠKODA 125 L

De eerste ŠKODA waarbij de knipperlichten – hoewel nog steeds separaat – direct naast de koplampen werden geplaatst, is de 105-/120-reeks. Deze modelserie werd bovendien voorzien van kleine oranje indicatorlampjes aan de zijkant van de voorspatborden.

1989: ŠKODA FAVORIT 136 L

De FAVORIT is het eerste model van ŠKODA waarbij de richtingaanwijzers zijn opgenomen in de koplampunits, en door hetzelfde glas worden afgedekt als het dim-/grootlicht.

2009: ŠKODA YETI

De kleine oranje indicatorlampjes op de voorschermen, werden naar een nieuwe locatie verplaatst: in de buitenspiegels. De claxon werd nu niet meer bediend met dezelfde hendel als de richtingaanwijzers, maar met een knop op het stuur. Op die manier werd ruimte gecreëerd voor de bediening van de cruisecontrol.

2017: ŠKODA KODIAQ

Tegenwoordig zijn de richtingaanwijzers een integraal onderdeel van de koplampen en achterlichtunits. In de meest geavanceerde Full-LED-koplamp van onder andere de ŠKODA KODIAQ, zijn het dimlicht, het grootlicht en de richtingaanwijzers opgebouwd uit LEDs.

2019: ŠKODA SCALA

De nieuwe ŠKODA SCALA is het eerste model van ŠKODA met dynamische richtingaanwijzers aan de achterzijde (optioneel). Deze zijn opgebouwd uit afzonderlijke LEDs. Als de bestuurder de knipperlichten inschakelt, lichten ze naar buiten toe op, in een vloeiende beweging. Dynamische richtingaanwijzers worden gemakkelijk opgemerkt door achteropkomend verkeer, ook onder slechte weersomstandigheden. Op die manier leveren ze een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Lees ook: De evolutie van het wiel - ruim 100 jaar geschiedenis