Leusden,
05
augustus
2020
|
13:00
Europe/Amsterdam

ŠKODA G-TEC: de 4 voordelen van rijden op CNG (aardgas)

ŠKODA G-TEC: de 4 voordelen van rijden op CNG (aardgas)

Samenvatting

Rijden op CNG is beter voor je portemonnee én beter voor het milieu. Daarom kijken we halsreikend uit naar de komst van de nieuwe ŠKODA OCTAVIA G-TEC.

Iedereen heeft het over het schone karakter van elektrisch rijden, maar het milieu is er ook bij gebaat als je voor CNG kiest. Compressed Natural Gas of aardgas onder druk verbrandt schoner dan benzine, waardoor de CO2-emissie met aardgas ongeveer 25 procent lager is. Er bestaat ook een duurzame variant, genaamd groengas. Daarmee stoot je maar liefst 70 procent minder CO2 uit.

Goed nieuws: op veel plekken in Nederland waar je CNG kunt tanken, krijg je standaard groengas. Dit heeft dezelfde eigenschappen als aardgas, maar wordt schoon geproduceerd en is hernieuwbaar. Het is nog goedkoper dan benzine ook. De beste auto om mee over te stappen naar CNG, is de nieuwe ŠKODA OCTAVIA G-TEC.

1. CNG is goedkoper dan benzine

Groengas kost momenteel 1,15 euro per kilo, terwijl je voor een liter benzine al snel 1,55 euro betaalt. Dat betekent dubbel voordeel, want niet alleen betaal je minder, je krijgt meer voor je geld. Een kilo groengas bevat namelijk meer energie dan een liter benzine en geeft je dus een groter rijbereik.

Rekenen met kilo’s is even wennen, maar je vindt het meteen leuk zodra je de uitkomst ziet. Een ŠKODA OCTAVIA G-TEC ‘vol gooien’ met groengas kost maar 20 euro en daarmee kun je 500 kilometer* afleggen volgens de WLTP-cyclus. De drie gastanks hebben namelijk een totale capaciteit van 17,33 kilo en het CNG-verbruik ligt tussen de 3,4 tot 3,6 kilo per 100 kilometer in de WLTP-cyclus.

2. CNG is schoner dan benzine

De 1.5 TSI in de OCTAVIA G-TEC is ontworpen om op aardgas en groengas te rijden en heeft een vermogen van 130 pk. Zoals gezegd verbrandt dit type brandstof schoner, waardoor de CO2-uitstoot 25 tot 70 procent lager uitvalt, afhankelijk of je aardgas of groengas tankt. Het CNG-aanbod verschilt per Europees land.

Bovendien stoot de OCTAVIA G-TEC aanzienlijk minder stikstofoxide (NOx) uit en worden er geen roetdeeltjes geproduceerd. De motor is zeer efficiënt, onder andere dankzij een variabele regeling van de inlaatkleppen volgens het zogenaamde Miller-verbrandingsproces.

3. CNG-motoren zijn stiller dan diesels

Het lage verbruik en de lage brandstofprijs van CNG maken het een interessant alternatief voor een dieselauto. Zeker wanneer de actieradius 500 kilometer* bedraagt, zoals bij de OCTAVIA G-TEC het geval is. Een bijkomend voordeel is dat CNG-motoren bekend staan om hun schone en stille verbranding. Dat draagt bij aan het comfort.

4. CNG tanken is minder gedoe dan opladen

Het tanken van aardgas lijkt op het tanken van benzine of diesel: het duurt slechts een paar minuten en dan vervolg je je reis weer. Om de batterij van een elektrische auto te vullen, moet je meer geduld hebben. Zelfs bij een snellader ben je zo maar een half uur zoet.

Wel hebben het ‘tanken’ van CNG en stroom een grote overeenkomst: je moet goed kijken waar je terecht kunt. Nederland heeft zo’n 1400 snellaadpunten voor elektrische auto’s en zo’n 200 CNG-tankstations. Het zal dus wel eens voorkomen dat je een beetje moet omrijden om CNG te kunnen tanken. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je zonder brandstof komt te staan, want met behulp van de benzine in de brandstoftank van 9 liter kan de OCTAVIA G-TEC nog eens 190 kilometer* extra afleggen.

De nadelen van rijden op CNG

De beperkte beschikbaarheid van CNG-tankstations is absoluut een minpunt. Ook betaal je voor een auto die op CNG loopt meer motorrijtuigenbelasting dan voor een benzineauto. Dankzij de lage brandstofkosten verdien je dat snel terug, maar het mag evengoed niet ontbreken in je aanschafberekening. Houd er ook rekening mee dat de aan de onderzijde geïnstalleerde gastanks wat ruimte van de kofferbak afsnoepen. De bagageruimte van de HATCHBACK heeft een maximale inhoud van 455 liter, de kofferruimte van de COMBI meet 495 liter.

ŠKODA OCTAVIA G-TEC bestellen

De voor CNG geschikte ŠKODA OCTAVIA G-TEC is een van de vele motorvarianten van de nieuwe OCTAVIA. Binnenkort verschijnen ook de plug-in hybride OCTAVIA iV en de mild hybrid OCTAVIA e-TEC. Kijk in de planning voor aankomende motoren wanneer jouw favoriete motorisering besteld kan worden. De orderboeken voor de ŠKODA OCTAVIA G-TEC openen in september.

Lees ook: ŠKODA introduceert nieuwe motoren voor OCTAVIA