Leusden,
18
oktober
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

“ŠKODA moet meer goedkope auto’s maken”

“ŠKODA moet meer goedkope auto’s maken”

Samenvatting

Thomas Schäfer is de nieuwe topman van ŠKODA. Welke plannen heeft hij voor het bedrijf? Waar liggen de kansen? Je leest de antwoorden in dit interview.

U bent in augustus bij ŠKODA begonnen. Wat zijn uw eerste indrukken?

Allereerst wil ik het ŠKODA-team bedanken voor de geweldige ontvangst in de eerste weken! Hierdoor kon ik snel mijn draai vinden. Ik heb veel collega’s ontmoet, ben diep in de 125-jarige merkgeschiedenis gedoken en heb een goed beeld gekregen van waar het bedrijf nu staat en van de producten die eraan komen. Over producten gesproken: de wereldpremière van de ENYAQ iV in Praag was een van de hoogtepunten. Een geweldige auto en ik ben echt trots op het team.

Hoe moeilijk was het om na vijf jaar afscheid te nemen van Zuid-Afrika?

Zuid-Afrika was mijn thuis geworden – zowel zakelijk als privé. Afscheid nemen viel natuurlijk niet mee. Maar in het vliegtuig naar Europa was ik vooral benieuwd wat ons te wachten stond. Ik kijk er ernaar uit om de mensen en de cultuur van Tsjechië beter te leren kennen. En vanzelfsprekend verheug ik me op de nieuwe uitdagingen: ŠKODA is een fantastisch merk met veel potentie!

 

Welke richting wilt u inslaan met ŠKODA?

ŠKODA doet het erg goed en dat is te danken aan het team en mijn voorganger. Mijn belangrijkste taak en verantwoordelijkheid is om met hulp van het team het succesverhaal van ŠKODA voort te zetten in de komende jaren. Daarbij laat ik Strategie 2025 niet los: het plan is effectief en we hebben onze doelen nog lang niet bereikt. Maar natuurlijk zal ik ook mijn eigen ideeën inbrengen om ŠKODA nog succesvoller te maken.

Wat bent u precies van plan?

Iedereen weet waar ŠKODA voor staat. Een ŠKODA biedt altijd een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Klanten zijn blij verrast met de Simply Clever-oplossingen, de royale binnenruimte, het gebruiksgemak en het unieke design dat elk model biedt. ŠKODA’s zijn ook betaalbaar, ongeacht of we ze ontwerpen voor studenten, jonge gezinnen of oudere stellen. Dat zal altijd zo blijven. Maar naast ons huidige modellenaanbod, zie ik kansen om te groeien door nieuwe markten aan te boren en meer te focussen op de instapsegmenten. Op die manier kunnen we veel meer klanten aanspreken.

Bedoelt u met ‘instapsegmenten’ dat u een budgetmerk wilt worden?

Nee, we zullen van ŠKODA absoluut geen budgetmerk maken. We focussen ons op de automerken uit Zuid-Korea, Japan en Frankrijk. Dit zijn onze grootste concurrenten, dus daar gaan we de strijd mee aan. Ik verheug me nu al op de introductie van de onze nieuwe FABIA volgend jaar. Het wordt een geweldige auto en mijn verwachtingen zijn hooggespannen.

 

Hoe gaat ŠKODA om met de gevolgen van de COVID-19-pandemie?

We kijken vooruit naar de rest van het jaar en doen er alles aan om de impact op ons bedrijf te minimaliseren en er het beste van te maken. De huidige verkoopcijfers laten zien dat er nog hoop is. Onze cijfers voor juli waren zelfs 8 procent hoger dan het jaar ervoor, we konden ons marktaandeel aanzienlijk vergroten. Ik wil het hele team bedanken voor hun inzet. Tegelijkertijd vraag ik iedereen om zich te blijven houden aan de maatregelen voor een veilige werkplek.

Tot slot: u werkt al 30 jaar in de auto-industrie, welke wijze lessen hebt u geleerd?

Samen kun je dingen bereiken die bijna onmogelijk zijn. En als je niet begint, kom je nergens! Het draait allemaal om het vertrouwen in je team. Ik weet zeker dat we hier bij ŠKODA geweldige dingen zullen bereiken en het bedrijf in dit decennium naar een hoger niveau gaan tillen. Er is een Afrikaans spreekwoord: ‘Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Als je ver wilt gaan, ga dan samen.’

Lees ook: ŠKODA’s hoofdontwerper verklaart magie nieuwe OCTAVIA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.