Leusden,
20
januari
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Topmodel uit 1932: ŠKODA 860

Topmodel uit 1932: ŠKODA 860

Het ŠKODA Museum in Mladá Boleslav heeft een nieuwe eyecatcher: een in nieuwstaat gerestaureerde ŠKODA 860. Het is de enige nog bestaande cabrioletversie.

De 860 is kenmerkend voor ŠKODA’s gouden periode in de eerste helft van de vorige eeuw. In zijn tijd behoort de ŠKODA 860 tot de absolute top op het gebied van luxe, comfort en prestaties. Bovendien is de zijdezacht lopende achtcilinder lijnmotor in de jaren 30 een uitblinker op het gebied van souplesse.

Een topsnelheid van 110 km/h

Bij het bouwen van de ŠKODA 860 borduren de technici in Mladá Boleslav voort op de techniek van de Laurin en Klement FF uit 1907, waarschijnlijk de eerste auto met een achtcilinder lijnmotor in Centraal Europa. Om de motortrillingen tot een minimum te beperken, passen de constructeurs een negenvoudig gelagerde krukas toe, en monteren ze een trillingsdemper van Lanchester. De souplesse van de 3880 cc-motor is legendarisch en maakt zelfs vandaag de dag nog indruk. Zonder enige wanklank versnelt de 5,5 meter lange auto in de derde en hoogste versnelling vanuit wandeltempo naar de topsnelheid van 110 km/h. Ook het bekrachtigde remsysteem is in de jaren dertig een uitzonderlijk staaltje techniek.

De enige ŠKODA 860 cabriolet

De ŠKODA 860 in het museum is de enige cabriolet uit de modelserie die de tand des tijds heeft overleefd. De afgelopen twee jaar heeft ŠKODA de auto volledig gerestaureerd. Daarbij hebben de restaurateurs in de werkplaats ernaar gestreefd om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Uiteraard is de auto opnieuw gespoten, verder zijn het stoffen cabriodak en de bekleding vernieuwd. Aan de carrosserie en het houtwerk zijn slechts bescheiden reparaties uitgevoerd. Het resultaat is een indrukwekkend blinkende, maar ook een volledig rijwaardige auto, waar de museumbezoeker in Mladá Boleslav niet op uitgekeken raakt.

Innovatieve opties in de jaren 30

De uitrusting van de ŠKODA 860 omvat een aantal voorzieningen die in de jaren 30 bijzonder innovatief zijn. Een hellinghoekmeter bijvoorbeeld, die we kunnen beschouwen als een voorloper van de moderne schakelindicator. Bij het beklimmen van hellingen geeft de indicator het advies om terug te schakelen, en wanneer de weg weer vlak is, adviseert het instrument om een hogere versnelling in te leggen.

Ook bijzonder is de neerlaatbare scheidingsruit tussen de bestuurderscabine en de passagiersruimte achterin. Zo kunnen de passagiers allerlei spannende geheimen bespreken, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat de chauffeur hen afluistert.

Ook 90 jaar geleden zijn ŠKODA’s al vermaard vanwege hun ruimte. Op de luxe gestoffeerde achterbank genieten drie volwassen passagiers alle bewegingsvrijheid. En dankzij de overvloedige beenruimte blijft er op de twee wegklapbare stoelen ertegenover nog voldoende plek over voor kinderen of begeleidend personeel. Het rijcomfort bereikt ongekende hoogten dankzij de in de wagenvloer geïntegreerde verwarmingselementen, maar ook de armleuningen en de voetenbankjes en de zonneschermen hebben een comfortverhogend effect.

Gebouwd in een moderne autofabriek

De ŠKODA 860 beleeft zijn publieksdebuut op 23 oktober 1929, tijdens de Motor Show in Praag. Niet alleen is de 860 het absolute topmodel van ŠKODA, de auto wordt ook gebouwd in een moderne autofabriek. Want dan al beschikt ŠKODA over een heuse assemblagelijn.

De modelnaam geeft het aantal cilinders en het vermogen weer. Zo heeft de ŠKODA 422 in die tijd een viercilinder motor met 22 pk (16 kW) en haalt de ŠKODA 860 bij 3000 toeren per minuut dus 60 pk (44 kW) uit zijn achtcilinder lijnmotor. De auto staat op een zeer stijf chassis en de twee ongedeelde assen worden afgeveerd door half-elliptische bladveren met hydraulische schokdempers.

Het chassis weegt al 1460 kilo

Zonder de carrosserie-opbouw weegt het chassis van de ŠKODA 860 al 1460 kilo. De complete auto legt maar liefst twee ton in de schaal. Tegen de zomer van 1931 heeft ŠKODA 49 chassis gebouwd, waarvan de laatste twee in het voorjaar van 1933 van een koetswerk worden voorzien. Ondanks het hoge kwaliteitsniveau, de luxueuze uitrusting en de indrukwekkende motorische eigenschappen, wordt de ŠKODA 860 geen commercieel succes. Dat is vooral te wijten aan de wereldwijde economische crisis en de hoge prijzen. De sedan is al geen goedkope auto en de cabriolet is nog duurder.

Het derde model: de Faux Cabriolet

Naast deze twee versies bouwt ŠKODA nog een derde carrosserievariant van de 860, een zogenaamde Faux Cabriolet. Aan de buitenkant lijkt deze versie een neerklapbaar cabriodak te hebben, maar dat blijkt niet het geval. De rijkste klanten laten hun auto in die tijd meestal van een uniek koetswerk voorzien bij een gespecialiseerd carrosseriebedrijf. Zoals bij J.O. Tech of Theodor Petera (van de ŠKODA-ambulances), in die tijd de Tsjechische equivalenten van specialisten als het huidige Bertone en ItalDesign.

De unieke open ŠKODA 860 heeft jarenlang dienstgedaan als demonstratiemodel en maakt sinds 1998 deel uit van de collectie van het ŠKODA Museum. Van alle gebouwde 860’s is ook nog een handvol sedans bewaard gebleven. Daarnaast heeft één 860 Faux Cabriolet de tand des tijds overleefd, evenals een ŠKODA 860-brandweerwagen.

Lees ook: Rallyauto met de motor achterin - ŠKODA 130 LR