Leusden,
07
februari
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Verboden toegang: hier bouwt ŠKODA geheime prototypes

Verboden toegang: hier bouwt ŠKODA geheime prototypes

Samenvatting

In een geheime fabriek in Mladá Boleslav bouwt ŠKODA testvoertuigen en prototypes van toekomstige modellen. Dit is verboden terrein, zelfs voor veel ŠKODA-medewerkers.

Het is reuze belangrijk dat testvoertuigen en prototypes van nieuwe ŠKODA-modellen zo lang mogelijk geheim blijven. Dat is een van de redenen waarom de afdeling Prototypes en Modellen sinds kort gebruikmaakt van een gloednieuw ontwikkelingscentrum in Mladá Boleslav. In de video krijg je een uniek kijkje achter de schermen en zie je ook hoe 2,3 kilometer aan kabels (die gaan allemaal in een ŠKODA ENYAQ iV) eruitzien.

Autofabriek in het klein

Het nieuwe ontwikkelingscentrum is een complete autofabriek, maar dan in het klein. Het telt drie verdiepingen. Op de begane grond liggen alle onderdelen opgeslagen, een verdieping hoger worden de carrosserieën gefabriceerd en op de bovenste verdieping vindt het lakken en assembleren plaats. Een vrachtlift verplaatst onderdelen tussen de etages.

Doordat alle afdelingen dicht bij elkaar zitten en de afstanden klein zijn, wordt er op jaarbasis 1.800 liter minder brandstof verspild met van hot naar her rijden. Dat scheelt toch maar mooi vijf ton aan CO2-uitstoot. Bijkomend voordeel is dat nieuwsgierige aagjes die met zoomlenzen in het struikgewas liggen, geen kans krijgen de testauto’s te spotten.

Testen met auto’s die je kunt aanraken

Hoewel supercomputers en virtuele realiteit (met zo’n VR-bril) een steeds grotere rol spelen in het ontwikkelproces, gaat er niets boven een conventionele test met een echt voertuig dat je kunt aanraken. Daarbij ligt de focus op de complexe elektrische systemen waarover moderne auto’s beschikken. Werken alle slimme assistenten van ŠKODA naar behoren en communiceren alle regeleenheden foutloos met elkaar?

Hoe omvangrijk de testfase is, blijkt wel uit de productiecijfers. Het testcentrum gaat 300 testauto’s en 120 prototypes per jaar bouwen. Dit is voor een groot deel handwerk, zij het niet meer zoveel als vroeger. Twee robots doen 45 procent van het productiewerk (voorheen 15 procent). Ze werken snel en nemen weinig ruimte in beslag.

Kritische kwaliteitscontrole

ŠKODA-rijders met een nieuwe OCTAVIA weten dat het kwaliteitsniveau hoog is. Een kritische kwaliteitscontrole is daarbij van essentieel belang en vormt dan ook een belangrijk onderdeel van het productieproces. Dit is een andere belangrijke taak van het testcentrum.

Om ongezien op hoge snelheid te kunnen testen, heeft de fabriek een rollenbank die tot 300 km/h aankan. Dat is snel zat, want daar komt zelfs de 245 pk sterke OCTAVIA RS iV niet aan.

Lees ook: Luister naar de ŠKODA ENYAQ iV

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.