Leusden,
25
augustus
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Waarom elektrische auto’s het graag warm hebben

Waarom elektrische auto’s het graag warm hebben

Samenvatting

In de lente en de zomer komen elektrische auto’s verder op een lading stroom. Batterijen zijn namelijk net mensen: ze presteren het best bij 15 tot 25 graden Celsius.

Hoe ver kun je nou echt rijden met een elektrische auto? Welnu: de actieradius hangt af van een heleboel factoren. De belangrijkste is misschien wel je rijstijl en die kun je aanpassen. Vloeiend rijden en rustig aan doen op de snelweg doet wonderen voor het bereik. Maar je verandert niets aan de buitentemperatuur en die speelt ook een grote rol. Het accupakket is net als Goudlokje: soms is het te warm, andere keren is het te koud. Hoe zit dat?

Ideale temperatuur voor elektrische auto’s

Batterijen presteren het best bij temperaturen die wij mensen ook fijn vinden. Dat betekent tussen de 15 en 25 graden Celsius. Als de temperatuur verder daalt, verlopen de chemische reacties in het accupakket trager. Er wordt nog genoeg stroom opgewekt om de auto te laten rijden, maar het proces gaat minder efficiënt en dus krimpt je actieradius.

Zo kan het gebeuren dat je in de winter 10 procent van je elektrische kilometers kwijtraakt. Dat worden er nog meer als je de verwarming inschakelt, want die verbruikt ook stroom. Anders dan een verbrandingsmotor, verandert de reuze efficiënte elektromotor tijdens het rijden niet in een kacheltje.

Elektrische auto’s kunnen het ook té warm hebben – ook in dat opzicht zijn het net mensen. Als de temperatuur in het accupakket te hoog oploopt, slijt hij sneller en verliest zo permanent een deel van zijn range. Niet alleen de zon is hiervoor verantwoordelijk, hij krijgt het ook erg warm van herhaaldelijk snelladen. Om dit te voorkomen worden grote accupakketten vaak actief gekoeld.

Actieradius testen bij 23 graden

De actieradius die autofabrikanten communiceren, wordt bepaald met de nieuwe WLTP-testmethode. Een van de regels schrijft voor dat het 23 graden is in de testkamer. Zoals je nu weet, is dat ideaal voor elektrische auto’s. Er wordt een tweede test bij 14 graden uitgevoerd, maar ook dan geeft de WLTP-test geen realistisch beeld van het stroomverbruik in de winter. De gewaarschuwde EV-rijder calculeert daarom zelf een buffer in.

Elektrische ŠKODA’s met grote accu

Als je twijfelt over elektrisch rijden, klinkt dit misschien als een hoop gedoe. Het is waar: elektrische auto’s hebben eigenaardigheden waaraan je moet wennen. Maar je krijgt er veel voor terug, want ze rijden leuker, schoner en goedkoper.

Bovendien is de accutechniek ondertussen zo ver doorontwikkeld dat zelfs de compacte CITIGO ͤ iV een actieradius van 260 kilometer* heeft. Toekomstige elektrische modellen (zoals de ŠKODA VISION iV) komen nog veel verder op een acculading. Ondertussen worden veel hindernissen weggenomen: in de winter kun je je elektrische auto voorverwarmen bij de laadpaal en op steeds meer plekken in Nederland en Europa kun je (snel)laden op koude én warme dagen. 

* Volgens de WLTP-norm

Lees ook: 4 procent bijtelling, 248 kilo accu’s - CITIGOe iV in getallen