Leusden,
13
juni
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

Waarom het handig is als auto's met elkaar 'praten'

Waarom het handig is als auto's met elkaar 'praten'

Samenvatting

Pas op, slipgevaar! Als jij op een gladde weg rijdt, is het wel zo veilig als jouw ŠKODA andere weggebruikers waarschuwt. Dit is het idee achter ´Car-to-X´ of auto’s die met elkaar 'praten'.

Auto´s die automatisch met elkaar communiceren over gevaarlijke situaties op de weg, is de logische volgende stap in de autowereld. Een waardevolle aanvulling op de sensoren, het radarsysteem en de camera’s van je eigen ŠKODA, omdat ook de sensoren van andere auto´s worden gebruikt. Hierdoor weet jouw auto zowel wat er in de directe omgeving gebeurt, als verderop op de route.

De technisch fundering is al gelegd, want veel moderne auto´s zijn voorzien van een draadloze internetverbinding. Zo ook de gloednieuwe FABIA. ŠKODA werkt nu aan de volgende stap: het systeem dat rijgegevens van auto´s anoniem verzamelt, daar de lokale gevaren uit plukt en vervolgens waarschuwingen uitzendt naar weggebruikers in de buurt. Die laatste stap is essentieel, want als je in Amsterdam rijdt, hoef je niet te weten dat het glad is op de Van Brienenoordbrug in Rotterdam.

Informatieservice voor lokale gevaren

Het is nu al zo dat ŠKODA´s hun bestuurder kunnen waarschuwen voor slipgevaar. Sensoren signaleren wielslip, wat wil zeggen dat de banden minder grip hebben door bijvoorbeeld winterse temperaturen of een zomerse onweersbui. Vervolgens toont de auto een melding op het infotainmentsysteem.

Als een heleboel ŠKODA´s een seintje geven zodra ze gladheid constateren, levert dat een stroom van nuttige informatie op. Door deze zogeheten zwermgegevens te analyseren, worden lokale gevaren in kaart gebracht. Ben jij in zo´n gebied, dan kan het systeem je op de hoogte stellen van het gevaar.

Dit systeem wordt binnen de autowereld ‘Car-to-X’ genoemd, maar ŠKODA spreekt zelf van Local Hazard Information Service – een informatieservice voor lokale gevaren. Behalve voor gladde wegen, waarschuwt het ook voor slecht weer (beperkt zicht), files en een slecht wegdek.

Wegbeheerders leren waar de diepste kuilen zitten

De informatie afkomstig van auto’s die kriskras door het land rijden, kan ook voor tal van andere toepassingen gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan wegbeheerders die de data gebruiken om inzicht te krijgen in de staat van het wegennet. Ze zien precies waar de diepste kuilen zitten en welke wegvakken het snelst bevriezen in de winter.

3 miljoen auto’s gaan met elkaar ‘praten’

Hoe meer auto´s informatie verstrekken, hoe nauwkeuriger de zwermgegevens, de kaarten met lokale gevaren en de daaruit vloeiende waarschuwingen zijn. Het plan is dat in de loop van 2021 meer dan 1,7 miljoen auto´s van de Volkswagen Groep gegevens delen. Helemaal anoniem. Eind volgend jaar staat de teller hopelijk op ruim drie miljoen voertuigen.

Local Hazard Information Service maakt deel uit van de ŠKODA Connect-diensten, maar is nog in de ontwikkelingsfase. Het wordt gedurende dit jaar uitgerold naar een heleboel modellen: de ENYAQ iV, FABIA, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ, OCTAVIA, SCALA en SUPERB. Het systeem kan straks in 30 landen worden gebruikt, op voorwaarde dat de auto is uitgerust met het Amundsen- of Columbus-infotainmentsysteem.

Lees ook: Wat zeg je? Dankzij deze functie versta je de bestuurder beter