Leusden,
10
juni
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Welke rallytechniek zit in jouw ŠKODA?

Welke rallytechniek zit in jouw ŠKODA?itel in

Samenvatting

Vierwielaandrijving en turbomotoren zorgen niet alleen voor snelle tijden op het rallycircuit, ze bewijzen ook hun nut in personenauto’s.

De ŠKODA FABIA die jij en ik kunnen kopen of private leasen, is parallel ontwikkeld met de ŠKODA FABIA Rally2 evo. De ingenieurs van ŠKODA Motorsport deelden hun testresultaten met de collega’s bij het ontwikkelingscentrum in Mladá Boleslav. Sommige ideeën zie je terug bij de normale productieauto. Zo zitten de lampen van de FABIA waar ze zitten, door de invloed van zijn sportieve broer. 

In de technische regels van de Rally2-klasse staat dat rallyauto’s een bepaald aantal standaardonderdelen moeten bevatten. En de rallyauto mag volgens de International Automobile Federation (FIA) niet te duur zijn voor klantenteams. De FIA hanteert een maximum verkoopprijs van ongeveer 200.000 euro. De ŠKODA FABIA Rally2 evo bestaat uit ongeveer 3.000 onderdelen en grofweg 40 procent daarvan is afgekeken van ŠKODA’s straatauto’s. Om te beginnen het motorblok.

ŠKODA FABIA Rally2 evo: ruim 280 pk en 425 Nm

De 1,6-liter turbomotor van de ŠKODA FABIA Rally2 evo werd ontwikkeld in Mladá Boleslav. Hij is gebaseerd op de 1,8 die onder de motorkap ligt van de ŠKODA SUPERB voor de Chinese markt. De racemotor wordt gebouwd in Shanghai, in samenwerking met SAIC. 70 procent van de motoronderdelen, zoals de turbo, ventilator en dynamo, zit ook in andere ŠKODA’s.

Dat de racemotor van de rally-ŠKODA lijkt op die van een gewone ŠKODA, is een eis van de FIA. Zodoende is de gewone 1,8-liter motor gebruikt, al is de cilinderinhoud teruggebracht tot 1,62 liter. Hiervoor veranderden de ingenieurs van ŠKODA Motorsport de afstand die de zuiger aflegt in de cilinder (de slag) en plaatsten een nieuwe krukas. Hoewel de FIA ook de nodige technische beperkingen oplegt, produceert de racemotor van de ŠKODA FABIA Rally2 evo evengoed ruim 280 pk en 425 Nm koppel.

Carrosserie voor grote sprongen en zware G-krachten

De carrosserie van de ŠKODA FABIA Rally2 evo komt voor 55 procent overeen met die van de gewone FABIA. De verschillen zijn echter te groot om simpelweg een carrosserie uit de autofabriek te plukken en die aan te passen. Denk alleen al aan het inbouwen van de veiligheidskooi en de structurele verstevigingen die nodig zijn om grote sprongen en zware G-krachten te weerstaan. Daarom bouwt ŠKODA Motorsport de carrosserie vanaf de grond op, met een uitgebreide mix van onderdelen.

De vorm van het dashboard komt je waarschijnlijk bekend voor, maar de informatiedisplays zijn compleet anders. Er is geen airconditioning. In plaats daarvan krijgen de coureur en navigator frisse lucht via ventilatieopeningen onder het dashboard. Gelukkig zitten ze er tijdens winterrally’s wel warmpjes bij.

Het brein van de rallyauto benutten

Elke moderne auto heeft een Electronic Control Unit (ECU), dit is het brein van de auto. Het regelt de elektrische systemen, de sensoren en de rijhulpsystemen. Als de auto een storing heeft, kan de ŠKODA-dealer de regeleenheid uitlezen om zo het probleem te vinden en te verhelpen. In een rallyauto is de ECU een essentieel onderdeel van de informatievoorziening. Ingenieurs volgen de technische status van de auto op de voet, terwijl de coureur zijn rijstijl ermee analyseert. Remt hij wel op het juiste moment en schakelt hij wel optimaal?

Over schakelen gesproken: de ŠKODA FABIA Rally2 evo heeft een sequentiële versnellingsbak met vijf verzetten van het merk Xtrac. Daarmee sprint hij op droog asfalt van 0 naar 100 km/h in pakweg 3,6 seconden. De vering en demping van de personenauto maakten plaats voor McPherson-veerpoten op alle vier de wielen, met schokdempers die extra veel energie absorberen. De rallyauto kan gefinetuned worden voor races op gravel of op asfalt.

Ruim 1 miljoen ŠKODA’s met vierwielaandrijving

Begin jaren tachtig zette vierwielaandrijving de rallywereld op zijn kop. De techniek veranderde zowel het FIA Wereldkampioenschap rally, als de wereld van de personenauto. Want niet alleen rallyrijders zaten te wachten op meer grip onder natte of gladde omstandigheden. ŠKODA bouwt vier modellen met 4x4: de OCTAVIA en SUPERB, en de SUV-modellen KAROQ en KODIAQ (het aanbod verschilt per land). In de afgelopen twintig jaar (1999 tot en met 2019) verkocht ŠKODA ruim een miljoen auto’s met vierwielaandrijving. Dat zijn een heleboel auto’s met rallytechniek…

Lees ook: Rallyauto met de motor achterin: ŠKODA 130 LR