Leusden,
24
juni
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo klinkt een elektrische ŠKODA voor voetgangers

Zo klinkt een elektrische ŠKODA voor voetgangers

Samenvatting

Voetgangers kijken relatief weinig, ze luisteren vooral. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, maken de fluisterstille plug-in hybrides van ŠKODA dit waarschuwingsgeluid.

 

Elektrische auto’s en plug-in hybrides zijn zó stil, dat je ze bij lage snelheden bijna niet hoort aankomen. Een ideaal middel tegen geluidsoverlast, maar een mogelijk gevaar voor voetgangers. Daarom maken (semi-)elektrische auto’s een waarschuwingsgeluid.

De plug-in hybride ŠKODA SUPERB iV en ŠKODA OCTAVIA iV zijn de eerste modellen met ŠKODA’s nieuwe geluidssysteem. Het waarschuwingsgeluid heet E-noise. Zoals je in het fragment kunt horen, lijkt E-noise op het geluid van een verbrandingsmotor. Met lage frequenties die hoger worden naarmate de auto versnelt. Zodra de auto vertraagt, neemt het virtuele toerental weer af. Op die manier kunnen voetgangers inschatten of de naderende auto optrekt of afremt.

download

Luidspreker bij het rechter voorwiel

“De twee grootste uitdagingen tijdens het ontwikkelen van E-noise, waren de strenge wetgeving en de beperkte ruimte onder de motorkap”, vertelt projectleider Pavel Orendáš. Over zijn tweede punt kunnen we meepraten: de SUPERB iV heeft allerlei elektrische onderdelen aan boord. Daar komt dus een nog een volwaardige luidspreker in een waterdichte behuizing bij.

Orendáš: “De wetgeving eist dat het geluid voorwaarts wordt geprojecteerd naar de voetgangers, dus we hebben niet veel mogelijkheden wat betreft de plaatsing. Voetgangers nemen maar een fractie van de verkeerssituatie visueel waar en gebruiken hun oren om te weten wat er om hen heen gebeurt.” Uiteindelijk werd er ruimte gecreëerd bij het rechter voorwiel. De luidspreker is net zo groot als een forse broodtrommel.

Een stille auto verplicht luidruchtig maken

Zo’n geluidssysteem wordt in de autowereld AVAS genoemd. Dit staat voor Akoestisch Voertuig Alarm Systeem. “De wetgeving schrijft het minimale volume van AVAS voor, maar ons doel is om klanten een zo stil mogelijke auto te leveren. Dat is een beetje tegenstrijdig, dus werden de experts van ŠKODA’s afdeling voor voertuigakoestiek ingeschakeld om het geluid te finetunen.”

Dan is er nog de kwestie snelheid. Volgens EU-regels moeten volledig elektrische auto’s een waarschuwingsgeluid maken bij snelheden tot 20 km/h. “Daarboven maakt de auto genoeg geluid door het contact van de banden met de weg en de wind die langs de carrosserie suist. Dan is de E-noise niet nodig.” ŠKODA kiest ervoor om het volume tot 25 km/h te laten aanzwellen en het vervolgens geleidelijk te laten afvlakken tot de auto 30 km/h aantikt. Dan nemen de natuurlijke geluiden van de bewegende auto het over.

Een elektrische auto moet ook van zich laten horen als hij achteruitrijdt met een snelheid tot 6 km/h. Bij de plug-in hybrides van ŠKODA klinkt dit geluid eveneens als dat van een verbrandingsmotor, maar met verschillende tonen om de voetgangers te waarschuwen dat de auto achterwaarts beweegt.

Creatief omspringen met de klank van het geluid

Zo’n hoorbare waarschuwing biedt ook nieuwe mogelijkheden. Automerken kunnen er hun eigen draai aan geven. Hoewel de regels voorschrijven welke frequentiebanden het geluid moet gebruiken en op welk volume het moet worden afgespeeld (minimaal 56 decibel), kunnen ontwerpers er creatief mee omspringen en het geluid laten aansluiten op het karakter van de auto. Orendáš: “Plug-in hybrides van ŠKODA krijgen een geluid dat een verbrandingsmotor nabootst, zodat alles mooi op elkaar aansluit.” Dit geldt zowel voor de reeds gelanceerde SUPERB iV als de nog te verschijnen OCTAVIA iV. 

Lees ook: 8 mythes over elektrisch rijden