Leusden,
01
januari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo praktisch en betrouwbaar is de eerste OCTAVIA

Zo praktisch en betrouwbaar is de eerste OCTAVIA

Samenvatting

Met de nieuwe OCTAVIA in aantocht, zetten we de eerste generatie van ŠKODA’s meest succesvolle model in de schijnwerpers. Er is veel veranderd in 60 jaar tijd, maar zaken als praktisch gemak en betrouwbaarheid blijken tijdloos.

De eerste ŠKODA OCTAVIA verscheen in 1959 op de weg. “Al vanaf het prille begin is de OCTAVIA een praktische en betrouwbare gezinsauto”, vertelt Stanislav Melichar, die een OCTAVIA uit 1961 volledig heeft gerestaureerd.

Op klassiekerevenementen oogst deze prachtige witte ŠKODA OCTAVIA uit 1961 veel bewondering. De heer Melichar startte samen met zijn zoon in de ŠKODA Classic Tour 2019. “Ik noem hem Bělinka (Witje). De auto is nu ongeveer vijf jaar in mijn bezit. Samen met mijn zoon heb ik de auto volledig gerestaureerd”, vertelt de trotse eigenaar. Stanislav Junior knikt instemmend. “Pa wil altijd iedereen laten zien wat er allemaal vervangen is aan de auto.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeugdsentiment voor de eerste OCTAVIA

Waar komt die voorliefde voor de eerste OCTAVIA vandaan? “Voor mij is het puur jeugdsentiment”, vertelt Melichar. “Mijn ouders kochten in 1959 een nieuwe.” Stanislav was toen 9 jaar oud, maar hij herinnert zich de OCTAVIA nog heel goed. “Mijn vader leerde me autorijden op stille plattelandsweggetjes.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Net als bij zijn ouders, passeerden ook bij Stanislav zelf tal van ŠKODA-modellen de revue. Hij heeft bijvoorbeeld zes OCTAVIA’s van de eerste en tweede generatie gehad. “Nu onze kinderen volwassen zijn, is een ŠKODA FABIA groot genoeg”, vertelt hij. Maar de liefde voor de allereerste OCTAVIA is nooit verdwenen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

60 jaar lang praktisch en betrouwbaar

“We gingen vroeger met het hele gezin op vakantie naar Bulgarije”, herinnert Stanislav zich. De originele OCTAVIA was robuust gebouwd en had verrassend veel ruimte voor de passagiers en hun bagage.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De eerste generatie van de OCTAVIA werd beschouwd als een eenvoudig te besturen auto, hoewel dit naar de huidige maatstaven natuurlijk betrekkelijk is. “De auto heeft geen stuur- of rembekrachtiging, en de wegligging is beslist niet zo goed als die van een moderne ŠKODA OCTAVIA. In de klassieke OCTAVIA moet je vooruitdenken, defensief rijden en er rekening mee houden dat de remmen niet zo krachtig zijn”, legt Stanislav uit. Ook de versnellingsbak vraagt een vriendelijke benadering. Alleen wanneer je met geduld en beleid schakelt, wisselt de bak soepel van versnelling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gekoesterde klassieker

Vader en zoon Melichar leggen jaarlijks zo’n 5000 kilometer af met hun klassieke OCTAVIA. “We gebruiken de auto de hele zomer lang. Zodra het weer het toelaat, gaan we ermee op pad”, vertelt Stanislav Junior met een glimlach. Het mag duidelijk zijn dat de voorliefde voor de klassieke OCTAVIA erfelijk is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoewel hij dik tevreden is met zijn klassieke OCTAVIA, is Stanislav Senior ook heel benieuwd naar het nieuwe model. “Op basis van op de informatie die nu bekend is, denk ik dat er weer een grote sprong voorwaarts gemaakt is. Ik verheug me erop om de nieuwe ŠKODA OCTAVIA in het echt te zien.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook: ŠKODA start productie nieuwe OCTAVIA