Leusden,
04
november
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo profiteert de ENYAQ iV van het MEB-platform

Zo profiteert de ENYAQ iV van het MEB-platform

Samenvatting

Het MEB-platform is speciaal ontworpen voor de elektrische modellen van de Volkswagen Group. En het bevat veel meer onderdelen dan alleen vier wielen en een groot accupakket.

 

Het accupakket is een essentieel onderdeel van elke elektrische auto. Geen wonder dat het zo’n groot deel van het MEB-platform inneemt. Maar het platform huisvest ook techniek en systemen waaraan je niet zomaar denkt.

Een handige eigenschap van het MEB-platform is hoe flexibel het is. ŠKODA kan het aanpassen aan de wensen van de klant. Zo kun je kiezen uit verschillende accuformaten en elektromotoren variërend van krachtig tot heel krachtig.

 

Accupakket

Het accupakket is het grootste en zwaarste onderdeel van het platform. Het zit onder de vloer en geeft de gehele auto meer stevigheid.

Er zijn drie accupakketten om uit te kiezen. De grootste batterij heeft een totale capaciteit 82 kWh waarvan 77 kWh bruikbaar is, bevat twaalf batterijmodules en weegt zo’n 493 kilo. Het middelgrote accupakket weegt 376 kilo, werkt met negen modules en heeft een totale capaciteit van 62 kWh (netto: 58 kWh). De kleine batterij duikt daar iets onder, met acht modules, een gewicht van 345 kilo en een brutocapaciteit van 55 kWh (52 kWh netto).

Opladen

Er komt een moment dat je de batterij moet opladen. De elektronica die daarvoor nodig is, maakt eveneens deel uit van het MEB-platform. En ook daar zit variatie in. Opladen met wisselstroom (AC) uit een openbare laadpaal in de wijk of je eigen wallbox thuis, doet de ENYAQ iV met een laadvermogen van 11 kW. Ingeplugd bij een gewoon 230V-stopcontact laadt hij met 2,3 kW.

Snelladen met gelijkstroom (DC) kan de ENYAQ iV met 50, 100 of zelfs 125 kW. Het dikke laadsnoer dat hiervoor nodig is, maakt altijd onderdeel uit van het snellaadstation. Het is aan de ontwerpers van ŠKODA om te bepalen hoe rap elke uitvoering van de elektrische SUV kan opladen. Snelladen met 125 kW is weggelegd voor ENYAQ iV 80, 80x en RS.

Elektromotor(en)

Elke elektrische auto op basis van het MEB-platform heeft een elektromotor op de achteras. Die elektromotor is zo klein, dat-ie in een sporttas past. Til wel vanuit de knieën, want hij weegt ongeveer 90 kilo. De krachtigste elektromotor is 150 kW sterk, maar er zijn ook versies met 132 of 109 kW leverbaar.

Vierwielaandrijving is mogelijk door een tweede elektromotor aan de voorwielen te koppelen. Hierdoor bedraagt het systeemvermogen zomaar 195 kW, of zelfs 225 kW in het geval van de ENYAQ RS iV. Voor het koelen van de elektromotoren zit aan de voorkant van de auto een conventionele radiateur. Daarom heeft de ENYAQ iV ook zo’n mooie grille in z’n neus.

Transmissie

Een elektrische auto heeft geen doorsnee versnellingsbak. Maar het vermogen van de elektromotor wordt ook niet rechtstreeks op de wielen overgebracht. Dat gaat via een eenversnellingsbak. De reden hiervoor is dat een elektromotor tot wel 16.000 tpm kan draaien en dat toerental moet worden teruggebracht. Twee kleine tandwielen zorgen voor een overbrengingsverhouding van ongeveer 1:10 (in modellen met een topsnelheid van 160 km/h). 

Een achteruitversnelling is overbodig, want de elektromotor draait simpelweg de andere kant op. Aangezien de elektromotor direct vanuit stilstand al zijn trekkracht levert, is het niet nodig om met meerdere versnellingen te werken. En dus heeft de ENYAQ iV genoeg aan één versnelling. De transmissie is dan ook zeer compact en zit samen met de elektromotor in een gezamenlijke behuizing.

Connectiviteit

Zelfs het multimediasysteem en het digitale instrumentarium maken deel uit van het MEB-platform. Het systeem is trouwens volledig digitaal, dus er prijken altijd twee beeldschermen op het dashboard: een Virtual Cockpit achter het stuur en een groot infotainmentdisplay op het dashboard. De mogelijkheid om verbinding te maken met mobiele netwerken zit ook ingebakken in het platform. Dit verschaft de ENYAQ iV-rijder toegang tot verschillende online diensten.

Rijhulpsystemen

Auto’s worden steeds slimmer en het MEB-platform is ontwikkeld met level 3 autonoom rijden als uitgangspunt. Dit wordt ook wel semi-autonoom genoemd. Het betekent dat de bestuurder op sommige trajecten (bijvoorbeeld op de snelweg) de besturing uit handen kan geven. Dat klinkt als toekomstmuziek, maar de ontwikkelaars werken er wel langzaam maar zeker naartoe. De benodigde rekenkracht zit al aan boord: het MEB-platform bevat drie krachtige computers. Voor nu houden die zich bezig met de standaard rijhulpsystemen.

Lees ook: 7 keer je buren jaloers maken met de ENYAQ iV

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.