Leusden,
19
mei
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo zit een accupakket in elkaar

Zo zit een accupakket in elkaar

Samenvatting

Bij elektrische auto’s zijn twee dingen belangrijk: dat ze veel kilometers afleggen op een acculading, en dat het accupakket niet onnodig veel ruimte opslokt. Deze eisen lijken onverenigbaar, maar de ingenieurs van ŠKODA hebben ze toch samen weten te brengen.

Voor elektrische auto’s geldt een simpele regel: hoe groter het accupakket, des te verder je komt. De kunst is om zoveel mogelijk stroom te stoppen in een accupakket dat qua formaat zo klein en zo licht mogelijk is. Op die manier ondervinden de inzittenden geen hinder van de aanwezigheid van de accu’s; ze hebben genoeg beenruimte en alle bagage kan mee.

Accupakket in de vloer

Volgend jaar wordt het productiemodel van de VISION iV onthuld. Hiervoor gebruikt ŠKODA het nieuwe MEB-platform voor elektrische auto’s van de Volkswagen Groep. Hierbij dient het accupakket niet alleen als stroomopslag, maar vormt het gelijktijdig de bodempartij van de auto.

Het platform ziet er een beetje uit als een skateboard: het chassis waarin het accupakket is opgenomen ‘draagt’ de hele auto. Doordat alle accu’s onder de vloer zitten, merk je eigenlijk niet eens dat ze in de auto zijn geïntegreerd. Bovendien gaat het rijplezier erop vooruit, want het lage zwaartepunt bevordert de wegligging van de auto.

Accupakket in onderdelen

Maar hoe is zo’n accupakket precies opgebouwd? Het complete pakket ziet er in grote lijnen uit als een chocoladereep. De blokjes waaruit de ‘reep’ is opgebouwd, heten modules. Ook deze modules zijn weer samenstellingen van losse componenten: de cellen. Het voordeel van het batterijsysteem van het MEB-platform is de flexibiliteit. Door simpelweg meer batterijmodules in het batterijsysteem te plaatsen, kan de actieradius van de bijbehorende auto eenvoudig vergroot worden.

500 kilometer actieradius

De ontwikkelingen op batterijgebied gaan razendsnel. ŠKODA maakt gebruik van lithium-ion accu’s en daarvan is de energiedichtheid sinds 2014 verdubbeld. Met als resultaat dat de grootste accupakketten van het MEB-platform het tot zo’n 500 kilometer volhouden. Met zo’n actieradius doen de elektrische auto’s van de toekomst wat betreft uithoudingsvermogen nauwelijks onder voor auto’s met verbrandingsmotor.

e-CITIGO en SUPERB PHEV

Verschillende soorten elektrische auto’s hebben verschillende accupakketten. De nieuwe ŠKODA SUPERB PHEV krijgt bijvoorbeeld een compacte batterij waarmee hij zo’n 50 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. De techniek en opbouw (modules opgebouwd uit cellen), zijn in feite eender. Voor de accutechniek van de elektrische ŠKODA e-CITIGO geldt hetzelfde. Al maakt bij beide modellen het accupakket niet zo’n integraal onderdeel uit van de bodempartij als bij de VISION iV. Dat is nou juist wat het MEB-platform zo uniek maakt.

Lees ook: Elektrische toekomst: wat betekent ‘CO2-neutraal’ eigenlijk?