Leusden,
04
december
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

Zo zit een moderne autostoel in elkaar

Zo zit een moderne autostoel in elkaar

Samenvatting

Moderne autostoelen bevatten meer dan 100 onderdelen en moeten aan talloze wensen en eisen voldoen. Zo zien ze er aan de binnenkant uit.

De gemiddelde bestuurdersstoel weegt ongeveer 22 kilo en bestaat afhankelijk van het ontwerp uit ongeveer honderd onderdelen. Hij moet aan talloze eisen voldoen op het gebied van comfort, gebruiksgemak en veiligheid.

Vroeger was dat wel anders. Toen de stoelen van de ŠKODA 1100 MBX werden getekend, waren de veiligheidseisen niet zo streng. Sowieso zitten ze vrij simpel in elkaar - zonder hoofdsteunen. De moderne autostoel is uitgebreid verstelbaar, elektrisch bedienbaar, verwarmd, geventileerd en voorzien van een airbag en heeft soms ook een massagefunctie. De stoelontwerpers bij ŠKODA hebben het er druk mee.

Een mooie autostoel is de grootste uitdaging

In vijftig jaar tijd is aan de technische basis van de autostoel weinig veranderd. Hij bestaat nog altijd uit drie lagen: een frame met daarop schuimrubber en bekleding. De kunst is om deze onderdelen zo te combineren dat er een comfortabele, degelijke en veilige zetel ontstaat die geschikt is voor uiteenlopende lichaamstypen. En het oog wil ook wat: een autostoel moet er fraai uitzien.

De grootste uitdaging voor de ontwerpers is niet om comfort en veiligheid te combineren, maar om een mooie stoel te bedenken die ook lekker zit. Miroslav Hradil coördineert bij ŠKODA de constructie van autostoelen en hij verklapt dat stevige wangen of fraaie stiksels niet per se bevorderlijke zijn voor het zitcomfort. Daar moet het team rekening mee houden. Net als met de tijd die het kost om een stoel te voorzien van stof, leer of Suedia. “Natuurlijk duurt het langer om een leren sportstoel te bekleden, dan een standaardstoel met gewone stof”, aldus Hradil.

Sommige ŠKODA-modellen zijn leverbaar met verschillende soorten stoelen, maar vaak is de technische basis hetzelfde. Dat scheelt in de ontwikkelings- en productiekosten en het is wel zo veilig. Het pakt ook goed uit voor klanten die genoegen nemen met de standaardstoelen, want de kennis en kunde die in de dure stoel worden gestopt, zijn ook verwerkt in de basisversie.

Testen, testen en nog eens testen

Voordat een nieuwe autostoel in productie gaat (ŠKODA ontwikkelt zijn eigen stoelen, maar ze worden extern gefabriceerd), moet hij uitgebreid getest worden. Het comfort wordt getoetst door het team van ontwerpers. “Alle collega’s doen mee, dus we krijgen altijd feedback van mensen met verschillende lichaamstypen”, legt Hradil uit. De veiligheidstests omvatten meer dan alleen botsproeven. Zo wordt ook getoetst of de ingebouwde zij-airbag bij uiteenlopende temperaturen zijn werk doet.

De degelijkheid en slijtagebestendigheid van de stoel worden ook uitgebreid getest. “We zorgen ervoor dat de kleuren niet vervagen na langdurige blootstelling aan de zon, we testen hoe goed de bekleding bestand is tegen wrijven en oprekken, en we testen de levensduur van het mechanisme door de stoel te verschuiven en te verstellen”, ratelt Hradil af. De stoelen worden vervolgens aan een praktijktest onderworpen in gecamoufleerde prototypes die op de openbare weg worden getest. De ontwikkeling van een nieuwe stoel kan net zo lang duren als het ontwikkelen van een nieuwe auto. 

Toekomstmuziek: stoelen voor zelfrijdende auto’s

In vijftig jaar tijd zijn autostoelen dus veel beter geworden. En de ontwikkelingen gaan gewoon door. Hradil voorziet een toekomst waarin milieuvriendelijke en duurzame materialen een steeds belangrijkere rol spelen en waarin 3D-printen nieuwe mogelijkheden biedt. Een lichter stoelframe produceren, bijvoorbeeld. Of slankere kussens die meer ruimte overlaten voor de passagiers. “Maar voor beide ideeën geldt dat we ze nog lang niet in serieproductie kunnen nemen.”

Over toekomstmuziek gesproken: wat te denken van de stoelen voor zelfrijdende auto’s? Hradil heeft er al over nagedacht: “Als dat betekent dat de bestuurder onderweg een dutje kan doen, dan moeten we nadenken over de stoelverstelling en hoe veiligheidsgordels dan werken.” Voor nu kun je je vergapen aan de stijlvolle details en exclusieve materialen van de stoelen in de nieuwe ŠKODA ENYAQ iV.

Lees ook: Dit is het verhaal achter ŠKODA’s beste stuurwiel ooit

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.