Schone en zuinige motoren

ŠKODA personenauto’s zijn CO2-zuinig, ieder nieuw model een beetje meer. We slagen er constant in het CO2-niveau en brandstofverbruik van de motoren minimaal gelijk te houden, maar vaker nog te verlagen ten opzichte van de vorige zuinige auto. Alle nieuwe ŠKODA’s voldoen dan ook aan de wettelijke Euro 5-norm voor uitlaatgassen. Daar zijn we best trots op.

Zuiniger door ‘downsizing’ 

Het succes van onze brandstofbesparende en CO2-zuinige TSI-motoren ligt besloten in ‘downsizing’. Uit een kleinere cilinderinhoud wordt maximale kracht bij een minimaal verbruik gehaald. Een reductie van de cilinderinhoud resulteert in een beter motorrendement, omdat er minder wrijvingsverliezen optreden.

Bovendien zijn TSI-motoren relatief licht: de motor hoeft in de personenauto dus minder massa te bewegen. Dat is regelrechte winst, zeker als je weet dat de veiligheidsuitrusting van moderne auto’s er niet lichter op wordt. In welke van de ŠKODA-modellen je ook rijdt, met een TSI-motor bespaar je meer dan je denkt.

Europese emissienormen

Alle nieuwe ŠKODA personenauto’s voldoen - vanwege onze schone, CO2-zuinige motoren - aan de Europese normen voor uitlaatgassen. Hierin staat hoeveel koolmonoxide, koolwaterstoffen, roet en stikstofoxiden nieuwe auto’s maximaal mogen uitstoten. Dit geldt voor alle nieuwe personenauto's, bestelauto's, vrachtwagens en bussen (met onderscheid tussen bezine en diesel). De gradaties voor de Europese emissie-norm zijn 3, 4, 5 en 6.

Lager verbruik door DSG-versnellingsbak

Het is niet alleen de motor van een auto die het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot van een auto bepaalt. Om ŠKODA-rijders volop te laten profiteren van alle mogelijke middelen om brandstofverbruik te verminderen, investeren wij in milieuvriendelijke technieken.

De DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling is daar een goed voorbeeld van. De DSG-techniek wordt gekenmerkt door een comfortverhogende soepele werking. Dankzij de geringe koppelverliezen is het brandstofverbruik veel lager dan dat van conventionele automatische transmissies. Hoe werkt de DSG-versnellingsbak precies?
  1. De eerste versnelling wordt ingeschakeld om weg te rijden;
  2. Het tweede tandwielpaar wordt al in paraatheid gebracht;
  3. Bij het wegrijden grijpt de eerste koppeling aan;
  4. De tweede koppeling blijft open staan;
  5. De auto accelereert tot een nieuw schakelmoment;
  6. Er vindt interactie plaats tussen de twee koppelingen;
  7. De eerste koppeling ontkoppelt, de tweede sluit;
  8. Je rijdt uitzonderlijk soepel in de tweede versnelling verder.
De wisseling van versnellingen vindt dus razendsnel plaats, met extra brandstofbesparing als gevolg. Slim, niet?

Extra, extra zuinig: ŠKODA Greenline

Nu we toch groen bezig zijn: ken je de succesvolle Greenlines-serie al? De ŠKODA Octavia Combi Greenline en Octavia Combi Greenline Businessline bijvoorbeeld. Maar ŠKODA heeft nog twee Greenline-modellen, de Octavia Greenline en Octavia Greenline Businessline.