1895-1910

Het begin

Eind 1895 begonnen twee fanatieke leden van de Tsjechische fietsclub, de monteur Václav Laurin en de boekverkoper Václav Klement, met het produceren van hun eigen fietsen, onder de naam Slavia in Mladá Boleslav.

1895-1900

Zelf ontworpen fietsmodellen

In de eerste twee jaar van het bestaan van deze onderneming, werden vijf zelf ontworpen fietsmodellen geïntroduceerd. In het assortiment waren onder andere een damesfiets en een toerfiets opgenomen.


Mèt garantie

Er werd zelfs een garantie van twee jaar gegeven op de fietsen. 
In het voorjaar van 1899 werd de eerste zelf ontwikkelde motorcyclette op de markt gebracht.

1900-1905

Vergroten
  • Het tijdperk van de motorfiets begint

    Laurin & Klement introduceerden hun eerste motorfiets in 1899 in Praag aan de schrijvende pers. De Slavia type A had 1,25 pk, de iets krachtigere model B had 1,75 pk. De fabriek werd uitgebreid en vanaf 1900 werden motorfietsen geëxporteerd naar Engeland.
    Het assortiment werd uitgebreid en de Laurin & Klement producten werden bekroond op de eerste internationale tentoonstelling in Frankfurt-am-Main. In 1901 nam de Slavia race-model C deel aan de eerste internationale race tussen Parijs en Berlijn. Een jaar later won een L&K motorfiets de eerste race in Bohemia!

    Tot 1909 produceerden Laurin & Klement bijna 4000 motorfietsen van verschillende types en ontwerpen. Maar, net als destijds met de komst van motoren, brak een nieuw tijdperk aan: De Automobiel.
  • Het tijdperk van de motorfiets begint

    Laurin & Klement introduceerden hun eerste motorfiets in 1899 in Praag aan de schrijvende pers. De Slavia type A had 1,25 pk, de iets krachtigere model B had 1,75 pk. De fabriek werd uitgebreid en vanaf 1900 werden motorfietsen geëxporteerd naar Engeland.
    Het assortiment werd uitgebreid en de Laurin & Klement producten werden bekroond op de eerste internationale tentoonstelling in Frankfurt-am-Main. In 1901 nam de Slavia race-model C deel aan de eerste internationale race tussen Parijs en Berlijn. Een jaar later won een L&K motorfiets de eerste race in Bohemia!

    Tot 1909 produceerden Laurin & Klement bijna 4000 motorfietsen van verschillende types en ontwerpen. Maar, net als destijds met de komst van motoren, brak een nieuw tijdperk aan: De Automobiel.
  • Het tijdperk van de motorfiets begint

    Laurin & Klement introduceerden hun eerste motorfiets in 1899 in Praag aan de schrijvende pers. De Slavia type A had 1,25 pk, de iets krachtigere model B had 1,75 pk. De fabriek werd uitgebreid en vanaf 1900 werden motorfietsen geëxporteerd naar Engeland.
    Het assortiment werd uitgebreid en de Laurin & Klement producten werden bekroond op de eerste internationale tentoonstelling in Frankfurt-am-Main. In 1901 nam de Slavia race-model C deel aan de eerste internationale race tussen Parijs en Berlijn. Een jaar later won een L&K motorfiets de eerste race in Bohemia!

    Tot 1909 produceerden Laurin & Klement bijna 4000 motorfietsen van verschillende types en ontwerpen. Maar, net als destijds met de komst van motoren, brak een nieuw tijdperk aan: De Automobiel.
  • Het tijdperk van de motorfiets begint

    Laurin & Klement introduceerden hun eerste motorfiets in 1899 in Praag aan de schrijvende pers. De Slavia type A had 1,25 pk, de iets krachtigere model B had 1,75 pk. De fabriek werd uitgebreid en vanaf 1900 werden motorfietsen geëxporteerd naar Engeland.
    Het assortiment werd uitgebreid en de Laurin & Klement producten werden bekroond op de eerste internationale tentoonstelling in Frankfurt-am-Main. In 1901 nam de Slavia race-model C deel aan de eerste internationale race tussen Parijs en Berlijn. Een jaar later won een L&K motorfiets de eerste race in Bohemia!

    Tot 1909 produceerden Laurin & Klement bijna 4000 motorfietsen van verschillende types en ontwerpen. Maar, net als destijds met de komst van motoren, brak een nieuw tijdperk aan: De Automobiel.

1905-1910

De eerste automobiel - de Voiturette

De eerste automobiel van Laurin & Klement was de Voiturette A, met een watergekoelde viertakt V2-motor met 7 pk. De Voiturette werd geïntroduceerd in 1905 en was direct een succes.

Model B: vierzitter en bestelwagen

Het tweede model B kreeg een grotere 1.4 liter V2-motor en was er ook als vierzitter en verlengde bestelwagen. Binnen drie jaar werden 250 exemplaren van deze auto geproduceerd, voor die tijd een ongelofelijk aantal.

Viercilinder in model C

Model C had een motor inhoud van 2042 cc en 12 pk. De eerste 4-cylinder motoren werden gemaakt in 1906.


Van het type D werden slechts 4 stuks geproduceerd, maar de 4,5 liter 4-cylinder E was zowel in personenwagen als bestelwagen beschikbaar. Laurin & Klement veroverden al snel een stabiele positie op de snel groeiende internationale auto-markt.