1910-1925

Václav Klement wilde graag een kleine, eenvoudige maar betrouwbare auto op de markt brengen, die geschikt was voor een brede groep klanten. Type S was het resultaat van zijn inspanningen.

1910-1915

Model S - ook een succes buiten Tsjechië

Dit was eerste auto met een watergekoelde 4-cilinder, 1771 cc 14 pk motor en bevatte een groot aantal nieuwe elementen.  In april 1911 zag deze auto het levenslicht. De Type S was niet alleen succesvol op de nationale markt, maar bijvoorbeeld ook in Rusland.

600 stuks

Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog waren 600 stuks van het Type S geproduceerd. Tot 1925 werd dit model in verschillende koetsvarianten gebouwd.


1915-1920

Vergroten
  • L&K type M - luxe en toch praktisch

    De L&K M modellen waren luxe automobielen, en werden aangedreven door een viercilinder, 4713 cc motor met 50 pk.

    Een aantal voorbeelden van innovaties van dit tijdperk waren dynamo verlichting, elektrische starters en, op verzoek van de klant, stalen velgen.

    Bedrijfswagens uit de MS modellenrange (geproduceerd tijdens de 2e Wereldoorlog) hadden aangepaste motoren met een hogere inhoud en een groter laadvermogen; tot  wel 3 ton. Op basis van hetzelfde chassis werden onder andere bussen, militaire voertuigen en postbestelwagens gebouwd.

  • L&K type M - luxe en toch praktisch
    De L&K M modellen waren luxe automobielen, en werden aangedreven door een viercilinder, 4713 cc motor met 50 pk.

    Een aantal voorbeelden van innovaties van dit tijdperk waren dynamo verlichting, elektrische starters en, op verzoek van de klant, stalen velgen.

    Bedrijfswagens uit de MS modellenrange (geproduceerd tijdens de 2e Wereldoorlog) hadden aangepaste motoren met een hogere inhoud en een groter laadvermogen; tot wel 3 ton. Op basis van hetzelfde chassis werden onder andere bussen, militaire voertuigen en postbestelwagens gebouwd.
  • L&K type M - luxe en toch praktisch
    De L&K M modellen waren luxe automobielen, en werden aangedreven door een viercilinder, 4713 cc motor met 50 pk.

    Een aantal voorbeelden van innovaties van dit tijdperk waren dynamo verlichting, elektrische starters en, op verzoek van de klant, stalen velgen.

    Bedrijfswagens uit de MS modellenrange (geproduceerd tijdens de 2e Wereldoorlog) hadden aangepaste motoren met een hogere inhoud en een groter laadvermogen; tot wel 3 ton. Op basis van hetzelfde chassis werden onder andere bussen, militaire voertuigen en postbestelwagens gebouwd.

1920-1925

Technologie voor landbouw

De nieuwe technieken werden ook toegepast in de landbouw. Samen met Rudolf Bächer bouwden Laurin & Klement gemotoriseerde ploegen. De grote P4 ploeg, met een viercilinder, 80 pk motor was zeer succesvol. Tegen het begin van de Eerste Wereldoorlog had men 51 ploegen gefabriceerd.

Excelsior ploegen

Excelsior ploegen, nu zonder de samenwerking met Bächer, waren ook na de oorlog succesvol. De ploegen werden geëxporteerd naar Rusland, Frankrijk, Spanje en zelfs Zuid-Afrika, naast een kleiner model dan de P4. Aan het Oostenrijkse Puch en de lokale vestiging van Fiat werden licenties voor de productie verkocht.

Vliegtuigmotoren

In 1924 bouwen Laurin & Klement op verzoek van de overheid vliegtuigmotoren.