1955-1970

ŠKODA 440 - Spartak: voor iedereen

In 1954 werd het prototype van het nieuwe ŠKODA model genaamd ‘Spartak’ gepresenteerd als een auto voor iedereen’. Een jaar later kwam het prototype op de markt als de ŠKODA 440. Die naam werd echter weinig gebruikt, men sprak daarna vaak gewoon nog steeds over de ŠKODA Spartak.

1955-1960

ŠKODA 440

De motor van de 440 had een capaciteit van 1089 cc en 40 pk. Het was een gemoderniseerde versie van het 1101-model, maar met een aluminium blok, een nieuw inlaatspruitstuk en carburateur.

ŠKODA 445

In 1957 volgde de ŠKODA 445, met een grotere 1221 cc motor. Een zeer succesvolle versie van de ŠKODA 445 was een sportuitvoering met een neerklapbaar dak, een gemoderniseerde motor met dubbele carburateurs en 50 pk. De ŠKODA 445 werd later geproduceerd in de fabriek in Kvasiny.

In 1959 verbetert  ŠKODA de 440, 445 en 450 modellen met o.a. een nieuwe vooras met schroefveren en telescopische schokdempers. De ŠKODA 440 werd omgedoopt naar Octavia (Octavia verwijst naar de achtste in de produktielijn na de Tweede Wereldoorlog), de 445 werd de Octavia Super en de 450 werd de Felicia (felicitas betekent geluk in het Latijn).


1960-1965

Vergroten
  • ŠKODA 1000 MB

    Na verloop van tijd werden een Octavia Touring Sport en de Felicia Super en Octavia 1200 Touring Sport aan het gamma toegevoegd. In 1964 introduceert ŠKODA de achterwiel aangedreven ŠKODA 1000 MB, dan een van de beste auto in de 1.0 liter klasse. Als opvolger van de Popular biedt deze auto een ideale prijs/kwaliteitsverhouding. Voor de productie van de 1000 MB werd in Mladá Boleslav, naast de oude fabriek, een geheel nieuwe productie locatie gebouwd. Met een watergekoelde viercilinder motor met een inhoud van 988 cc heeft de 1000 MB een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.

  • ŠKODA 1000 MB

    Na verloop van tijd werden een Octavia Touring Sport en de Felicia Super en Octavia 1200 Touring Sport aan het gamma toegevoegd. In 1964 introduceert ŠKODA de achterwiel aangedreven ŠKODA 1000 MB, dan een van de beste auto in de 1.0 liter klasse. Als opvolger van de Popular biedt deze auto een ideale prijs/kwaliteitsverhouding. Voor de productie van de 1000 MB werd in Mladá Boleslav, naast de oude fabriek, een geheel nieuwe productie locatie gebouwd. Met een watergekoelde viercilinder motor met een inhoud van 988 cc heeft de 1000 MB een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.

  • ŠKODA 1000 MB

    Na verloop van tijd werden een Octavia Touring Sport en de Felicia Super en Octavia 1200 Touring Sport aan het gamma toegevoegd. In 1964 introduceert ŠKODA de achterwiel aangedreven ŠKODA 1000 MB, dan een van de beste auto in de 1.0 liter klasse. Als opvolger van de Popular biedt deze auto een ideale prijs/kwaliteitsverhouding. Voor de productie van de 1000 MB werd in Mladá Boleslav, naast de oude fabriek, een geheel nieuwe productie locatie gebouwd. Met een watergekoelde viercilinder motor met een inhoud van 988 cc heeft de 1000 MB een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.

  • ŠKODA 1000 MB

    Na verloop van tijd werden een Octavia Touring Sport en de Felicia Super en Octavia 1200 Touring Sport aan het gamma toegevoegd. In 1964 introduceert ŠKODA de achterwiel aangedreven ŠKODA 1000 MB, dan een van de beste auto in de 1.0 liter klasse. Als opvolger van de Popular biedt deze auto een ideale prijs/kwaliteitsverhouding. Voor de productie van de 1000 MB werd in Mladá Boleslav, naast de oude fabriek, een geheel nieuwe productie locatie gebouwd. Met een watergekoelde viercilinder motor met een inhoud van 988 cc heeft de 1000 MB een vermogen van 45 pk. De motor lag achterin de auto.

1965-1970

ŠKODA 100

In 1969 wordt de ŠKODA 100 gelanceerd, een facelift van de ŠKODA 1000 MB. De auto kreeg een modernere carrosserie, schijfremmen op de voorwielen en het interieur werd vernieuwd. De motor bleef onveranderd.