1985-2000

Italiaanse designer Bertone ontwerpt de Favorit

Met de Favorit modellen start ŠKODA met het bouwen van moderne auto’s met de motor voorin, voorzien van voorwielaandrijving. Het zijn echte ŠKODA’s, compacte maar wel met veel ruimte.

1985-1990

Favorit

Het design van de Favorit is van de hand van Nuccio Bertone, de beroemde Italiaanse auto-ontwerper.

De internationale markt

Na de politieke ommezwaai in Tsjecho-Slowakije in 1989, zoekt ŠKODA een sterkte buitenlandse partner om het bedrijf concurrerend te maken voor de internationale markt.


1990-1995

Vergroten
  • ŠKODA wordt onderdeel van Volkswagen Group

    In december 1990 kiest de Tsjecho-Slowaakse regering voor Volkswagen. De ŠKODA Forman wordt geïntroduceerd, de station-versie van de Favorit, een jaar later volgt de pickup versie.
    In 1991 is ŠKODA AUTO A.S.  het vierde merk dat wordt toegevoegd aan de Volkswagen Group. Naast Volkswagen, bestaat deze groep dan uit Audi en SEAT. Management, marketing, productontwikkeling en productie ondergaan een moderniseringsslag. 
    Er wordt een mijlpaal bereikt! In 1994 wordt de miljoenste ŠKODA Favorit geproduceerd. De Favorit krijgt een vervanger, de Felicia. Deze eerste ŠKODA die in de joint venture met Volkswagen wordt gebouwd, wordt gemaakt van 1994 tot 2001, in totaal 1.4 miljoen stuks.

  • ŠKODA wordt onderdeel van Volkswagen Group

    In december 1990 kiest de Tsjecho-Slowaakse regering voor Volkswagen. De ŠKODA Forman wordt geïntroduceerd, de station-versie van de Favorit, een jaar later volgt de pickup versie.
    In 1991 is ŠKODA AUTO A.S.  het vierde merk dat wordt toegevoegd aan de Volkswagen Group. Naast Volkswagen, bestaat deze groep dan uit Audi en SEAT. Management, marketing, productontwikkeling en productie ondergaan een moderniseringsslag. 
    Er wordt een mijlpaal bereikt! In 1994 wordt de miljoenste ŠKODA Favorit geproduceerd. De Favorit krijgt een vervanger, de Felicia. Deze eerste ŠKODA die in de joint venture met Volkswagen wordt gebouwd, wordt gemaakt van 1994 tot 2001, in totaal 1.4 miljoen stuks.

  • ŠKODA wordt onderdeel van Volkswagen Group

    In december 1990 kiest de Tsjecho-Slowaakse regering voor Volkswagen. De ŠKODA Forman wordt geïntroduceerd, de station-versie van de Favorit, een jaar later volgt de pickup versie.
    In 1991 is ŠKODA AUTO A.S.  het vierde merk dat wordt toegevoegd aan de Volkswagen Group. Naast Volkswagen, bestaat deze groep dan uit Audi en SEAT. Management, marketing, productontwikkeling en productie ondergaan een moderniseringsslag. 
    Er wordt een mijlpaal bereikt! In 1994 wordt de miljoenste ŠKODA Favorit geproduceerd. De Favorit krijgt een vervanger, de Felicia. Deze eerste ŠKODA die in de joint venture met Volkswagen wordt gebouwd, wordt gemaakt van 1994 tot 2001, in totaal 1.4 miljoen stuks.

1995-2000

De meest belangrijke ŠKODA

In Mladá Boleslav wordt de productielijn klaargemaakt om de Octavia,  naar later blijkt het meest succesvolle model van ŠKODA ooit, te gaan bouwen.  In deze zelfde plaats rolt de miljoenste ŠKODA van de band sinds de joint venture met de Volkswagen Group.

Octavia

In 1997 is alles in gereedheid om de Octavia te bouwen, op dat moment de tweede productielijn van ŠKODA.

400.000 auto's

Inmiddels wordt ŠKODA geëxporteerd naar 70 landen, en worden er jaarlijks meer dan 400.000 auto geproduceerd.