Škoda verkoopt recordaantal

 

Škoda verkoopt recordaantal auto’s in 2010
Škoda Auto heeft in 2010 wereldwijd 762.600 auto’s verkocht. Daarmee is de totaalstand voor het eerst in een jaar boven de driekwart miljoen uitgekomen. Het fraaie verkoopresultaat komt neer op een plus van 11,5 procent ten opzichte van 2009, toen 684.200 nieuwe Škoda’s de weg op gingen. Op alle belangrijke markten zijn de verkopen gestegen. Nederland was in 2010 goed voor 16.294 exemplaren, het beste Nederlandse resultaat ooit, wat neerkomt op een marktaandeel van 3,37 procent en een 11de positie in de ranglijst.

Fiscaal voordelige Fabia Greenline
De populairste Škoda in Nederland was de Fabia Combi, die 5.717 keer de showroom uitreed. Daarbij ging het maar liefst 4.727 keer om de fiscaal voordelige Greenline. Wereldwijd bleek de Octavia het meest gewilde model. Veel klandizie was er ook voor de Yeti en Superb Combi, die beide hun eerste volledige verkoopjaar kenden.

Uitstekende uitgangspositie uitbouwen
Jürgen Stackmann, binnen de Škoda-directie verantwoordelijk voor verkoop en marketing, over het succesjaar: “Niet alleen ons totale verkoopcijfer is een record, ook onze marktaandelen en verkoopaantallen in de afzonderlijke landen zijn op nooit eerder bereikte niveaus gekomen. Dat is een uitstekende uitgangspositie om de komende jaren door te groeien. We willen op alle markten onze aanwezigheid vergroten. In 2018 wensen we wereldwijd minstens twee keer zo veel auto’s te verkopen dan in 2010. Daarom zullen we ook dit jaar al enkele verrassingen presenteren.”

Škoda groeit in Rusland, China, India
Met name in China, Rusland en India zaten de verkopen stevig in de plus. Zo was China, ’s werelds grootste automarkt, goed voor maar liefst 180.500 exemplaren; een toename van 47,3 procent ten opzichte van 2009. In Rusland ging het om 45.600 auto’s (+38,1 procent), goed voor een recordmarktaandeel van 2,6 procent. India steeg met 37,7 procent tot zo’n 20.000 auto’s.

Europese markt: stijgend marktaandeel
Qua procentuele stijging bleek Nederland met een toename van 110 procent een topper. Van 7.772 auto’s, een marktaandeel van 2,01 procent en een 18de plek in 2009 ging het naar 16.294 auto’s, 3,37 procent marktaandeel en een 11de positie in 2010. Ook Groot-Brittannië mocht er zijn met een recordverkoop van 41.600 eenheden (+15,6 procent), goed voor een recordmarktaandeel van 2,1 procent. In Ierland, Griekenland en Noorwegen kwam Škoda voor het eerst boven de 5 procent marktaandeel uit.

Škoda ook geliefd in Midden- en Oost-Europa
Thuismarkt Tsjechië nam 58.000 Škoda’s op (2009: 56.500), wat neerkomt op een aandeel van 34,5 procent (2009: 33,4 procent). Škoda is het grootste automerk in Tsjechië. In andere Midden- en Oost-Europese landen is het merk ook geliefd en dat betekende in een aantal gevallen forse verkoopstijgingen: Estland +18,7 procent, Servië +18,7 procent, Oekraïne + 17,1 procent en Slovenië +15,9 procent. In Hongarije is een recordmarktaandeel behaald van 10,6 procent. Ook wat verder weg op de wereldbol is Škoda populair. Zo nam Israël 54,2 procent meer af, Australië 31,8 procent meer en Algerije 16,6 procent meer. Wereldwijde verdeling per model

De wereldwijde verdeling per model zag er in 2010 als volgt uit (percentage ten opzichte van 2009):

  • Octavia (318.900 / +16,6 procent)
  • Fabia (229.000 / -13,3 procent)
  • Superb (98.900 / +121,9 procent)
  • Yeti (52.600)
  • Roomster (32.300 / -31,4 procent)
  • Octavia Tour (30.900 / -29,5 procent)