Nieuwe ŠKODA Octavia is klasse op zich

De nieuwe ŠKODA Octavia is een nieuw ijkpunt in zijn marktsegment. De derde generatie van de Octavia laat meer dan ooit zien waarom deze auto een unieke positie inneemt. Hij is ongekend ruim en zeer praktisch, getooid met een nieuw design, voorzien van slimme veiligheidsvoorzieningen en comfortverhogende items, verbruikt weinig brandstof, biedt talloze Simply Clever-oplossingen en heeft de voor Škoda kenmerkende gunstige prijs-kwaliteitverhouding.


“De ŠKODA Octavia is de spil van ons merk“, aldus ŠKODA CEO Winfried Vahland. “Als geen ander model toont deze auto de kernwaarden van ŠKODA: veel ruimte, kwaliteit, een nauwkeurige afwerking, moderne en volwassen technologie, een tijdloos design, zeer goede praktische eigenschappen en de beste prijs-kwaliteitverhouding. Onze klanten verwachten steeds meer. Daarom was onze doelstelling om de derde generatie van dit model nog beter te maken. Dat blijkt ook uit de eigenschappen van de nieuwe Octavia, want deze auto is een klasse op zich.”

Het recept is bekend: een ŠKODA Octavia biedt altijd net dat beetje meer. Vandaar de royale interieurruimte en de mix van elegante sedanlooks met de praktische voordelen van een hatchback. Ook de nieuwe generatie biedt deze unieke combinatie. “De nieuwe Octavia bewijst dat we nauwgezet de eigen ŠKODA-aanpak volgen. Dit model verenigt de eigenschappen van een middenklasser met de prijs van het segment eronder. Het is de ideale auto voor veeleisende klanten die weten wat ze willen. Zij verwachten een moderne Octavia met al zijn goede eigenschappen. Deze modelgeneratie is de beste“, aldus Frank Welsch, binnen de ŠKODA-directie verantwoordelijk voor techniek en ontwikkeling.

Ongekend ruim en uiterst praktisch

De nieuwe ŠKODA Octavia is wat betreft ruimteaanbod de maatstaf in zijn klasse. “De nieuwe Octavia is net zo ruim als modellen uit hogere segmenten”, weet Welsch. Geen enkele andere auto in deze klasse heeft een langer interieur (1.782 mm), meer knieruimte (73 mm) en meer hoofdruimte achterin (980 mm). Ook de bagageruimte is met 590 liter de grootste in zijn klasse. Ten opzichte van de tweede generatie zijn de interieurmaten flink gegroeid: de hoofdruimte voorin + 8 mm, de elleboogruimte voorin + 39 mm en de elleboogruimte achterin + 26 mm.

Een onderscheidend, strak en tijdloos design


De nieuwe ŠKODA Octavia is niet alleen ruim en praktisch, maar ook fraai. ŠKODA-designchef Jozef Kabaň en zijn team schetsten een volledig nieuwe auto met grote aantrekkingskracht. Nog niet eerder zag een ŠKODA Octavia er zo dynamisch uit als de derde generatie van deze bestseller. Tegelijkertijd zijn de nieuwe looks tijdloos elegant, onderscheidend, verfijnd en zelfverzekerd. “Elke lijn en elke carrosserienaad getuigt van precisie en oog voor detail. De nieuwe Octavia heeft een herkenbaar gezicht in het verkeer”, verklaart Welsch.

Ten opzichte van zijn voorganger is de Octavia beduidend gegroeid in de lengte en breedte. Het nieuwe model is 90 mm langer en 45 mm breder dan de tweede generatie Octavia. Verder is de wielbasis met 108 mm vergroot, wat vooral de ruimte op de achterbank ten goede komt.

Dankzij de nadruk op horizontale lijnen en een nieuwe positie van het ŠKODA-logo oogt de voorzijde serieus en zelfverzekerd. Het zijaanzicht van de nieuwe ŠKODA Octavia is bijzonder dynamisch. Dat komt door de lange wielbasis, de korte overhang aan de voorzijde en de ver naar achteren geplaatste C-stijl. De hoge, krachtige tornadolijn maakt de auto optisch langer en benadrukt zijn coupéachtige silhouet. Een nieuw kenmerk is de dynamisch oplopende lijn van de achterramen. Deze zogenaamde ‘vin’ is een klein, maar effectief ontwerpdetail dat extra kracht toevoegt aan het ontwerp.

Aan de achterzijde draait het om precisie, een klasse-uitstraling en ideale proporties. Het beeld klopt exact en de looks zijn clean. De voor ŠKODA kenmerkende C-vorm van de brandende achterlichten is compromisloos strak uitgevoerd.

Het helder en elegant getekende interieur van de nieuwe Octavia is zeer ruim. De ŠKODA-ontwerpers hebben voor een volledig nieuwe binnenkant gezorgd.

Veiligheid van topniveau

Een belangrijke doelstelling tijdens de ontwikkeling van de nieuwe ŠKODA Octavia was om de auto nog veiliger te maken. Daarom hebben de ŠKODA-engineers diverse hoogstaande veiligheidssystemen voor de nieuwe Octavia ontwikkeld. Daartoe behoren Front Assistant/noodstopfunctie (vanaf mei 2013), Lane Assistant om de Octavia in de eigen rijstrook te houden, automatische remingreep bij een ongeval (ook om een vervolgaanrijding te voorkomen), Crew Protect Assistant/bescherming van de auto in een ongevalsituatie, Driver Activity Assistant (vermoeidheidsdetectie) en een actieve motorkap met het oog op de bescherming van voetgangers. Al deze systemen helpen om ongelukken te voorkomen of om de gevolgen ervan voor de inzittenden en andere weggebruikers te beperken.

Het onderstel, de lange wielbasis en de torsiestijve en lichte carrosserie doen een duit in het zakje om de nieuwste ŠKODA uiterst stabiele rijeigenschappen mee te geven. In de onverhoopte situatie van een ongeval weten bestuurder en passagiers zicht goed beschermd door uitgebreide passieve veiligheidsvoorzieningen. Het gaat om maximaal negen airbags, die nauw samenwerken met de driepunts veiligheidsgordels. Knieairbags (standaard) en zijairbags achterin zijn voor het eerst in een ŠKODA Octavia te vinden.

Nieuwe generatie benzine en dieselmotoren

De engineers hebben de verbruiks- en emissiecijfers van de ŠKODA Octavia flink verlaagd. Dit is bereikt met nieuw ontwikkelde benzine- en dieselmotoren, een gunstige cw-waarde en een gereduceerd gewicht.

De nieuwe ŠKODA Octavia 1.6 TDI 81 kW Greenline heeft een CO2-emissie van slechts 89 g/km en een verbruik van slechts 3,4 liter diesel per 100 km. ŠKODA importeur Pon Mobiel is in samenspraak met de fabrikant bezig om deze uitstoot nog verder omlaag te krijgen. De nieuwkomer komt met vier toonaangevende TSI-benzinemotoren en vier moderne TDI common-raildieselmotoren op de markt. Later volgt nog een aardgasvariant. Op de basis-TSI en –TDI na, beschikken alle uitvoeringen over een Greentec start-stopsysteem en energierecuperatie. Het motorengamma loopt tot en met de 132 kW sterke 1.8 TSI. De motoren zijn gekoppeld aan moderne handgeschakelde versnellingsbakken of DSG-automaten. In de toekomst is vierwielaandrijving mogelijk. Ook aan de sportieve ŠKODA Octavia RS wordt achter de schermen al gewerkt.

Ondanks de gegroeide afmetingen en extra technologie zijn de ŠKODA-engineers erin geslaagd om de auto tot 102 kilogram lichter te maken dan de tweede generatie ŠKODA Octavia. Dit is bereikt door resoluut voor lichtgewicht engineering te kiezen. Zo is de carrosserie lichter dankzij het gebruik van staalsoorten met hoge en ultrahoge treksterkte en een nauwkeurige materiaalselectie. De exacte gewichtsbesparing hangt af van de specificaties en configuratie van een specifieke uitvoering.

Uitstekend comfort dankzij innovatieve technologie

De nieuwe ŠKODA Octavia is leverbaar met nieuwe comfortfuncties die tot nog toe alleen in hogere segmenten waren te vinden. Enkele items zijn zelfs voor het eerst in een ŠKODA aanwezig. Nieuwe technologieën zijn voor het merk overigens geen doel op zich, maar bieden toegevoegde waarde. Gadgets komen er niet in, maar wel technologieën die autorijden veiliger en comfortabeler maken.

Een goed voorbeeld is de Adaptive Cruise Assistant, die voor het eerst leverbaar is in een ŠKODA. Deze houdt automatisch een ingestelde afstand aan tot de voorligger. De nieuwe Intelligent Light Assistant schakelt automatisch grootlicht aan of uit, wat het comfort en de veiligheid ten goede komt. Met de Automatic Parking Assistant is parkeren met de Octavia nog eenvoudiger. Ook een primeur in een ŠKODA is de toekomstige verkeersbordherkenning, die onderdeel gaat uitmaken van het Traveller Assistant pakket. Met Driving Mode Selection kan de bestuurder specifieke auto-eigenschappen met een druk op de knop aanpassen. Ook nieuw is het elektrisch bedienbare panoramische schuif-/kanteldak. Dit glazen dak draagt bij aan het reiscomfort en de interieurambiance. De nieuwe Octavia is ook leverbaar met KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System), waarmee portiersloten en ontsteking zonder sleutel zijn te bedienen.

Nieuwe generatie infotainmentsystemen

De nieuwe ŠKODA Octavia maakt tevens indruk met een volledig nieuwe generatie radio’s en audio-navigatiesystemen. In de hogere niveaus zijn touchscreens mogelijk met sensoren die de nabijheid van een hand registreren. Door de menu’s bladeren gaat met veegbewegingen (swipen). Het nieuwe CANTON soundsystem en een verbeterde interieurakoestiek dragen bij aan het luistergenot.

Simply Clever, dus praktisch en functioneel

Zoals in elke ŠKODA veraangenamen ook in de nieuwe Octavia diverse Simply Clever-oplossingen het dagelijks gebruik. Afhankelijk van de uitrusting zijn deze items standaard of leverbaar als optie. Met behulp van inklapbare elementen in de bagageruimte zijn spullen veilig vast te zetten. Een tweezijdig bruikbare bagagemat is voor het eerst in een ŠKODA Octavia te vinden. Aan de binnenzijde van de tankklep is een handige ijskrabber geplaatst. Onder de bestuurdersstoel zit een houder voor een veiligheidshesje en in het portierpaneel is een afvalbakje geïntegreerd. De multimediahouder is er voor een iPod of telefoon. Een groot zonnebrilvak tegen de hemelbekleding is slechts één voorbeeld van de vele opbergruimtes, houders en haakjes in de nieuwe ŠKODA Octavia. Met behulp daarvan zijn het interieur en de bagageruimte optimaal te benutten en netjes te houden. Ook aanwezig zijn een bescherming tegen het tanken van verkeerde brandstof en een bagageruimteafdekking die achter de achterbank is op te bergen.

De nieuwe ŠKODA Octavia maakt zijn opwachting in Nederland in het voorjaar van 2013.