ŠKODA modellengamma veiliger dan ooit

Met het behalen van de maximale 5 sterren in de Euro NCAP veiligheidstest door de nieuwe ŠKODA Fabia, hebben nu alle 7 modellijnen van ŠKODA het maximum van 5 sterren voor veiligheid bereikt in de internationaal erkende crashtest. De universele toprating door EuroNCAP bewijst het hoge veiligheidsniveau van alle ŠKODA modellen en is het resultaat van de ambitie om voor elk model de hoogst mogelijke actieve en passieve veiligheid te bereiken. Daarnaast ondersteunt ŠKODA verschillende verkeersveiligheidsinitiatieven, als onderdeel van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

“De veiligheid van alle inzittenden is ŠKODA’s topprioriteit”, zegt ŠKODA Boardmember voor Technische Ontwikkeling Dr. Frank Welsch. “Deze compromisloze norm is van toepassing op al onze modellen, van de Citigo tot de Superb. We zijn voortdurend bezig om het actieve en passieve veiligheidsniveau van onze modellen te verbeteren. Dit doen we door het ontwikkelen en inbouwen van innovatieve assistentiesystemen, evenals perfect op elkaar afgestemde veiligheidssystemen, toonaangevende onderstel- en wielophangingstechnologie, high-performance verlichtingssystemen en het optimaliseren van de veiligheidskooien en carrosseriestructuren.”

ŠKODA telt ongeveer 1.700 gespecialiseerde ontwerpers, ingenieurs en constructeurs op de afdeling Technische Ontwikkeling. Een aanzienlijk deel van deze werknemers is direct of indirect betrokken bij de technische veiligheidsaspecten van het voertuig.

Als onderdeel van hun introducties de afgelopen jaren, zijn nu alle 7 ŠKODA modelseries bekroond met de maximale score van 5 sterren in de Euro NCAP crashtests. De nieuwe ŠKODA Fabia behaalde het meest recent deze topscore, begin november. Andere modellen die de hoogste Euro NCAP-status bereikten, zijn de ŠKODA Octavia (2013), ŠKODA Rapid (2012), ŠKODA Citigo (2011), ŠKODA Yeti (2009), ŠKODA Superb (2008) en ŠKODA Roomster (2006).

Het hoge veiligheidsniveau van de ŠKODA modellen is hiermee bevestigd door onafhankelijke deskundigen. Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is een onafhankelijk consortium van Europese verkeersministeries zoals het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, automobilistenclubs zoals de ANWB, verzekeraars en consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond. De organisatie voert regelmatig botsproeven uit met nieuwe modellen en beoordeelt in 4 categorieën de veiligheid en bescherming ervan. Die categorieën zijn: inzittendenbescherming voor volwassenen, bescherming van kinderen, assistentiesystemen op het gebied van veiligheid en voetgangersbescherming.

Innovatieve veiligheidsassistenten

Veiligheidsassistenten helpen om ongevallen te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken voor de passagiers en andere weggebruikers. In de afgelopen jaren heeft een groot aantal nieuwe ‘assistenten’ hun intrede gedaan in het ŠKODA modellengamma. De Tsjechische fabrikant heeft deze systemen dankzij de technologie en modulaire platformen (MQB) van de Volkswagen Group succesvol kunnen implementeren. Als onderdeel van ŠKODA’s veiligheidsstrategie biedt het merk momenteel in alle 7 modelseries de volgende veiligheidsassistenten aan: Front Assist, inclusief City Emergency Braking, Multi-Collision Brake, Adaptive Cruise Assistant (adaptive cruise control), Lane Assist (rijstrook assistent), Intelligent Light Assist (grootlicht assistent), Crew Protect Assist (proactieve inzittendenbescherming), Driver Activity Assist (vermoeidheidsdetectie), Traffic Sign Recognition (verkeersbordenherkenning) en elektronische bandenspanningscontrole.

Beste passieve veiligheid

Om alle inzittenden het beste te beschermen in het geval van een aanrijding, zijn alle ŠKODA modellen uitgerust met een uitgebreid, perfect op het model afgestemd veiligheidspakket. Dit omvat maximaal 9 airbags (Superb, Octavia en Yeti), in hoogte verstelbare 3-punts veiligheidsgordels met gordelspanners en veiligheidshoofdsteunen. Speciaal geoptimaliseerde carrosseriestructuren zorgen voor zeer goede vervormingseigenschappen, maar ook dat zoveel mogelijk botsenergie wordt geabsorbeerd en het passagierscompartiment stabiel blijft.

Sociale verplichting om veiligheid te verhogen

Naast de veiligheid van eigen auto’s is de Tsjechische autofabrikant bijzonder betrokken bij de verkeersveiligheid in het algemeen. Dit maakt integraal onderdeel uit van ŠKODA’s uitgebreide Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) programma.

Al vele jaren ondersteunt ŠKODA tal van projecten rond dit onderwerp in heel Tsjechië. Sinds 2013 is ŠKODA zelfs de belangrijkste partner van de verkeersveiligheidsportal 'Bezpečné cesty' (Safe Journeys). Op www.bezpecnecesty.cz vinden weggebruikers en voetgangers belangrijke en duidelijke informatie over de veiligheidssituatie op de weg, met daarbij tips hoe ze zich het beste kunnen gedragen. ŠKODA biedt de bezoeker specifieke informatie en bevindingen door de expertise en ervaring van hun veiligheids- en ongevallenonderzoek te delen in de vorm van teksten, video’s en specifiek illustratiemateriaal.

Het educatieve internetprogramma 'Playful ŠKODA' leert kinderen op een leuke manier hoe ze zich het beste kunnen gedragen op de weg en in de drukke stad. De landelijke competitie 'Ways through Cities', die ŠKODA al 11 jaar ondersteunt, laat zien welke methoden het meest effectief zijn in het verminderen van het verkeer in de Tsjechische steden en dorpen. Het bedrijf organiseert ook regelmatig evenementen, zoals 'Safe in the Car' en 'Road Safety Days'. In de regio's van de ŠKODA productiefaciliteiten heeft ŠKODA AUTO alleen al vorig jaar 10 andere verkeersveiligheidsprojecten ondersteunt.

Het merk is bovendien actief betrokken bij het onderzoeken van ongevallen. Hierin werkt ŠKODA nauw samen met de verkeerspolitie, brandweer, ambulancediensten, ziekenhuizen en andere overheids- en particuliere organisaties.

1/1