ŠKODA noteert beste eerste kwartaal en beste maand maart ooit

ŠKODA AUTO heeft in het eerste kwartaal van 2014 wereldwijd een recordaantal auto’s verkocht. Met 247.200 stuks, een stijging van 12,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, was het zelfs het beste kwartaal ooit. Maart was de uitschieter, met 96.100 auto’s de beste maand maart in de bedrijfshistorie. Vooral de nieuwe Octavia is een enorme hit. Alleen al in maart lagen de verkopen van deze ŠKODA in West-Europa 49% hoger dan in maart 2013, waarmee de Octavia zich opnieuw bewijst als ŠKODA’s absolute bestseller.

"Met een groei van dubbele cijfers in het eerste kwartaal, gaat ŠKODA op volle kracht door met het uitgestippelde groeiplan voor het merk”, aldus Werner Eichhorn, ŠKODA Board Member voor Sales en Marketing. “Het beste eerste kwartaal en de beste maart uit onze geschiedenis zijn het resultaat van uitstekende nieuwe producten en een excellente teamprestatie. Het complete modellengamma is een bewezen groot succes op de internationale markten. Met name de nieuwe Octavia imponeert met indrukwekkende verkoopcijfers. In 2014 houden we het tempo erin en gaan we volop verder met ŠKODA’s grootste modellenoffensief ooit.”

In juni lanceert ŠKODA de nieuwe Octavia G-TEC met CNG-aandrijving op de eerste Europese markten, in augustus gevolgd door de nieuwe Octavia Scout. Verder komen er sportieve Monte Carlo edities. In de zomer introduceert ŠKODA de nieuwe Octavia en Rapid Spaceback in China en wordt deze maand in Rusland de ŠKODA Rapid gelanceerd.

In West-Europa boekte ŠKODA een significante groei in het eerste kwartaal van 2014. Tussen januari en maart groeiden de verkopen met 15,6% tot 104.400 stuks (eerste kwartaal 2013: 90.400), daarmee de eerste keer dat er in een eerste kwartaal meer dan 100.000 ŠKODA’s werden afgeleverd. Het Europese marktaandeel van ŠKODA steeg hierdoor naar 3,3%. In Duitsland versterkte ŠKODA zijn positie als bestverkochte buitenlandse merk, terwijl ook in Engeland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Finland en Portugal meer ŠKODA’s werden verkocht. In Nederland verkocht ŠKODA in maart 1.600 auto’s meer dan het jaar ervoor, een stijging van maar liefst 72,4%.

In Oost-Europa, inclusief Rusland, boekte ŠKODA met 26.500 auto’s een afleveringstoename van 5,3%. Vooral Servië, Roemenië, Kazachstan en de Baltische Staten waren verantwoordelijk voor deze groei. Ook in Centraal-Europa noteerde ŠKODA beduidend hogere cijfers.  Hier werden in het eerste kwartaal 37.400 auto’s afgeleverd, tegen 28.800 het jaar ervoor. Thuisland Tsjechië nam 20,7% meer ŠKODA’s af, terwijl ook in Polen, Hongarije, Slovenië en Kroatië de populariteit toenam.

In China, ŠKODA’s grootste particuliere afzetmarkt, werden van januari t/m maart 62.000 ŠKODA’s verkocht, een stijging van 7,5% ten opzichte van januari-maart 2013.

Totale afleveringen wereldwijd 1e kwartaal 2014 t.o.v. 2013

  • ŠKODA Superb (22.600; -14,2%)
  • ŠKODA Octavia (94.700; +8,3%)
  • ŠKODA Rapid (45.000; +201,2%)
  • ŠKODA Fabia (43.300; -17,8%)
  • ŠKODA Yeti (23.100; +22,6%)
  • ŠKODA Roomster (7.700; +0,6%)
  • ŠKODA Citigo (alleen verkrijgbaar in Europa: 10.800; -13,9%)