ŠKODA: 120 jaar passie voor mobiliteit

  • December 1895: pioniers Laurin & Klement leggen de basis voor 1 van de oudste automerken ter wereld
  • Fascinerende successtory: van fietsfabriek tot internationale autoproducent
  • Brand power: meer dan 17 miljoen ŠKODA en L&K auto’s verkocht
  • Nieuw tijdperk: ŠKODA gaat modellengamma opnieuw verder uitbreiden 
ŠKODA viert deze maand het 120-jarig bedrijfsbestaan. Daarmee is het één van de langst bestaande automerken ter wereld. De wortels van de autofabrikant liggen in de pioniersdagen van de automobiel. De competentie en reputatie van ŠKODA kan leunen op maar liefst 12 decennia van traditie en ervaring in het bouwen van auto’s én op Tsjechisch vakmanschap, skills en technologische kennis. ŠKODA is altijd gedreven door passie voor mobiliteit en kan dan ook terugkijken op een rijke historie met talrijke en bepalende auto-iconen. Als onderdeel van de Volkswagen Group heeft ŠKODA zich in de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot een niet te missen, internationale volumefabrikant. Tussen 2010 en 2015 voerde ŠKODA het grootste modellenoffensief ooit uit. Daarbij werden alle modellen compleet vernieuwd en werd het merk actief in nieuwe segmenten. Dat was nog maar het begin. De komende jaren zal ŠKODA het modellengamma opnieuw verder uitbreiden.

Met moed, vastberadenheid en een deel pioniersgeest legden de twee oprichters Václav Laurin en Václav Klement in december 1895 in Mladá Boleslav de basis voor het 120-jarig succes van ŠKODA. Hun eerste dromen over mobiliteit kwamen voort uit een passie voor nieuwe technologie en een onophoudelijke  drang naar verbetering. Dromen, die ŠKODA nu nog altijd gebruikt en toepast. Ze vormen de inspiratie voor de groei van het merk, de ontwikkeling van nieuwe modellen, de klim naar internationaal succes en om de concurrentie met de beste autofabrikanten aan te kunnen.  

“ŠKODA is een prachtig automerk met een indrukwekkende geschiedenis en heeft, met name in de afgelopen 25 jaar, een fantastische ontwikkeling doorgemaakt”, aldus ŠKODA CEO Bernhard Maier. “Het hele bedrijf is trots op onze vooruitgang en bewogen geschiedenis. Enthousiasme en passie voor mobiliteit zijn als sinds het bedrijf werd opgericht de drijvende kracht achter ŠKODA. Door bewust te zijn van ons unieke erfgoed en hier het huidige, aantrekkelijke modellengamma op te baseren, zijn we in staat om dit succes de komende jaren te continueren en nieuwe klanten voor ons merk te winnen en te enthousiasmeren.”

120 jaar ŠKODA omvat een fascinerende geschiedenis van unieke auto-iconen. ŠKODA ontstond in de pionierstijd van de automobiel en is nauw verbonden met het vakmanschap en het enthousiasme van ingenieurs voor nieuwe technologie in het hart van Europa. Een nieuwe ŠKODA was altijd iets bijzonders. Elk model bracht de vooruitgang weer een stuk dichterbij en liet de autodromen van zijn scheppers uitkomen. Deze merkgenen zijn altijd doorgegeven en vormen ook voor het complete ŠKODA team van tegenwoordig de basis voor de ontwikkeling van elk nieuw model. 

Het begon allemaal in december 1895, toen fietsenmaker Václav Laurin en zakenman Václav Klement zakenman het bedrijf Laurin & Klement (L&K) oprichtten. Wat begon als een kleine reparatiewerkplaats voor fietsen, ontwikkelde zich al snel tot een erkende fietsfabrikant. De fietsen, die zowel in binnen- als buitenland een succes waren, werden verkocht onder de merknaam 'Slavia'. Het bedrijf groeide als een speer. Slechts vier jaar later begonnen Laurin & Klement met de productie van motorfietsen.

In 1905 maakte het bedrijf zijn doorbraak in de automobielindustrie met de lancering van de Voiturette A. Deze auto had een 7-pk tweecilinder motor en bereikte een maximum snelheid van 40 kilometer per uur.
Het assortiment werd snel uitgebreid. In 1907 was L&K de grootste autoproducent in de voormalige monarchie van Oostenrijk-Hongarije met negen modellen - van kleine tweecilinder auto's en een viercilinder racewagen tot bestelwagens en bussen.

De Eerste Wereldoorlog, de naoorlogse nasleep en de crisis van de jaren ´20 hadden een grote negatieve invloed op de verdere ontwikkeling van L&K. Om hun marktpositie te versterken, fuseerde L&K in 1925 met de ŠKODA werken in Pilsen, destijds het grootste bedrijf in de Tsjechische Republiek. Door de krachten te bundelen met ŠKODA, kon het bedrijf weer groeien en de autoproductie in Mladá Boleslav hervatten.

in de jaren ´30 zagen diverse legendarische ŠKODA modellen het levenslicht. De eerste echte mensenauto, betaalbaar voor de Tsjechoslowaakse massa, was de ŠKODA 420 Popular. Snel gevolgd door andere automobiele mijlpalen, zoals de ŠKODA 640 Superb. Dit prestigieuze zescilinder vlaggenschip symboliseerde als geen ander het succes van ŠKODA op dat moment. De Tweede Wereldoorlog bracht helaas een einde aan deze positieve ontwikkeling. 

Na de Tweede Wereldoorlog werd ŠKODA genationaliseerd. Zelfs onder de moeilijke omstandigheden van de socialistische planeconomie, werden in de ruim 40 jaar als staatsbedrijf een aantal belangrijke modellen ontwikkeld: de ŠKODA 1101 'Tudor', de ŠKODA 440 'Spartak' en de legendarische ŠKODA Felicia Roadster. In 1964 bereikte ŠKODA een nieuwe mijlpaal met de 1000 MB, de eerste ŠKODA met zelfdragende carrosserie, achterwielaandrijving en de motor achterin. Niet zomaar een motor, maar de eerste in serie geproduceerde gegoten aluminium motor ter wereld.

In 1987 lanceerde ŠKODA de Favorit. Een nieuwe, voorwielaangedreven compacte auto, ontworpen door de Italiaanse designstudio Bertone en voor een land in het Oostblok een autorevolutie. Nog geen twee jaar later stortte de socialistische planeconomie in.

Na de Fluwelen Revolutie in 1989 had ŠKODA behoefte aan een sterke, strategische partner. De fusie met de Volkswagen Group in 1991 markeerde een beslissende stap om het merk uit te laten groeien tot één van de grootste succesverhalen uit de recente geschiedenis van de automobiel. Het grootste en mooiste bewijs hiervan is de verzesvoudiging van de ŠKODA verkopen tussen 1991 en 2014. In 2014 verkocht het merk voor het eerst meer dan 1 miljoen auto‘s in één kalenderjaar. Van een merk met één model in 1991, heeft ŠKODA vandaag een aantrekkelijk en uitgebreid modellengamma met ongeveer 40 modelvarianten.

Naast de uitbreiding van het modellengamma, heeft ŠKODA de afgelopen jaren de productiefaciliteiten grondig vernieuwd en uitgebreid: naast de drie productielocaties in de Tsjechische Republiek rollen er ook ŠKODA’s van de band in China, Rusland en India.

Het merk heeft grote plannen om dit succes de komende jaren voort te zetten. Deze plannen hebben vooral betrekking op de uitbreiding van het ŠKODA gamma, waarbij de nadruk ligt op het groeiende SUV segment.