Technische aanpassingen voor betrokken EA189 dieselmotoren gepresenteerd aan de Duitse Federale Autoriteit voor het Motortransport

  • Volgende stap in NOx emissiesituatie in Europa
  • Geringe hardware-aanpassingen voor 1.6 TDI-motoren
  • 2.0 TDI-motoren vergen enkel software-update
  • Doel: geen negatieve effecten op brandstofverbruik en prestaties

Wolfsburg, 25 november 2015 – Volkswagen AG boekt vooruitgang in het onderzoek naar en de oplossing voor de dieselsituatie. De Volkswagen Group heeft technische aanpassingen voor de betrokken EA189-motoren met een cilinderinhoud van 1.6 en 2.0 liter gepresenteerd aan de Duitse Federale Autoriteit voor het Motortransport (Kraftfahrtbundesambt (KBA)). Dit betekent dat voor het overgrote deel van de betrokken auto’s de benodigde technische aanpassingen zijn vastgesteld. Bij de ontwikkeling van deze technische aanpassingen lag de nadruk op maximale klanttevredenheid. Na het doorvoeren van de technische aanpassingen voldoen de auto’s aan de geldende emissiestandaard. De definitieve technische aanpassing voor de 1.2-liter dieselmotor wordt eind deze maand aan de KBA voorgelegd en bestaat naar verwachting uit een software-update.


De technische aanpassingen die voor de betrokken EA189 dieselmotoren zijn ontwikkeld, zijn aan de KBA gepresenteerd. Na een uitgebreid onderzoek zijn deze aanpassingen door de KBA goedgekeurd. Dat betekent dat er voor het overgrote deel van de betrokken auto’s nu duidelijkheid is over het herstel van de onregelmatigheden.

  • Bij de 1.6-liter EA189-motor wordt direct voor de luchtmassameter een zogenaamde stromingsrooster bevestigd. Dat is een rooster dat de wervelende luchtstroom voor de luchtmassameter tot rust brengt en daarmee de meetprecisie van de luchtmassameter aanzienlijk verbetert. De luchtmassameter meet de daadwerkelijke doorstromende luchtmassa; wat voor het motormanagement een zeer belangrijke parameter is voor een optimaal verbrandingsproces. Daarnaast zal bij deze motor nog een software-update worden uitgevoerd. Het uitvoeren van de technische aanpassingen zal naar verwachting minder dan een uur vergen.
  • De 2.0-liter motor krijgt een software-update, die binnen ongeveer een half uur zal kunnen worden uitgevoerd.

Dankzij de vooruitgang in motorontwikkeling en verbeterde simulaties van luchtwervelingen binnen complexe luchtinlaatsystemen, gecombineerd met software-optimalisatie die voor dit doel ontworpen is, was het mogelijk een relatief eenvoudige en klantvriendelijke aanpassing te ontwikkelen.

Uitgangspunt voor de ontwikkeling van de technische aanpassingen is het voldoen aan de geldende emissie-eisen zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor het motorvermogen, het brandstofverbruik en de prestaties. Omdat alle modelvarianten eerst moeten worden getest, kan de realisatie van deze doelen echter op dit moment nog niet definitief worden bevestigd.

Op basis van deze technische aanpassingen die door de KBA zijn goedgekeurd, worden momenteel de benodigde serviceconcepten voor de landen in de EU ontwikkeld. Het doel is om de noodzakelijke technische update als onderdeel van een terugroepactie vanaf januari 2016 in de auto’s door te voeren. Naar verwachting kunnen alle aanpassingen voor alle motorvarianten  in de loop van het gehele kalenderjaar 2016 worden geïmplementeerd als onderdeel van de terugroepactie.

Volkswagen AG zal ervoor zorgen dat de tijd die nodig is voor het doorvoeren van de technische maatregelen voor alle klanten zo kort mogelijk zal zijn. Verder zal Volkswagen met alle klanten contact opnemen en zullen individuele klantenwensen in overweging worden genomen, om mogelijke nadelen voor klanten tijdens het uitvoeren van deze aanpassingen te beperken. In dit verband zal Volkswagen alle klanten indien nodig kosteloos een passende, vervangende mobiliteitsoptie aanbieden.

Sinds begin oktober kunnen alle ŠKODA-klanten zelf controleren of hun auto al dan niet door de NOx dieselsituatie is betrokken. Op www.skoda.nl kan elke klant het chassisnummer van zijn of haar auto invoeren om informatie te verkrijgen.

Met deze technische aanpassingen, zijn technische  oplossingen beschikbaar gekomen voor het overgrote deel van alle in Europa betrokken Volkswagen Group-modellen met een EA189-motor. Eind deze maand worden vergelijkbare aanpassingen voor de 1.2-liter driecilinder dieselmotor aan de KBA gepresenteerd.

Op basis van de door Volkswagen gepresenteerde aanpassingen ontwikkelen de andere merken van de Group – Audi, SEAT, ŠKODA en Volkswagen Bedrijfswagens –overeenkomstige maatregelen voor hun betrokken modellen.

Daarnaast zal Volkswagen AG tot en met 31 december 2016 afzien van het inroepen van verjaring van de garantietermijn van de auto’s voorzover dit betrekking heeft op de software die is geïnstalleerd in auto’s met EA189-motoren en de klant tijdig contact heeft opgenomen voor de herstelactie. ŠKODA-klanten worden op deze manier niet benadeeld als de herstelactie bij hun auto niet direct kan worden uitgevoerd.

Eén ding is duidelijk: de auto’s zijn en blijven technisch veilig en er kunnen daarom zonder beperkingen deelnemen aan het verkeer.

NB: De informatie in dit persbericht verwijst niet naar producten en services van de Volkswagen Group of America of van Volkswagen Canada.

1/1