ŠKODAtours

De chaos van de koers achter de koers

Tijdens de klassiekers zijn de ogen van de wielerwereld gericht op de tweehonderd renners die een zware strijd leveren om de dagzege. Ploegleider Marc Reef van Giant-Shimano staat op dat moment echter niet alleen zijn eigen jongens bij, hij neemt met zijn ŠKODA Octavia Combi  ook deel aan een hele andere wedstrijd. "Wij rijden een eigen koers achter de echte koers."
"Hectiek, hectiek en hectiek. Dat is hoe ik het circus van volgauto's achter het peloton het best kan beschrijven. Vooral de Vlaamse klassiekers, maar ook de Amstel Gold Race, zijn super hectisch. We rijden vaak over smalle wegen, moeten veel draaien en keren, en het soort weg wisselt de hele tijd." "Asfalt, beton, kasseistroken, smalle paadjes, klimmetjes en vervolgens weer dalen. In de tussentijd breekt het peloton ook nog eens in stukken op en komen renners aan alle kanten voorbij. Er zitten constant jongens om de auto heen; renners die lossen of juist aan het terugkomen zijn. Of renners die bidons of hulp nodig hebben. Chaos. Dat betekent dat je de gehele dag echt alles in de gaten moet houden. En dat is niet het enige, dan zijn er ook nog eens de toeschouwers." "De fans steken het parcours vaak af als de kopgroep of het peloton voorbij is gekomen en daarbij realiseren zij zich niet altijd dat er ook nog een stoet auto's achteraan komt. Ze beginnen al over te steken terwijl wij nog voorbij moeten. Het overzicht is dan volledig weg, het is onmogelijk om alles te zien. Als wij bijvoorbeeld net met de renners bezig zijn en er steekt iemand over... dat levert hele gevaarlijke situaties op."

 

'De chaos van de koers geeft een kick. Pure adrenaline.'

"Maar toch, als we veilig en wel de finish bereikt hebben, krijg ik niet een gevoel van opluchting. Ik ben niet blij als het erop zit. Integendeel. Al die hectiek, de spanning die het rijden in zo'n klassieker met zich meebrengt, geeft juist een soort kick. Pure adrenaline. Dat is een heel speciaal gevoel. Juist de saaie etappes, waar je de hele dag achter een kopgroepje aanhobbelt, wachten tot er eindelijk eens iets gebeurd, zijn vermoeiend. Maar in de klassiekers ben je de hele dag scherp. Dat moet ook en gebeurt vanzelf." "Gelukkig heb ikzelf nog nooit een ernstig ongeluk meegemaakt, hoewel ik wel eens vlak voor mijn auto iemand een renner van zijn fiets heb zien rijden. Dat is zo gebeurd als je even niet goed oplet. En je hoort verhalen over chauffeurs die iemand uit het publiek geraakt zouden hebben. Ik ben alleen een paar keer op mijn voorligger geknald. Heel zachtjes hoor. Enkel blikschade. Natuurlijk is dat niet goed, maar ook niet iets heel ergs."

 

'Beschikken over het juiste materiaal is van cruciaal belang'

"Wij hebben zes auto's in de koers en daaromheen nog veel meer auto’s met verzorgers, mekaniekers en dergelijke. Ongevallen en schade komen op jaarbasis dus wel een aantal keer voor. Maar eigenlijk vind ik het nog wel meevallen, als je bedenkt hoeveel er allemaal gebeurt om zo'n wedstrijd heen." "Het aparte eraan is dat je geen speciaal rijbewijs of een licentie nodig hebt om in de koers te mogen rijden. De meeste chauffeurs zijn ex-renners, komen uit de sport, dus die weten hoe het eraan toegaat. Maar er zijn natuurlijk ook auto's zonder ervaren chauffeurs. Dan kan het snel fout gaan. Denk alleen maar aan wat er met Johnny Hoogerland is gebeurd in de Tour de France. Gelukkig werkt de UCI nu wel aan een licentiesysteem voor mensen die in de koers mogen rijden, een goede ontwikkeling." "Maar over goed materiaal kunnen beschikken, is van cruciaal belang om ongelukken te vermijden. Ik heb eerder in twee andere soorten auto's achter de koers gereden en ik moet zeggen dat ŠKODA  met de Octavia Combi's echt sterke auto's voor dit werk levert. Juist vanwege de wisselende omstandigheden (zon, sneeuw, regen) is het belangrijk om in een auto te rijden met een goede wegligging en die tegelijkertijd toch voldoende ruimte biedt aan de mekaniekers. Dat zij niet alles overhoop moeten gooien om ergens bij te kunnen komen."

 

'Wij rijden een eigen koers achter de echte koers'

"De auto zit daarnaast ook vol met communicatieapparatuur. Wij hebben drie radio's en twee televisies in onze ŠKODA's. Daardoor horen we constant de koersradio, kunnen we onderling tussen de auto's communiceren en staan we in contact met de renners. Er komt behoorlijk wat informatie op je af als je achter de koers rijdt." "In een volgauto meerijden geeft dan ook een totaal andere beleving dan op de televisie of langs de weg. Ik denk dat weinig mensen zich realiseren wat er allemaal achter zo'n peloton gebeurd. Je ziet de renners van dichtbij en kan met ze praten als ze bij de auto zijn. Daarnaast slingeren we van groep naar groep om renners bij te staan en moeten we daarbij soms op de meest onmogelijke manieren renners en andere auto's inhalen. Het is een hele eigen koers achter de echte koers." "De gasten die ik tot nu toe in de auto heb meegenomen spraken allemaal van een hele bijzondere ervaring. De wedstrijd op die manier meemaken is iets dat je nooit meer vergeet!" Wil jij zelf een keer ervaren hoe het eraan toegaat in de 'koers achter de koers'? SKODAtours biedt voor de World Ports Classis een uniek VIP-pakket aan waarbij je mag instappen in één van de volgauto's van de koers. Wil jij kans maken op deze onvergetelijke ervaring? Schrijf je dan snel hier in!

Ja, ik wil updates van ŠKODAtours ontvangen via de mail.

Wil je op de hoogte blijven van alle clinics, VIP-plaatsen, startplaatsen en overige activiteiten van ŠKODAtours? Schrijf je dan in via de knop hiernaast.