ŠKODAtours

Oud-winnaar Roche: ‘Het imago van ŠKODA past bij de Tour’

Stephen Roche schreef in 1987 wielergeschiedenis door in één kalenderjaar de Giro d’Italia, de Tour de France en het wereldkampioenschap te winnen. De oud-renner is sinds vijf jaar werkzaam als ambassadeur bij ŠKODA. Daarvoor werkte hij met veel plezier voor andere bedrijven, maar zijn band met het Tsjechische automerk is nog veel specialer.

“ŠKODA pakt de zaken echt goed aan, Superb zou ik willen zeggen. Het is heel belangrijk dat deze sponsor deel uitmaakt van de Tour de France en van het wielrennen. Het is namelijk een heel serieuze partij die niet bezig is met één contractstermijn, maar naar de lange termijn kijkt. ŠKODA werkt nauw samen met partijen binnen het wielrennen om onze sport te verbeteren en voor een beter milieu te zorgen.”

Volgens Roche ligt de nadruk bij ŠKODA niet op het eigen belang, maar vooral op de omgeving, in dit geval de wielrennerij. “Natuurlijk kijkt het bedrijf naar mogelijkheden om hun merk te promoten, maar ze voegen er ook iets extra’s aan toe. Het is niet alleen naar de Tour komen en aan de buitenkant laten zien wat voor familiair en vriendelijk merk het is, ook achter de schermen heerst er een goede vibe. Het lijkt wel alsof ze bij ŠKODA alleen maar mensen aannemen die goed zijn in hun werk, altijd een lach op hun gezicht hebben en erg sociaal zijn in de omgang. Het heeft een goed imago en past daardoor erg goed bij de Tour.”

Na jarenlang sponsor te zijn geweest van het witte tricot dat bij het jongerenklassement hoort, is ŠKODA sinds afgelopen maart verbonden aan de prestigieuze groene puntentrui. In samenwerking met enkele partijen is het momenteel druk bezig met het realiseren van enkele revolutionaire ideeën. Wat te denken van een chip op de fiets waarmee de snelheden in een massasprint kunnen worden gemeten. Het zijn dit soort initiatieven die Roche aanspreken in ŠKODA.

“Bij de groene trui denk je aan sprinters en hoge snelheden. Dit soort innovaties is precies wat het wielrennen nodig heeft, zeker met het oog op de jeugd. Kinderen zitten tegenwoordig veel binnen achter de Playstation, ze moeten op andere manieren geïnteresseerd worden voor het fietsen. Ontwikkeling is goed. In mondiale sporten als tennis, rugby en Formule 1 wordt er al met hawkeye-systemen, videoscheidsrechters en data gewerkt. Dat moet ook in het wielrennen worden geïntroduceerd. We moeten vooruit, dat is de enige manier om onze sport levend te houden. ŠKODA heeft gezien dat wielrennen een mooie sport is voor een merk en helpt daar aan mee.”