ŠKODAtours

Utrecht profiteert enorm van Tourstart

Precies een jaar voor de Tourstart van Utrecht reisde een delegatie van de gemeente af naar het Britse Yorkshire om ervaringen op te doen en de Domstad onder de aandacht te brengen. Een bijzondere ervaring, stelt wethouder Jeroen Kreijkamp. 

"Het was een overweldigende ervaring voor de Utrechtse delegatie", legt projectwethouder Le Tour Utrecht Kreiijkamp uit. "Er was ontzettend veel publiek op de been, de Britten waren enorm trots. Yorkshire ademde de Tour, het was een prachtig welkom in de regio."

Kreijkamp verwacht komend jaar evenveel enthousiasme te zien bij de inwoners van Utrecht. Om zijn stad alvast in de schijnwerpers te zetten, werden vier SKODA's met nijntjes op het dak ingezet bij de caravan publicitaire.

"Daar heeft Utrecht nu al ontzettend veel publiciteit mee verworven. Het publiek reageerde enthousiast op de auto's, kwamen in grote getalen erop afgerend. Iedereen wilde met nijntje op de foto, tot Tourdirecteur Christian Prudhomme aan toe. Daarnaast werden de auto's via social media massaal gedeeld."

De belangrijkste reden voor de afvaardiging om Leeds aan te doen was echter om ervaringen op te doen. "Utrecht  heeft een goede kijk achter de schermen gekregen. We hebben gezien hoe alles daar georganiseerd werd, hoe het Village Départ eruit ziet, de bezoekersstromen, het perscentrum. Alles. Dat nemen we mee naar volgend jaar."

Er staat de fans in Utrecht dan ook heel wat te wachten. "We beginnen met een 13,7 kilometer lange tijdrit door de stad heen, langs alle brede wegen van Utrecht. Met de eerste en tweede etappe worden vrijwel alle wijken aangedaan. Men kijkt daar nu al naar uit, het brengt de stad en zijn inwoners veel goeds. Er is de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in de infrastructuur in Utrecht. Bij eventuele aanpassingen aan het parcours kijken we uiteraard naar duurzame oplossingen, als blijvende investering."

Daarnaast brengt de Tourstart 2015 ook iets unieks met zich mee. Het peloton rijdt, in geneutraliseerde staat, onder de Dom door. "Dat beeld wordt straks in 190 landen uitgezonden. De Dom is, naast nijntje, toch hét kenmerk van Utrecht. Dat levert een geweldige plaatje op voordat het peloton de stad uitrijdt."

Een dergelijk groot evenement brengt daarbij ook een kostenplaatje met zich mee, dat steekt Kreijkamp niet onder stoelen of banken. "We hebben toch vijftien á zestien miljoen euro nodig om dit allemaal te kunnen bekostigen."

"Maar gelukkig is het Utrechtse en Nederlandse bedrijfsleven hier actief bij betrokken. Dat maakt dit ook mogelijk. Daarnaast creëerde de Tourstart in Rotterdam (2010) dertig miljoen euro aan economische waarde. Dat is de directe economische impact van het evenement. Daarnaast is er natuurlijk ook nog een enorme marketingwaarde voor de stad. Dit is een legacy waar we jarenlang van zullen profiteren."

Hoewel een jaar lang lijkt, is de organisatie nu al volop bezig om het allemaal mogelijk te maken. "Een Tourstart is een enorme operatie. Daar werken heel veel mensen aan in een groot projectteam. Het is meer dan alleen een sportwedstrijd, er staat vooral ook een heel programma omheen gepland."

"Dit is het grootste evenement dat Utrecht ooit heeft aangedaan. Het WK hockey was in 1998 ook in Utrecht en natuurlijk de finish van de eerste Giro-etappe in 2010. Maar dat zijn toch evenementen van een andere orde. De Tourstart is één van de grootste sportevenementen ter wereld. We leven hier echt vol naartoe en ik ben enorm trots dat het gaat gebeuren."

Ja, ik wil updates van ŠKODAtours ontvangen via de mail.

Wil je op de hoogte blijven van alle clinics, VIP-plaatsen, startplaatsen en overige activiteiten van ŠKODAtours? Schrijf je dan in via de knop hiernaast.