ŠKODAtours

'Verbazingwekkend wat wij allemaal meemaken'

Ze staan vrijwel nooit in de schijnwerpers, maar zijn van onschatbare waarde voor het peloton. De mannen van de neutrale service. Martin de Kok van de Shimano Neutrale Service legt uit hoe een gemiddelde koers voor hun eruit ziet.

"Elke koers is verplicht een neutrale service aan te bieden", legt De Kok uit. "De Tour, het wereldkampioenschap, de Spelen, de klassiekers of een doorsneekoers ergens in de Benelux; elke organisatie moet een neutrale dienst inzetten."

"Wij leveren die service aan de koers zodat iedere renner voorzien kan worden van materiaal en van bidons en voeding, ook als de ploegleider niet in de buurt is. Als er bijvoorbeeld net een kopgroep is ontstaan of als er renners moeten lossen, kan de ploegauto immers niet altijd in de buurt zijn. Dan komen wij in actie."

'We vullen de rol van de ploegleider in. Een neutrale ploegleider'

"We hebben doorgaans vier auto's en twee motoren in de koers, die we verdelen op plekken voor en achter het peloton. De renners zien ons graag rondrijden. Vooral vanwege de cola en de bidons met water. Die zijn populair. Maar we geven ook wedstrijdinformatie als ze aan de auto hangen. Eigenlijk vullen we daarmee een beetje de rol van de ploegleider in. Een neutrale ploegleider."

"Omdat wij tussen de renners in rijden, hebben we bij de Shimano Neutrale Service enkel ervaren chauffeurs achter het stuur zitten. Het zijn allemaal oud-renners, daardoor begrijpen ze wat de jongens op de fiets aan het doen zijn en kunnen ze beter anticiperen. Sowieso is er een licentieplicht, niet iedereen kan zomaar in de koers rijden. Vanuit de UCI wordt een cursus aangeboden die verplicht gevolgd dient te worden, voordat je in de WorldTour mag rijden."

'Ik ben verbaasd dat het niet vaker misgaat'

"Dat is ook echt noodzakelijk. Driekwart van wat wij doen, kan ieder ander die in het bezit is van een rijbewijs ook. Het gaat echter om de beslissingen die je moet nemen als een peloton in stukken valt, of als er renners tussen de auto’s door terugkomen. Daar heb je ervaring voor nodig. En dan heb je ook nog te maken met het publiek langs de kant."

"Dat begint vaak nog rustig, maar naarmate de koers vordert en er meer bier ingaat bij de fans, wordt het alleen maar gekker. Eigenlijk is het verbazingwekkend wat wij allemaal meemaken. Helaas gaat het wel eens mis, maar ik ben verbaasd dat er niet veel vaker ongelukken gebeuren. Dat komt omdat de chauffeurs in de koers weten wat ze doen. Echt, zonder ervaring kom je er bij ons niet in."

'Moet er niet aan denken om dit werk in die auto's van vroeger te moeten doen'

"Er wordt ook veel van de auto's verwacht daardoor. Ik zeg wel eens tegen collega's dat ik er niet aan moet denken om nog in die auto’s te zitten die twintig, dertig jaar geleden werden gebruikt. Er wordt tegenwoordig veel meer gevraagd qua acceleratie, remkracht, vering en de wegligging. We hebben ook veel materiaal en audio- en videoapparatuur in en op de wagen. Onze Skoda's sleuren behoorlijk wat gewicht met zich mee."

"Wat betreft onze auto's hebben we absoluut geen klagen. We rijden nu sinds 2005 in Skoda's. Kwalitatief gezien een zeer goede auto die voor ons aan alle eisen voldoet. Ze krijgen ook veel te verduren want wij rijden op het scherpst van de snede. Vooral in Vlaanderen als we constant moeten draaien en keren. En dat op snelheid. Dan moeten onze auto's behoorlijk wat doorstaan."

'Gasten in de auto beleven meestal de dag van hun leven'

"We zitten doorgaans met twee man in de auto. Een chauffeur en een mekanieker. Maar met enige regelmaat komt er ook een gast bij. Zeker bij de grote wedstrijden hebben we mensen mee in de koers. Die beleven meestal de dag van hun leven."

"In de Ronde van Vlaanderen had ik een gast naast me zitten die niet verwacht had dat hij daadwerkelijk zo dicht in de buurt van de renners zou komen. Op een gegeven moment kwamen er een aantal bekende renners bij ons aan het raam om drinken te halen. We konden ze bijna aanraken. De man naast me wist niet wat hem overkwam. Dat zijn mooie momenten."

"Het is ook een speciale ervaring. Eigenlijk al vanaf het moment dat de koersradio aangaat en je overladen wordt met informatie. Vervolgens zit je met je neus bovenop de hectiek. Het is voor een wielerfan iets heel bijzonders om mee te maken!"

Wil jij ook kans maken op een plek in de auto van de Shimano Neutrale Service? SKODAtours biedt voor het NK op de weg een uniek VIP-pakket aan waarbij jij misschien mag instappen tijdens de koers. Wil jij kans maken op deze onvergetelijke ervaring? Schrijf je dan snel hier in!

Ja, ik wil updates van ŠKODAtours ontvangen via de mail.

Wil je op de hoogte blijven van alle clinics, VIP-plaatsen, startplaatsen en overige activiteiten van ŠKODAtours? Schrijf je dan in via de knop hiernaast.