ŠKODAtours

Warm onthaal voor nijntje in de Tour

De organisatie van de Tourstart van Utrecht besloot vier nijntjes op ŠKODA's te zetten om daarmee de Grand Départ van 2015 onder de aandacht te brengen. Een gewaagde keuze, maar één die goed blijkt uit te pakken. 

"Nijntje trekt ontzettend veel bekijks. Vooral bij kinderen zijn onze auto's populair." Femke van der Meij rijdt namens de organisatie van de Utrechtse Tourstart mee in de reclamekaravaan van de huidige ronde en merkt dat keuze om het bekende icoon van Dick Bruna in te zetten vooral in Engeland goed uitpakte.

"Daar deed nijntje het echter super goed. Of beter gezegd: daar deed miffy het super goed. Zo kennen ze nijntje daar. Daarnaast geven wij ook sleutelhangers weg, daarmee zijn we natuurlijk helemaal populair bij de kindjes. "Miffy, Miffy riepen ze de hele tijd. Eén keer moesten we op een heuvel een beetje geholpen worden en begonnen mensen ons te duwen. Toen hoorde je ze overal roepen: 'come on Miffy, you can do it!"

De ingezette ŠKODA's hadden het daardoor zwaar te verduren aan de andere kant van het kanaal. "We reden voor de start al een paar dagen door Leeds rond", memoreert Van der Meij. "Elke keer als we de auto even aan de kant zette klommen er meteen mensen op de motorkap om op de foto met nijntje te kunnen. Bizar om mee te maken."


"Of de auto's nu vol met deuken terugkomt? Ha, dat valt vooralsnog reuze mee, niet veel deukjes. We hebben alleen een ongelukje op de snelweg gehad toen er een moer tegen onze vooruit aanvloog. De nijntje met de witte trui lag er daardoor een paar dagen uit. En de groene nijntje was trouwens een keer bijna onthoofd... Maar gelukkig zit het hoofd er nog op."

De poppen op de ŠKODA's zijn uitgerust met de vier officiële truien van de Tour. De gele, groene, witte en de bolletjestrui. "Dat is allemaal keurig met Tourorganisator ASO afgestemd. Zij zijn sowieso erg te spreken over onze actie. Tourdirecteur Christian Prudhomme kreeg in Leeds al een sms'je van zijn dochter: 'is het waar dat nijntje in jouw Tour meerijdt?'. Bij het perscentrum kwam hij dan ook meteen naar buiten om met ons op de foto te gaan. Hoog bezoek voor nijntje!"


Al met al denkt Van der Meij dat de keuze voor nijntje als boegbeeld van de Tourstart een goede is geweest. "Ik zal eerlijk bekennen: ik ben wel verrast dat het zo aanslaat. Ik bedoel: we hadden er wel vertrouwen in, maar dat het zo'n succes zou worden had niemand verwacht. Het is gewoon een hele goede manier om Utrecht te presenteren."

"Onze stad is internationaal redelijk onbekend, daarom willen wij graag onze iconen tonen en Dick Bruna komt er vandaan. Tel daarbij op dat nijntje volgend jaar zestig wordt terwijl wij de Grand Départ hebben. Dat is toch een mooie koppeling? Een unieke manier. Veel van de auto's in de Tourkaravaan zijn toch behoorlijk carnavalesk. Terwijl wij het juist heel simpel en strak houden. 

Ja, ik wil updates van ŠKODAtours ontvangen via de mail.

Wil je op de hoogte blijven van alle clinics, VIP-plaatsen, startplaatsen en overige activiteiten van ŠKODAtours? Schrijf je dan in via de knop hiernaast.