Veel ruimte, strakke prijs - ANWB

De grootste kracht van de ŠKODA Octavia Combi is zijn zee aan laadruimte. De kofferbak is net zo ruim als die van een VW Passat. Maar die kost zo’n dertig mille en de ŠKODA Octavia Combi is er al vanaf minder dan € 21.500.

De ŠKODA Octavia is een goed doordachte no-nonsense auto voor een opvallend scherpe prijs. Dit is daarom een auto die veel Nederlanders zal aanspreken. Geen gekke fratsen in de vormgeving, het weggedrag is dik in orde, je hebt enorm veel binnenruimte en hij is nog 's zuinig ook. Misschien op het eerste gezicht geen droomauto, maar hij vervult intussen wel heel veel van je autowensen!

De grootste kracht van de ŠKODA Octavia Combi is zijn zee aan laadruimte. De kofferbak is net zo ruim als die van een VW Passat. Maar die kost zo’n dertig mille en de ŠKODA Octavia Combi is er vanaf € 20.770.

Type auto en prijs

De ŠKODA Octavia Combi is de stationwagonversie van de eerder geïntroduceerde (januari 2013) nieuwe Octavia. Hij heeft dezelfde strakkere vormgeving en is verkrijgbaar met hetzelfde motorenpallet. Dat betekent dat de auto er is met de 1.2 TSI, 1.4 TSI, 1.8 TSI benzinemotoren en met de 1.6- en 2.0-diesels. Op de 1.8 TSI Greentech na vallen alle motoren in de 20 procent bijtellingsklasse. De testauto is uitgerust met de kleinste motor, de 1,2 liter TSI.

Hoe rijdt de ŠKODA Octavia Combi

De testauto is uitgerust met een 1,2 liter benzinemotor. ŠKODA maakt onderdeel uit van het VW concern en VW gebruikt deze motor in tal van zijn producten. Dit turbomotortje heeft een heel kleine cilinderinhoud maar presteert alsof hij veel groter is. Hij wekt 105 pk op en in de praktijk kom je gewoon goed met het overige verkeer mee. Je rijdt er bovendien behoorlijk zuinig mee, mede dankzij een start-stopsysteem. Rond de 1 op 16 is goed haalbaar. Ga je deze versie leasen dan valt hij in de 20 procent bijtellingsklasse. Weggedrag en besturing zijn zoals je dat van een ŠKODA verwacht - niet erg opwindend, wel gewoon degelijk en comfortabel. In wat sneller genomen bochten gaat hij een beetje hangen.

De ŠKODA Octavia Combi van binnen

Van binnen is de ŠKODA Octavia netjes, maar niet bijzonder. Het dashboard is nogal somber zwart. Staat tegenover dat de meters goed afleesbaar zijn, dat alles duidelijk gegroepeerd is en op logische plekken zit en dat alles degelijk aanvoelt. De afwerking is bovendien van hoge kwaliteit. Je waant je in een auto uit een duurdere klasse. De stoelen geven goede zijdelingse steun en er is voldoende bergruimte voor kleine spulletjes. Zo zit er naast de gebruikelijke bergruimtes links van het stuur nog een handig bakje-met-klep, zit er achter de asbak nog een extra laatje met een schuifklep en zijn de bakken in de deuren fors van afmetingen. Slim is het houdertje waarin een smartphone past. Althans; een iPhone past erin, een Samsung is te breed. Verder is er achterin enorm veel beenruimte . De bagageruimte is voor een auto in deze klasse echt fors. Met de achterbank op z’n plek is dit 610 liter – net zoveel als de tien mille duurdere VW Passat. Met de bank plat heb je maximaal 1.740 liter ruimte. Verder vind je er een dubbele bodem, een mat die aan één kant van rubber is zodat natte spullen de bekleding niet verruïneren en zijn er kleine vastzet-elementen zodat bagage niet door de bak vliegt. Kritiekpunten zijn er ook. Om te beginnen is het zicht rondom matig. Vooral de grote raamstijlen zitten behoorlijk in de weg. Verder is de kachelbediening erg laaggeplaatst waardoor je je ogen van de weg moet halen om 'm te bedienen. En ook het navigatiescherm had wat hoger mogen zitten omdat je er heel veel functies mee bedient. Wat wel mooi is dat hij reageert op de warmte van je hand. Je hoeft het scherm niet helemaal aan te raken en hij reageert al.

De ŠKODA Octavia Combi en het milieu

Op de 1.8 TSI na vallen alle motoren in de 20 procent bijtellingsklasse. Kortom, de krachtbronnen zijn schoon en efficiënt. Dat geldt dus zowel voor de benzineversies als ook de diesels.