Leusden,
14
februari
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

11 verhelderende weetjes over ruitenwissers

11 verhelderende weetjes over ruitenwissers

Samenvatting

Wist je dat de uitvinding van de ruitenwisser ruim 100 jaar oud is? Ook toen was het basisidee al om water van een ruit te vegen met een rubber strip. Maar de techniek staat niet stil. 

5 weetjes over de geschiedenis van de ruitenwisser

De uitvinding van de ruitenwisser stamt uit 1903. Hij was niet bedacht voor de auto (de eerste auto’s hadden niet eens een voorruit), maar voor de tram. Als het regende, opende de trambestuurder het zijraam en veegde de voorruit met de hand droog. Dit liet koude lucht naar binnen en daar waren de passagiers helemaal niet blij mee. Daar moest een oplossing voor komen…

De ruitenwisser heeft niet één uitvinder, maar drie. Drie knappe koppen die los van elkaar hun idee patenteerden in 1903. Robert Douglass bedacht de ‘Locomotiefcabine-ruitenreiniger’ en James Henry Apjohn kwam met het ‘Apparaat voor het reinigen van wagons, motorvoertuigen en andere ruiten’. Mary Anderson kwam tijdens een tramrit in New York op het idee om een rubber strip, een houten arm en een springveer te combineren tot een ruitenwisser.

Sneu maar waar: pas tien jaar na de uitvinding van de ruitenwisser, werden auto’s echt populair. Tegen die tijd waren de eerste patenten al verlopen …

De eerste ŠKODA met een ruitenwisser was toevallig ook het laatste model van Laurin & Klement: de van 1925 tot 1929 gebouwde L&K-ŠKODA 110. Sindsdien is elke ŠKODA uitgerust met ruitenwissers.

De ruitenwisser bij de achterruit is een relatief nieuwe uitvinding. In de jaren 40 zag je hem voor het eerst, maar pas in de jaren 60 dook de achterruitenwisser vaker op.

6 weetjes over de moderne ruitenwisser

De grootste ruitenwisserfabriek ter wereld staat in België. In het plaatsje Tienen worden elke dag 350.000 ruitenwissers in 700 verschillende soorten gemaakt.

Het mechaniek van de ruitenwissers in jouw ŠKODA is erop berekend om te werken bij temperaturen van -30 tot +70 graden Celsius. Aan de wisserbladen worden ook hoge eisen gesteld: ze moeten minimaal 500.000 keer heen en weer kunnen.

Als ŠKODA een nieuwe auto ontwikkelt, duurt het drie jaar om de ruitenwissers en de bijbehorende techniek in te passen, te bouwen en te testen. Hiervoor werkt ŠKODA nauw samen met de ruitenwisserleverancier.

Ruitenwissers worden aangedreven door een elektromotor. ŠKODA gebruikt hiervan twee verschillende types. Een simpele ruitenwissermotor die wordt aangestuurd door het brein van de auto voor compacte modellen zoals de FABIA en de SCALA. Of een geavanceerde motor die stiller en soepeler loopt en meer mogelijkheden biedt. Deze ruitenwissermotor kan de zwaaibewegingen korter of langer maken, de veegsnelheid variëren en de wissers na gebruik onder de motorkap laten zakken. Kijk maar eens naar de nieuwe ŠKODA OCTAVIA.

Wat is een van de grootste uitdagingen voor de ontwerpers? Het samenspel tussen de wissers en de sproeiers. Dat moet perfect zijn als de auto stilstaat, maar ook wanneer je op topsnelheid over de autobahn dendert. Wanneer is het samenspel perfect? Als de vloeistof een zo groot mogelijk deel van het werkterrein van de wissers bereikt. En graag zo egaal als mogelijk.

Over ruitensproeiers gesproken: ŠKODA gebruikt drie verschillende soorten sproeiers. Een waterpistoolachtige sproeier die op één punt spuit, een brede sproeier zoals een sprinkler voor de tuin en de derde sproeier is een combinatie van beide. Het ‘waterpistool’ wordt alleen gebruikt voor achterruiten, want hij geeft niet de brede spray die nodig is om de voorruit goed schoon te krijgen.

Lees ook: Nooit meer morsen: dop met trechter is Simply Clever