Leusden,
05
februari
2020
|
07:00
Europe/Amsterdam

125 jaar ŠKODA: herken jij alle iconische modellen?

125 jaar ŠKODA: herken jij alle iconische modellen?

Samenvatting

ŠKODA heeft een fascinerende geschiedenis met spraakmakende mijlpalen. Legendarische auto’s die verantwoordelijk zijn voor het succes van het Tsjechische automerk. Ken jij ze allemaal?

1905 - LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A

De autogeschiedenis van ŠKODA begint in Mladá Boleslav met de LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A. Hij wordt in 1905 gepresenteerd en volgt na het succes van SLAVIA-fiets en de motorfietsen van L&K. De VOITURETTE A heeft een tweecilindermotor in V-vorm, met een voor die tijd toereikend vermogen van 7 pk. Hij haalt snelheden tot 40 km/h, rijdt uitstekend en biedt een voortreffelijke prijs-kwaliteitsverhouding. In de daaropvolgende jaren volgen meer modellen met een letter als modelnaam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1911 - LAURIN & KLEMENT S

De magnifieke LAURIN & KLEMENT S blijft veertien jaar lang in productie. Het wordt een bestseller met meer dan 2.000 gebouwde exemplaren. Mede dankzij het succes van de S-serie, groeit LAURIN & KLEMENT uit tot de grootste autofabrikant van Oostenrijk-Hongarije. In 1913 kunnen klanten voor de LAURIN & KLEMENT S uit maar liefst tien verschillende carrosserievormen kiezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1925 - LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110

In 1925 bundelen LAURIN & KLEMENT hun krachten met de mechanische engineering groep ŠKODA. De LAURIN & KLEMENT / ŠKODA 110 is een overgangsmodel, leverbaar met een softtop of een hardtop. Het is eigenlijk twee auto’s in één, dankzij een modulair ontwerp met een afneembaar achtergedeelte. Hierdoor kan de personenauto worden omgebouwd tot een praktische tweezitter met laadbak. Ideaal voor handelaren die door de week goederen bezorgen en op zondag met vrouw en kinderen op pad gaan. In 1925 wordt op zaterdag gewoon gewerkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1934 - ŠKODA SUPERB

In 1934 zoekt ŠKODA een naam voor zijn nieuwe vlaggenschip. Het wordt SUPERB – afgeleid van ‘superbus’, het Latijnse woord voor ‘trots’ of ‘magnifiek’. De productie van de zescilinder ŠKODA 640 SUPERB start vervolgens in 1935. De ruim vijf meter lange luxewagen heeft exclusieve extra’s zoals een ingebouwde radio met zes elektronenbuizen een scheidingswand met rozenhout tussen de bestuurder en de vooraanstaande passagiers op de achterbank. Eén van de klanten voor de SUPERB is schoenenfabrikant Bata, een bedrijf dat onder dezelfde naam banden maakt. Die banden gebruikt ŠKODA ook.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1936 - ŠKODA POPULAR Monte Carlo

In januari 1936 eindigt een ŠKODA POPULAR op de tweede plaats tijdens de zware Rally van Monte Carlo. Hij doet mee in de klasse voor auto’s met minder dan 1500 cc. Aangezien je ijzer moet smeden als het heet is, lanceert ŠKODA snel een gelijknamige sportwagen. De ŠKODA POPULAR Monte Carlo is leverbaar als roadster of coupé. Hij gooit hoge ogen met zijn elegante, aerodynamische design enerzijds en vooruitstrevende techniek anderzijds. Zo heeft-ie een stijf, maar licht ruggengraatchassis, onafhankelijke wielophanging en een transaxle-aandrijvingssysteem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959 - ŠKODA OCTAVIA

De ŠKODA OCTAVIA heeft een bijzondere naam. Het is een verwijzing naar het getal acht. Waarom acht? De OCTAVIA is het achtste model in het naoorlogse bestaan van ŠKODA en tevens het achtste model op basis van dit specifieke frame. De OCTAVIA wordt een groot succes. Hij bewijst zijn kwaliteiten in uiteenlopende races en competities, waaronder de Rally van Monte Carlo. Het zijn vooral coureurs uit Scandinavië die op sneeuw en ijs wonderen verrichten met OCTAVIA’s. De sedan krijgt al snel gezelschap van de nog praktischer ŠKODA OCTAVIA COMBI, die tot 1971 in productie blijft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1959 - ŠKODA FELICIA

Uit de tijd van de OCTAVIA stamt ook de FELICIA, een cabriolet met softtop. Klanten met genoeg geld, bestellen een afneembare hardtop voor de winterdagen erbij. Wie graag de vaart erin houdt, zwicht voor de krachtige Super-uitvoering met twee carburateurs. In de jaren vijftig en zestig worden in totaal 14.863 exemplaren van dit iconische model gebouwd. De in 1960 opgerichte FELICIA-club heeft nog steeds een trouwe schare fans.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1964 - ŠKODA 1000 MB

In 1964 debuteert een heel nieuwe generatie ŠKODA’s, met een achterin geplaatst viercilindermotor en achterwielaandrijving. Van de ŠKODA 1000 MB, een van de beste auto’s met eenlitermotor uit zijn tijd, worden bijna 443.000 stuks gebouwd. Zijn techniek is vooruitstrevend, met een gegoten aluminium motorblok. De productie vindt plaats in een nieuw, hypermodern deel van de fabriek. De productielijn kan grote aantallen aan en is de trots van ŠKODA. Deze indeling, met de motor achterin en achterwielaandrijving, blijft in gebruik tot het begin van de jaren negentig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970 - ŠKODA 110 R en ŠKODA 130 RS rallye

De ŠKODA 110 R is een elegante 2+2 coupé en wordt gebouwd in de Kvasiny-fabriek. De meeste van de 57.000 exemplaren van het R-model gaan naar het buitenland. Klanten vallen voor de sierlijke daklijn, de fraaie B-stijlen en de frameloze portieren. Aan de binnenkant kijken ze verlekkerd naar de anatomische stoelen en het weldadige dashboard. Ook vijftig jaar later is de coupé onverminderd populair onder liefhebbers en verzamelaars. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De 100 R dient in 1975 als basis voor een andere autosportlegende: de ŠKODA 130 RS. Op (rally)circuits presteert de RS zo goed, dat hij de bijnaam ‘de Porsche van het oosten’ krijgt. In rallytrim levert zijn 1,3-liter motor 140 tot 183 pk vermogen, waarmee een topsnelheid van 220 km/h mogelijk is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1987 - ŠKODA FAVORIT

De FAVORIT brengt een grote verandering teweeg in de aandrijflijn van ŠKODA’s. Die verandert van ‘alles naar achteren’ in ‘alles naar voren’. Dus de motor wordt voor in de auto geplaatst en hij drijft niet langer de achterwielen, maar de voorwielen aan. Eind jaren tachtig is dit de trend. Hierdoor ontstaat ruimte voor een grote kofferbak met een neerklapbare achterbank. Een stationwagon of pick-up is bovendien makkelijker te bouwen. Het aantrekkelijke ontwerp is het werk van de veelgeprezen Bertone-studio in Italië. De vijfdeurs hatchback krijgt al snel gezelschap van de FORMAN (stationwagon), de PICK-UP en andere versies. Er zijn meer dan een miljoen exemplaren van de FAVORIT gebouwd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1996 - ŠKODA OCTAVIA I

ŠKODA wordt in 1991 onderdeel van de Volkswagen Groep. Vijf jaar later verschijnt de eerste ŠKODA die volledig in samenspraak met de Duitsers is ontwikkeld. Hij krijgt de gerenommeerde naam OCTAVIA. Klanten zijn in hun nopjes met de grote kofferbak en de aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Voor de eerste keer in ŠKODA’s geschiedenis, wordt de carrosserie ontwikkeld met 3D-tekensoftware. Het tijdloze ontwerp hebben we te danken aan ŠKODA’s eigen ontwerpteam onder leiding van de Belgische auto-ontwerper Dirk van Braeckel. De OCTAVIA I wordt continu verbeterd en rolt tot 2010 van de productielijn. De productie van zijn opvolger is dan al in volle gang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2016 - ŠKODA KODIAQ

Een auto hoeft niet klassiek te zijn, om als icoon te worden bestempeld. De KODIAQ is in 2016 de eerste SUV van ŠKODA. Hij is vernoemd naar de bruine beer uit Alaska en doet denken aan de op dat moment 50 jaar oude ŠKODA TREKKA. De KODIAQ is een van de ruimste SUV’s in zijn klasse en heeft geavanceerde veiligheidssystemen. Sinds zijn komst is het SUV-aanbod uitgebreid met de ŠKODA KAROQ en ŠKODA KAMIQ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 - ŠKODA CITIGOᵉ iV

De ŠKODA CITIGOᵉ iV heeft ook een primeur: het is de eerste in massa geproduceerde, volledig elektrische ŠKODA. Hij wordt aangedreven door een stille en krachtige elektromotor. De benodigde energie komt uit een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 36,8 kWh. Zijn actieradius bedraagt 260 km (WLTP-norm*). Met een app op je telefoon kun je op afstand de accustatus opvragen en de auto voorverwarmen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 - ŠKODA SUPERB iV

De huidige ŠKODA SUPERB stamt uit 2015 en wordt in 2019 gepresenteerd als plug-in hybride SUPERB iV. Een 1,4-liter turbobenzinemotor werkt samen met een krachtige elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 218 pk. De SUPERB met stekker heeft een volledig elektrische actieradius van maximaal 55 kilometer volgens de WLTP-norm*. Het totale rijbereik bedraagt 850 kilometer. Wat betreft flexibiliteit en efficiëntie combineert de SUPERB iV de beste eigenschappen van volledig elektrische auto’s en auto’s met een verbrandingsmotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 - ŠKODA OCTAVIA iV

Sinds 1959 hebben meer dan 6 miljoen mensen voor een ŠKODA OCTAVIA gekozen. In november 2019 onthult ŠKODA de gloednieuwe, vierde generatie OCTAVIA. Hij rijdt op benzine, diesel of aardgas en is leverbaar als plug-in hybride genaamd OCTAVIA iV. De gestroomlijnde carrosserie draagt bij aan een zo laag mogelijk verbruik. Een uitgebreid assortiment van rijhulpsystemen maakt de OCTAVIA veiliger, handiger en praktischer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 – ŠKODA VISION iV

In het voorjaar van 2019 zorgt de ŠKODA VISION iV voor opschudding. Het knalgele studiemodel laat zien wat ŠKODA in petto heeft voor het MEB-platform – een onderstel speciaal ontwikkeld voor volledig elektrische auto’s. Door het accupakket en de elektromotor(en) slim in te passen, creëerden de ingenieurs meer binnenruimte voor de inzittenden en hun bagage. De productie van het definitieve ontwerp gaat in 2020 van start. Auto’s voor de Europese markt worden gebouwd in de geboortestad van de LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A: Mladá Boleslav.

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.