Leusden,
08
maart
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

5 éxtra vragen en antwoorden over de elektromotor

5 éxtra vragen en antwoorden over de elektromotor

Samenvatting

De experts van ŠKODA beantwoorden nog eens 5 vragen over de elektromotor. Hebben bijvoorbeeld alle elektrische auto’s hetzelfde soort elektromotor?

ŠKODA werkt hard aan de tien elektrische modellen die tussen 2019 en 2025 op de markt komen. Dat deze auto’s een stuk eenvoudiger in elkaar zitten dan auto’s met een verbrandingsmotor, hebben we toegelicht in deel 1: Hoe werkt een elektromotor? 5 vragen en antwoorden. Vandaag beantwoorden de experts 5 bonusvragen.

1. Voor- of achterwielaandrijving

Welke wielen worden door de elektromotor aangedreven?

In theorie kan de compacte elektromotor zowel voor als achter in de auto worden gepositioneerd en de wielen op de voor- of op de achteras aandrijven. Voor een elektrische auto is achterwielaandrijving echter de beste oplossing, vanwege de betere tractie op het wegdek. Vierwielaandrijving kan eenvoudig worden gecreëerd door zowel voorin als achterin een elektromotor te plaatsen.

2. Verschillende soorten elektromotoren

Hebben alle elektrische auto’s hetzelfde soort elektromotor?

Zoals er verschillende soorten verbrandingsmotoren zijn, zo zijn er ook verschillende soorten elektromotoren. Het gebruikte type is geheel afhankelijk van wat er van het voertuig verlangd wordt. In de meeste gevallen wordt een driefasige synchrone motor met permanente magneten toegepast, slechts een enkele keer maakt een fabrikant gebruik van een asynchrone elektromotor. Een belangrijk onderdeel is de regeleenheid, die ofwel direct in de motor is geïntegreerd, of met drie dikke kabels aan de motor is gekoppeld.

3. Plug-in versus volledig elektrisch

Wat is het verschil tussen de elektromotoren van plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s?

In een volledig elektrische auto wordt ervan uitgegaan dat er geen andere wijze van aandrijving is. Het vermogen en koppel dient geheel door de elektromotor te worden geleverd. Bij hybridetechniek dient de elektromotor te worden afgestemd op de karakteristiek van de verbrandingsmotor. Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met de mechanische verbinding tussen beide motoren, de bedrijfstemperatuur, de toerentallen en de vermogensontwikkeling. De elektronica die het geheel aanstuurt is veel complexer. De auto moet zowel volledig elektrisch kunnen rijden, als alleen op de verbrandingsmotor of in een gecombineerde modus.

4. Geschiedenis

Klopt het dat de eerste elektrische auto’s al een eeuw geleden werden gebouwd?

Al in 1835 werd de eerste poging ondernomen een elektrisch aangedreven voertuig te bouwen, 48 jaar voordat de eerste verbrandingsmotor er was. Zo werkte Ferdinand Porsche begin 20ste eeuw bijvoorbeeld al aan de ontwikkeling van een elektrische auto. Rond 1900 reden in de Verenigde Staten meer elektrische auto’s rond dan voertuigen met een verbrandingsmotor, en ook werd de 100 km/h voor het eerst doorbroken met een elektrisch aangedreven auto. Het gewicht van de loodbatterijen en de korte actieradius vormden echter een groot bezwaar. Doordat de productie van verbrandingsmotoren steeds goedkoper werd, stapten veel fabrikanten over en kwam de elektrische auto heel lang op een zijspoor te staan.

5. Terug van weggeweest

Waarom worden tegenwoordig weer elektrische auto’s ontwikkeld?

De opkomst van de elektrische auto is niet alleen een reactie op het milieuvraagstuk – waarbij het terugdringen van de CO2 zeer hoog op de agenda staat – maar ook het resultaat van de laatste ontwikkelingen en de beschikbaarheid van nieuwe technologie. Moderne accu’s hebben een grote capaciteit en geven hun vermogen gedoseerd af. Ze hebben hun eigen elektronica, die communiceert met de computers in de auto. Daarbij zijn de ontwikkelingen nog lang niet ten einde: de hedendaagse semiconductors kunnen een veel hogere spanning aan, met minimale verliezen. Dat maakt ze uitermate geschikt voor de aandrijving van elektrische auto’s. De beschikbaarheid van hernieuwbare, groene energie neemt daarbij ook steeds verder toe, terwijl de verbeteringen aan de infrastructuur voor het opladen van de accu’s in een elektrische auto ook een grote rol spelen bij de huidige populariteit van elektrische mobiliteit.