Leusden,
17
november
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

5 opmerkelijke hoogtepunten uit 120 jaar motortechniek

5 opmerkelijke hoogtepunten uit 120 jaar motortechniek

Samenvatting

Van eencilinders tot achtcilinders - ŠKODA bouwt al 120 jaar verbrandingsmotoren in uiteenlopende formaten. Voor alles, van motorfietsen tot auto’s en vliegtuigen. Dit zijn de vijf hoogtepunten die je als ŠKODA-liefhebber moet kennen. 

1899: Het begint met een motorfiets

120 jaar geleden, op 18 november 1899, presenteert het bedrijf Laurin & Klement zijn eerste motorfiets. De Slavia Type A wordt aangedreven door een zelf ontwikkelde eencilindermotor met 1,25 of 1,75 pk. Techneut Václav Laurin ontwerpt ook een innovatieve elektrische ontsteking en zijn eigen carburateur. Niet veel later komt het merk met een tweecilinder motorfiets. Nog opmerkelijker is de Laurin & Klement CCCC, een motorfiets met een viercilinder lijnmotor (uniek in die tijd). 

1905: De eerste verbrandingsmotor voor een auto

In april 1905 wordt de eerste automotor uit Mladá Boleslav gepresenteerd. Het is een tweecilindermotor in V-vorm met waterkoeling. Hij levert een vermogen van 7 pk. In de herfst van dat jaar, heeft de V2 zijn weg gevonden naar de L&K Voiturette A – de eerste auto van het merk.

In een periode van twee jaar ontwikkelt het bedrijf ook motoren met twee of vier cilinders die niet in V-vorm, maar in lijn liggen. Het grote nieuws van 1907 is zelfs een achtcilinder lijnmotor, de eerste in zijn soort in Midden-Europa.

1929: Achtcilinders van de lopende band

In 1929 rollen de eerste motoren van de nieuwe lopende band in Mladá Boleslav. De ŠKODA 860 is het topmodel en krijgt een motor met acht cilinders en een negenvoudig gelagerde krukas. De introductie van stalen cilindervoeringen maakt het onderhoud van deze nieuwe generatie voertuigen eenvoudiger. Over het binnenwerk van motoren gesproken: in 1937 stapt ŠKODA over van zijkleppen naar kopkleppen. Hierbij zitten de in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop, recht boven de verbrandingsruimte. Deze overstap maakt een eind aan te lage compressie, ongelijkmatige verbranding en andere kwalen.

De ŠKODA 860 wordt in 1934 opgevolgd door de originele ŠKODA SUPERB met een 2,5-liter zes-in-lijn met 55 pk. De in beperkte oplage gebouwde versie met een 4,0-liter V8 komt in 1939 op de markt. 

1964: Het eerste motorblok van gegoten aluminium

De 37 pk sterke viercilindermotor voor de ŠKODA 1000 MB (1964) is uniek in zijn soort. ŠKODA is namelijk de eerste Europese autofabrikant die een gegoten aluminium motorblok produceert. Dit gebeurt volgens een patent van de Tsjechische ingenieur Josef Polák. Mede dankzij de lichtgewicht motor weegt de 1000 MB maar 755 kilo.

Het aluminium motorblok bewijst zijn nut ook in de racerij, bijvoorbeeld in de ŠKODA 130 RS. Tijdens de Monte Carlo Rally van 1977 wint hij zijn klasse. Tien jaar later, met de komst van de voorwiel aangedreven ŠKODA FAVORIT in 1987, benut ŠKODA deze productietechniek nog steeds.

1997: 50 pk voor de Volkswagen Groep

Tot de hoogtepunten behoort ook een doodnormale, 50 pk sterke 1,0-liter benzinemotor van eind jaren negentig. Het zit zo: ŠKODA wordt in 1991 onderdeel van de Volkswagen Groep en begint in 1997 met het leveren van motoren aan de andere merken in de Groep. De eerste lichting bestaat uit deze 1.0 met 50 pk. Een grote primeur voor een kleine motor.

In 2001 start de productie van de 1.2 HTP met drie cilinders, die ook wordt toegepast in de Volkswagen Fox en Polo en in de SEAT Ibiza. Acht jaar later verschijnt de 1.2 TSI, een generatie van zuinige en milieuvriendelijke verbrandingsmotoren met vier cilinders, directe inspuiting en turbo. Tegenwoordig is ongeveer 20 procent van alle motoren die de Volkswagen Groep overal ter wereld gebruikt, ontwikkeld door ŠKODA.

Lees ook: 90 jaar lopendebandwerk bij ŠKODA