Leusden,
18
september
2018
|
07:00
Europe/Amsterdam

7 wist-je-datjes over de ŠKODA SUPERB

7 wist-je-datjes over de ŠKODA SUPERB

Samenvatting

De ŠKODA SUPERB is de ruimste auto in zijn klasse. In de Hatchback en de Combi past respectievelijk 1760 en 1950 liter bagage. Of 33.665 en 37.300 pingpongballen, om precies te zijn.

In 2001 werd de ŠKODA SUPERB onthuld. Dat lijkt kortgeleden, maar kinderen die in dit jaar geboren zijn, hebben ondertussen hun eerste rijlessen achter de rug. Hier zijn 7 weetjes over ŠKODA’s vlaggenschip:

1. ŠKODA is al 15 jaar op rij de officiële partner van de Tour de France. Dit jaar reed een rode SUPERB Hatchback aan kop. Hij diende als mobiel commandocentrum voor Tour-directeur Christian Prudhomme. Met een druk op de knop kon hij het panoramische glazen schuifdak openen en rechtopstaand het peloton overzien.

2. De SUPERB dankt zijn naam aan een limousine die in 1934 gebouwd werd: de ŠKODA 640 SUPERB. De naam komt van het Latijnse woord ‘superbus’, wat uitstekend betekent. Er zijn niet meer dan tweehonderd exemplaren van de 640 SUPERB gebouwd. De auto werd aangedreven door een 2,5-liter zescilinder met 55 pk. Zijn moderne opvolger uit 2001 was ook leverbaar met een zescilinder: een 2,8-liter V6 benzinemotor met 193 pk of een 155 pk sterke 2,5-liter V6 TDI-turbodiesel.

3. De tweede generatie van de hedendaagse ŠKODA SUPERB werd onthuld in 2008 en was voor de eerste keer leverbaar met vierwielaandrijving. Bijzonderheid van de SUPERB Hatchback was de Twindoor, een ‘vijfde deur’ die – naar wens – in z’n geheel geopend kon worden of deels, zoals bij een klassieke sedan scharnierend onder de achterruit. De SUPERB Combi verscheen een jaar later. Bij de nieuwe, derde generatie SUPERB begon de productie van de Combi slechts 15 weken later dan die van de Hatchback.

4. Het ingebouwde navigatiesysteem wint terrein sinds de introductie van de eerste SUPERB in 2001. Het nieuwe vlaggenschip is ook de eerste ŠKODA die van de band rolt met bi-xenonkoplampen.

5. De derde generatie heeft ook de nodige primeurs: het is de eerste ŠKODA met adaptieve schokdempers (Dynamic Chassis Control) en verschillende rijprogramma’s, klimaatbeheersing met niet twee maar drie zones en het Columbus-multimediasysteem met geïntegreerde internetverbinding via de LTE-standaard. Traffic Jam Assist deed ook zijn intrede, net als Rear Traffic Alert. Het is tevens de eerste SUPERB met een achteruitrijcamera en verkeersbordherkenning.

6. Recentelijk is één op elke tien verkochte ŠKODA’s een SUPERB. Dit is gemeten in juli 2018 – een maand waarin wereldwijd 99.700 ŠKODA’s verkocht zijn. 10.400 daarvan waren een SUPERB.

7. Euro NCAP heeft de derde generatie SUPERB de maximale veiligheidsscore gegeven van vijf sterren. En met goede redenen: de auto is uit te rusten met negen airbags (zeven daarvan zijn standaard), hij heeft geoptimaliseerde kreukelzones en wordt standaard geleverd met vermoeidheidswaarschuwing en Front Assist. Hierbij meet een radar de ruimte tussen de auto en de voorligger en remt automatisch af wanneer nodig.