Leusden,
10
oktober
2021
|
07:00
Europe/Amsterdam

75 jaar ŠKODA 1101 ‘Tudor’: bijbetalen voor de banden

75 jaar ŠKODA 1101 ‘Tudor’: bijbetalen voor de banden

Samenvatting

In 1946 rolt ŠKODA’s eerste naoorlogse model van de productielijn: de 1101 ‘Tudor’. Ook al moet je destijds bijbetalen voor de banden, het wordt toch een groot succes.

De ŠKODA 1101 ‘Tudor’ wordt in het geheim ontwikkeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarbij staat de rijveiligheid centraal. De opvolger van de succesvolle POPULAR- en RAPID-modellen krijgt dan ook krachtige hydraulische remmen en hydraulische schokdempers op de vooras aangemeten. Hierdoor gaat het comfort er ook met sprongen op vooruit. Zijn houten carrosserieframe wordt geïsoleerd met natuurlijke materialen zoals wol en dat maakt de ‘Tudor’ merkbaar stiller. Een stijf en relatief licht buizenchassis geeft de auto stevigheid.

ŠKODA 1101 ‘Tudor’ met 32 pk

Een krachtige viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.089 cc drijft de auto aan. Hij levert 32 pk bij 4.600 tpm en geeft de 940 kilo wegende ‘Tudor’ een voor die tijd indrukwekkende topsnelheid van 100 km/h. Het verbruik valt alles mee: circa acht liter per 100 kilometer, of 1 op 12,5.

Dankzij de forse bodemvrijheid van 200 mm en het robuuste buizenchassis, presteert de ŠKODA 1101 ‘Tudor’ ook goed buiten de gebaande paden. Autokopers in ruige delen van de Verenigde Staten, Afrika en Azië hebben daar wel oren naar en de internationale bestellingen stromen binnen. 

Van de ‘Tudor’ verschijnt niet alleen een tweedeursvariant. Om zo goed mogelijk aan de wensen van klanten in binnen- en buitenland te voldoen, wordt ook een vierdeurs sedan gebouwd. Plaatsnemen op de achterbank gaat daarbij een stuk makkelijker. De cabriolet heeft een vouwdak van stof, terwijl je met de elegante tweezits roadster goede sier kunt maken. Wie van doorpakken houdt, bestelt de ‘Tudor’ als praktische bestel- of stationwagen.

Waarom bijbetalen voor de banden?

In mei 1946 gaat de ŠKODA 1101 in de verkoop. Jij zou waarschijnlijk met je oren klapperen als de verkoper vertelt dat je moet bijbetalen voor de banden. De reden laat zich raden: door de oorlog zijn banden nog schaars. En dat is niet het enige struikelblok voor klanten in Tsjechië: ze moeten een speciale rantsoenkaart overleggen om de auto überhaupt te mógen kopen.

In 1948 verschijnt een gemoderniseerde versie van de 1101, de 1102. Hij wordt ook ‘Tudor’ genoemd. Zijn grille en bumpers zien er iets anders uit en de schakelpook verkast van de vloer naar de stuurkolom. Dat geeft de bestuurder en bijrijder meer beenruimte.

Van 1946 tot 1952 worden in totaal 66.904 Tudors gebouwd. Meer dan 65 procent van alle ŠKODA’s 1101 en 1102 gaat naar klanten in 76 exportlanden. Nederland hoort bij de belangrijkste afzetmarkten, samen met België, Duitsland en Polen. Wereldwijd zijn er ook 4.000 legervoertuigen op basis van de ‘Tudor’ geleverd.

Racen op Spa met de ŠKODA 1101/1102

De ŠKODA 1101/1102 gooit ook hoge ogen in de racerij. Zo slepen drie ‘Tudors’ in 1948 een indrukwekkende klasse-overwinning binnen tijdens de 24-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps, België. Zelfs de hevige en langdurige regenval kan het drietal niet afremmen en na 1.972 kilometer finishen ze vlak na elkaar. Hun gemiddelde snelheid is 82,16 km/h, het gemiddelde verbruik slechts 8,1 liter per 100 kilometer.

Een jaar later, in september 1949, neemt de ŠKODA Sport het racestokje over. Voorzien van een aluminium carrosserie en de techniek van de ‘Tudor’, doet ŠKODA in 1950 een serieuze gooi naar de overwinning in de 24 Uur van Le Mans. Lees de geschiedenis van de ŠKODA Sport voor de spannende ontknoping.

Lees ook: Beleef de iconische modellen uit 120 jaar ŠKODA Motorsport